• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4991 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۲ مرداد

مصطفي الكاظمي طرح جديد منطقه‌اي را دنبال مي‌كند

برگزاري كنفرانس منطقه‌اي با حضور ايران، سعودي و تركيه

يك مقام مسوول بلندپايه در وزارت خارجه بغداد مي‌گويد كه «مصطفي الكاظمي» نخست‌وزير عراق قصد دارد يك كنفرانس براي كشورهاي همسايه عراق و ساير كشورهاي منطقه برگزار كند تا طي آن، پرونده‌هاي مرتبط با عراق و داراي ابعاد سياسي، امنيتي و اقتصادي را بررسي كند. به همين منظور، يك كميته كوچك در داخل دفتر الكاظمي براي تدارك اين امر، تشكيل شده است.
تاكيد الكاظمي بر ايجاد همگرايي ميان كشورهاي متخاصم و رقيب 
اين مقام آگاه بلندپايه عراق در گفت‌وگو با پايگاه خبري «العربي الجديد» در حالي از اين قصد الكاظمي خبر داد كه چندي پيش، نخست‌وزير عراق، در جريان سفر به واشنگتن، در جمع شماري از خبرنگاران گفته بود كه كشورش تلاش مي‌كند تا ميان كشورهاي متخاصم و رقيب همگرايي ايجاد كند. وي پيش از آن، در بغداد نيز در خصوص تلاشش براي ايفاي نقش عراق به منظور ايجاد همگرايي ميان كشورهاي منطقه سخن گفته بود. الكاظمي با تاكيد بر اجتناب عراق از اينكه مبدا تهديد عليه همسايگانش باشد، گفته بود كه كشورش ‌بايد با همه كشورهاي همسايه، همكاري امنيتي و نظامي داشته باشد.
تشكيل كميته براي تدارك مقدمات برگزاري كنفرانس كشورهاي همسايه عراق
العربي الجديد در ادامه نوشت كه بر اساس اطلاعات به دست آمده، الكاظمي دستور تشكيل يك كميته از هيات دولت با حضور شماري از كارمندان، مشاوران و مقامات مسوول در وزارت خارجه و در رآس آنها «نزار الخيرالله» قائم‌مقام اين وزارتخانه تشكيل داده است. اين كميته مسوول تدارك مقدمات لازم برگزاري يك كنفرانس با حضور كشورهاي همسايه عراق از جمله، ايران، تركيه، عربستان سعودي، كويت و اردن، نمايندگاني از نظام بشاراسد در سوريه و شماري از كشورهاي عربي تاثيرگذار و نمايندگاني از اتحاديه اروپاست.
هدف اصلي برگزاري كنفرانس
اين مقام مسوول در وزارت خارجه عراق گفت كه هدف از اين كنفرانس كه در بغداد برگزار خواهد شد، ايجاد همگرايي ميان كشورهاي همسايه عراق در خصوص پرونده‌هاي مهم امنيتي و سياسي است. اين كميته تا به اين لحظه از هيچ كشوري براي مشاركت در كنفرانس مذكور دعوت به عمل نياورده و هنوز در حال تدوين و بررسي محورها و پرونده‌هاي مطرح در اين كنفرانس و چارچوب كلي آن است.
زمان برگزاري كنفرانس
وي در عين حال، اطمينان داد كه هيچ گونه قيد و شرطي براي كليه كشورهاي همسايه عراق يا ساير كشورهايي كه به اين كنفرانس دعوت خواهند شد، وجود ندارد. زمان برگزاري اين كنفرانس به احتمال زياد در پايان ماه جاري آگوست يا اوايل سپتامبر آينده خواهد بود.
تجربه موفق برگزاري اجلاس سران سه كشور عربي در بغداد
دولت الكاظمي در برگزاري كنفرانس سران سه كشور عربي با حضور «عبدالفتاح السيسي» رييس‌جمهور مصر و «عبدالله دوم» شاه اردن در بغداد در ژوئن گذشته به ويژه در خصوص تامين امنيت مقر برگزاري اين اجلاس در منطقه سبز بغداد و برگزاري آن به شكل مناسب، موفق عمل كرد.عصر يكشنبه (۲۷ ژوئن)، نشست سه‌جانبه سران عراق، مصر و اردن در بغداد برگزار شد. سران سه كشور در اين بيانيه بر تحكيم همكاري و افزايش ساز و كارهاي هماهنگي در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، تجاري، صنعتي، امنيتي و غيره با هدف ترسيم عوامل توسعه و شكوفايي و ارتقاي تلاش‌هاي مشترك براي ايجاد روابط راهبردي تاكيد كردند.
حمايت پارلمان از هر اقدام در راستاي تقويت ثبات و اقتصاد عراق
«عامر الفايز»، عضو كميته روابط خارجه در پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربي الجديد تصريح كرد: دولت الكاظمي، ثبات و استقرار كشور را در درجه اول در گرو ثبات و استقرار محيط اطراف آن مي‌داند و به همين دليل از مدت‌ها پيش به دنبال ميانجيگري و ايجاد همگرايي ميان طرف‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي به منظور دور كردن عراق و عراقي از درگيري‌ها و وارد شدن اين كشور به هر محور منطقه‌اي و بين‌المللي است. وي توضيح داد: «كميسيون روابط خارجه در پارلمان عراق اقدام به ميزباني طرف‌هاي مسوول در وزارت خارجه و نخست‌وزيري براي بررسي و اطلاع از جزييات كنفرانس منطقه‌اي كه دولت الكاظمي به دنبال برگزاري آن است و اهداف آن، خواهد كرد. قطعا ما از چنين اقداماتي كه در راستاي ثبات و استقرار عراق و تقويت اقتصاد آن و ارتباطات امنيتي با كليه كشورهاي منطقه است، حمايت خواهيم كرد. عراق مي‌تواند ميزبان برگزاري چنين كنفرانس‌هاي منطقه‌اي باشد و ما در پارلمان از تصميمات دولت در اين خصوص حمايت مي‌كنيم».
مهم‌ترين پرونده‌هاي عراق با كشورهاي همسايه
بنا بر اين گزارش، هنوز عراق پرونده‌هاي لاينحلي با كشورهاي همسايه خود دارد كه زمان برخي از آنها به پيش از حمله امريكا به عراق در سال ۲۰۰۳ باز مي‌گردد، اما پرونده‌هاي جديدي نيز وجود دارد. در اين ميان پرونده‌هايي نظير آب با تركيه و ايران، حزب كارگران كردستان، مرزهاي سوريه و نفوذ داعشي‌ها، پرونده امنيتي و تجاري در مرزهاي سعودي، ترسيم مرزها با ايران، بدهي‌هاي عراق به كويت و توافق‌هاي نفتي و تجاري با اردن از مهم‌ترين پرونده‌هاي موجود است. در ادامه اين گزارش آمده است، با تمامي اين تفاصيل، انتظار مي‌رود كه بغداد با برگزاري اين كنفرانس به دنبال ايجاد همگرايي ميان كشورهاي همسايه در خصوص پرونده عراق و ساير پروند‌ه‌هاي منطقه و به‌طور مشخص، عربستان سعودي، ايران و تركيه سه كشور محوري همسايه خود باشد.اين در حالي است كه بغداد در خصوص پرونده‌هاي مختلف در حال مذاكره به‌طور مستقيم با كشورهاي ذي‌ربط است.«باسم خشان» ديگر نماينده پارلمان عراق مي‌گويد: اطلاعاتي در خصوص برگزاري اين كنفرانس به صورت غيررسمي به دست ما رسيده و اميدواريم كه جزييات، اهداف و مزاياي آن براي عراق و عراقي اعلام شود. ما نگران آن هستيم كه اين كنفرانس صرفا جايي براي هزينه‌‌كرد و بستن خيابان‌ها به روي شهروندان به دليل اجراي طرح امنيتي ويژه تامين امنيت حضور هيات‌هاي خارجي باشد. امري كه اغلب در زمان ورود هر هيات عربي يا خارجي به بغداد روي مي‌دهد.وي افزود كه پرونده‌هاي مطرح در اين كنفرانس بايد در راستاي منافع عراق باشد نه كشورهاي حاضر در اين كنفرانس. چه بسا كه برگزاري چنين كنفرانسي داراي پيامدهاي منفي براي عراق باشد.برخلاف آنچه برخي عراقي‌ها، سياستمداران و شهروندان تصور مي‌كنند.اما «علي البيدر»، تحليلگر امور امنيتي و سياسي عراق در تماس با العربي الجديد مي‌گويد: «عراق داراي يك فرصت طلايي براي برگزاري چنين نشست‌هاي بين‌المللي به دليل جايگاه جغرافيايي، برخورداري از منابع طبيعي و روابط متوازن با همه طرف‌هاست. اهميت چنين كنفرانسي به دليل مزايايي است كه براي عراق در تمامي سطوح خواهد داشت و عراق از طريق آن مي‌تواند در جمع كشورهاي تصميم‌گيرنده منطقه‌اي و بين‌المللي قرار گيرد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون