• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4992 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۳ مرداد

۲۱ نفر رفتند، ۱۹ نفر برگشتند

در چهلمين روز از درگذشت خبرنگاران ايسنا و ايرنا در حادثه واژگوني اتوبوس اجاره‌اي سازمان حفاظت محيط‌‌زيست در محور نقده، خبرنگاران بازمانده از اين سانحه تلخ، با انتشار بيانيه‌اي با تاكيد بر جلوگيري از پايمال شدن خون همكاران‌شان ـ مهشاد كريمي و ريحانه ياسيني ـ عنوان كردند كه از مسببان آن سانحه شكايت كرده و با جديت پيگير روند قضايي هستند.
در بخشي از اين بيانيه با امضاي بازماندگان اين حادثه تلخ؛ ۱۹ خبرنگار كه خود نيز در اين حادثه دچار آسيب‌هاي جسمي و روحي متعدد شدند، آمده است: 
«۴۰ روز از آن چهارشنبه شوم مي‌گذرد. چهارشنبه دوم تير ۱۴۰۰. عصر تلخ و تيره‌اي كه اتوبوس خبرنگاران محيط‌زيست ايران در مسير فرعي پيرانشهر به نقده در استان آذربايجان‌غربي، واژگون و جامعه ايران داغدار شد. داغدار خبرنگاران؛ مهشاد كريمي و ريحانه ياسيني كه جان عزيزشان را در اين سانحه هولناك از دست دادند. پس از گذشت ۴۰ روز از آن فاجعه، هيچ ‌يك از برگزاركنندگان و دعوت‌كنندگان تور مطبوعاتي اروميه، مسووليت ناكارآمدي خود را نپذيرفتند بلكه سعي كردند با سكوت كامل از زير بار آن شانه خالي كنند. درحالي كه بنا به نظر پليس‌راه آذربايجان‌غربي، مسوولان ستادي و استاني سفر نيز در آن سانحه نقش دارند، از اين رو بايد اعلام كنيم رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست، مديريت برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه، مديريت روابط عمومي سازمان محيط‌زيست و همچنين مسوولان استاني به‌ ويژه مديريت محيط‌زيست آذربايجان‌غربي و مديريت ستاد احياي درياچه اروميه در اين استان كه از مسببان اصلي واژگوني اتوبوس خبرنگاران و مرگ دو خبرنگار هستند، تاكنون حاضر به عذرخواهي و استعفا نشدند و حتي از احوالپرسي و عرض تسليت به خانواده جانباختگان و خبرنگاران هم دريغ كردند. ما، خبرنگاراني كه از سانحه شوم واژگوني اتوبوس جان سالم به در برديم، اعلام مي‌كنيم، براي جلوگيري از پايمال شدن خون همكاران‌مان؛ مهشاد و ريحانه و همچنين براي احقاق حقوق خود از مسببان آن سانحه شكايت كرده و با جديت پيگير روند قضايي هستيم. اميد داريم كه اين موضوع توسط قوه قضاييه با نهايت دقت و فوريت مورد رسيدگي قرار گيرد تا تك‌تك مقصران پس از شناسايي به فراخور جزاي خود مجازات شوند. لازم است تاكيد كنيم رسانه‌هايي كه خبرنگاران‌شان در سانحه واژگوني اتوبوس حضور داشتند، مي‌توانند از مسببان آن سانحه يعني سازمان محيط‌زيست و ستاد احياي درياچه اروميه از باب ترك فعل و بي‌مبالاتي به دادستاني كل و سازمان بازرسي كشور شكايت كنند و مستقل از دادخواهي خبرنگاران و خانواده جانباختگان، پيگير روند قضايي باشند. بي‌شك انتظار مي‌رود خبرگزاري‌هاي ايسنا و ايرنا كه خبرنگاران ارزشمند خود را در اين سانحه ازدست دادند، براي طرح شكواييه از مسببان سانحه واژگوني اتوبوس، پيشرو و الگوي ديگر رسانه‌ها باشند. بايد اشاره كنيم كه هنوز تعدادي از خبرنگاران بازمانده از سانحه در بستر بيماري به‌‌سر مي‌برند و همه خبرنگاران دچار آسيب‌هاي شديد روحي هستند. اتفاق كوچكي نبود كه ما ۲۱ نفره رفتيم اما ۱۹ نفر برگشتيم و چه كسي مي‌داند كه اين اتفاق چه زخم عميق و غير‌قابل جبراني را روي قلب ما خبرنگاران بازمانده، به‌جا گذاشته است؟»
آسيه اسحاقي، نگار اكبري، فاطمه باباخاني، مريم جعفري، سميرا خباز، زينب رحيمي، زهرا رفيعي، آيسان زرفام، علي شريف‌زاده، مرتضي صادقي، حسن ظهوري، كيميا عبدالله‌پور، سهيل فرجي، فروغ فكري، زهرا كشوري، مهدي گوهري، صدرا محقق، ابراهيم نژادرفيعي و فاطمه هنرور خبرنگاران عازم ماموريت بازديد از درياچه اروميه و بازماندگان اين حادثه تلخ هستند كه اين بيانيه را امضا كرده‌اند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها