• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5001 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۴ مرداد

كلنجار با ابراهيم تهامي در فراسوي نخلستان‌ها

اسكوچيچ فقط ريخت و قيافه‌اش خوب است!

قهرماني حق مسلم فولاد بود

اميد مافي

ستاره‌اي كه روزگاري به قول خودش چهارده نفر را در مخمل سبز دريبل زده، اين روزها در گرماي كشنده كنار كارون دفترچه خاطراتش را ورق مي‌زند و به افق‌هاي پيش ‌رو مي‌نگرد. سال‌هاي فترت و تنهايي ته گرفته و ابو مي‌خواهد با فولاد فصل تازه‌اي از اتفاقات زندگي‌اش را رقم بزند. ديروز كمي آن‌سوتر از نخل‌ها حرف‌هاي عتيقه‌اي را شنيديم كه فكر مي‌كند سي سال زودتر از موعد قدم در كره خاكي گذاشته است. كلنجار اعتماد با مردي كه در ۵۴ سالگي هواي جواني به طرز غريبي به سرش زده پيش روي شماست.

شنيديم قرار است امسال روي نيمكت فولاد و كنار دست جواد نكونام بنشيني.

خب آقاي آذري پس از سال‌ها بي‌مهري، ابو تهامي را ديد و مرا به عنوان مشاور جذب كرد. صحبت‌هايي هم شده و اگر خدا بخواهد براي سربلندي فولاد از جان مايه خواهم گذاشت.

پس روزهاي تنهايي و نسيان ته كشيدند ابو؟

ما هم خدايي داريم و اين‌طوري نيست كه تا آخر عمر گوشه خانه بمانيم و براي يك لقمه نان به هر دري بزنيم. خوشحالم كه باشگاه فولاد اسطوره‌هاي فولاد خوزستان را مي‌بيند و نسبت به بازيكنان پرافتخار قديمي بي‌تفاوت نيست.

فكر مي‌كردي فولاد در فينال جام حذفي استقلال را نقره داغ كند؟

اگر بازي را ديده باشيد به اين نتيجه خواهيد رسيد كه فولاد از هر نظر لياقت پيروز شدن و جام گرفتن را داشت. بچه‌ها صد و بيست دقيقه بي‌نقص بازي كردند و مي‌توانستند در وقت قانوني و اضافه كار را تمام كنند. قبول كنيد در جام حذفي حق به حق‌دار رسيد.

اين تيم حالا كه مستقيم به آسيا رسيده مي‌تواند نتايج آبرومندي در قاره كهن بگيرد؟

چرا كه نه، جواد ثابت كرده مربي قابلي است. اگر در فصل نقل و انتقالات باشگاه‌ خوب عمل كند و بازيكنان كاردرست را جذب ‌كند قطعا هم مدعي فتح ليگ خواهد شد و هم در آسيا نفس حريفان را خواهد گرفت. من به آينده اين تيم خوشبينم. يك چيزي يادت باشد وولك.

چي ابو؟

اينكه براي فوتبال خوزستان خيلي بد است كه در آسيا سهميه نداشته باشد. اين كمترين پاداش براي مهد فوتبال ايران است. من تازه معتقدم خوزستان با دو تيم بايد در آسيا حاضر باشد.

راستي ليگ امسال را چطور ديدي؟

با وجود كروناي چموش ليگ راه خودش را رفت و جذابيت‌هاي بسياري تا روز آخر داشت. بالاخره تا خط پايان معلوم‌ نبود جام به كجا خواهد رفت و چه تيم‌هايي در پايين جدول سقوط خواهند كرد. در مجموع كيفيت ليگ ايران نسبت به سال‌هاي گذشته خيلي بهتر شده و دارد به سمت حرفه‌اي شدن گام‌هاي بلندتري برمي‌دارد.

از تيم ملي هم بپرسيم. تو فكر مي‌كني يوزها بتوانند خودشان را به كوير دوحه برسانند و در جام جهان‌نما بدرخشند؟

انصافا با اين بازيكنان تيم ملي بايد حرف اول و آخر را در آسيا بزند. شما بگوييد كدام كشور سردار آزمون و مهدي طارمي دارد. ما بايد خيلي راحت به جام جهاني برسيم و كارمان به اما و اگر نكشد. باور كنيد در شأن فوتبال ما نبود براي صعود با عراق و بحرين گلاويز شود و با استرس مجوز صعود را بگيريم. ما كجا، آنها كجا؟

تو كه در خوزستان كار اسكوچيچ را از نزديك ديدي فكر مي‌كني سكاندار كروات مربي قابلي براي اين تيم ملي باشد؟

رك بگويم اسكوچيچ فقط ريخت و قيافه‌اش خوب و خوش مشرب است اما از نظر فني به هيچ‌وجه در حد تيم ملي ايران نيست. ما اگر مي‌خواهيم در جام جهاني زنگ تفريح نباشيم بايد يك مربي بزرگ و كارآمد بياوريم. اسكوچيچ مي‌خواهد از فوتبال ايران براي خودش سكوي پرتاب بسازد.

راستي آخرين پولي كه تو در قامت بازيكن از فوتبال گرفتي چقدر بود؟

دو ميليون با استقلال اهواز بستم كه دوزار هم گيرم نيامد و پولم را ندادند. البته‌ نداشتند كه بدهند. ما نسل سوخته‌ايم و سي سال زود به دنيا آمديم. فوتبال بدون پول مفهومي ندارد و آب در هاون كوبيدن است.

چندسال پيش مصاحبه كردي و گفتي قادري از اهواز تا تهران همه را دريبل بزني. هنوز هم روي حرفت هستي؟

بي‌خيال شو برادر. يك چيزي مي‌گوييم و باز هم يك دنيا حاشيه درست مي‌كنند. همه از تكنيك‌ ذاتي ابو خبر دارند. يك زماني چند هزار نفر سر تمرين به دريبل‌هاي من خيره مي‌شدند. متاسفم كه دست‌هاي پنهان اجازه ندادند بازيكني كه سهم زيادي در رسيدن ايران به جام جهاني داشت، در فرانسه كنار تيم كشورم باشم. بعضي‌ها از پشت به ما خنجر زدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون