• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5001 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۴ مرداد

نگاهي به سوابق و برنامه‌هاي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش

حسين باغگلي: گزينه ناشناخته

حسين باغگلي از ناشناخته‌ترين و جوان‌ترين چهره‌هاي كابينه پيشنهادي ابراهيم رييسي است، گزينه دولت سيزدهم براي وزارت آموزش و پرورش. باغگلي متولد سال ۱۳۵۷ در مشهد است و تا اينجا هم بيشتر از هر چيزي به خاطر مديريت مجموعه مدارس آستان قدس رضوي (مدارس امام رضا(ع)) شناخته مي‌شود. بنا بر سوابق، او قبلا هم با رييسي همكاري داشته و اين همكاري بيشتر در همان حدود مجموعه‌هاي فرهنگي و آموزشي زير نظر آستان قدس بوده است. 
روز شنبه عليرضا منادي‌سفيدان، رييس كميسيون آموزش در تشريح جلسه‌اي كه همان روز با گزينه وزارت آموزش و پرورش داشتند، علنا اعلام كرد كه او به نظر گزينه مناسبي براي وزارت به نظر نمي‌رسد. مهر به نقل از منادي نوشت: «حسين باغگلي، گزينه پيشنهادي رييس‌جمهور براي وزارت آموزش و پرورش امروز در جلسه كميسيون و تحقيقات مجلس حضور يافت و جلسه ما با او بسيار چالشي بود. اعضاي كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس سوالات چالش برانگيز زيادي درباره سن پايين گزينه پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش مطرح كردند. يكي ديگر از موضوعات مهمي كه از سوي نمايندگان مطرح شد، آن بود كه باغگلي سوابق لازم در آموزش و پرورش ندارد. وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه‌اي بسيار مهم است و نمايندگان مطالبي را درباره بودجه اين وزارتخانه، رتبه‌بندي فرهنگيان، وضعيت صندوق ذخيره فرهنگيان و شرايط مدارس مناطق محروم مطرح كردند و نكته اصلي از سوي نمايندگان اين بود كه باغگلي كه در اين مجموعه فعاليتي نكرده چگونه مي‌خواهد اين مسائل را در دستور كار خود قرار دهد و  اجرايي كند؟»
از قضا اين گزينه جوان و ناشناخته رييسي بيشتر و پررنگ‌تر از ساير وزراي پيشنهادي در حال مصاحبه با رسانه‌ها و معرفي خود است. او روز گذشته در پاسخ به سوالات ايلنا در مورد انتقاداتي كه به نظام آموزش و پرورش كشور وارد است بيشتر از هر چيزي و قبل از هر موضوعي بر بحث «زيست مومنانه و انقلابي» تاكيد مي‌كرد: «باور من اين است كه شعار توانمند شدن براي زيست مومنانه و انقلابي در دنياي معاصر براي كل وزارت آموزش و پرورش هم مطلوب است، باورمان اين است كه دنياي معاصر، دنياي پيچيده‌اي است. بچه‌ها براي اينكه بتوانند، زيست مومنانه و انقلابي در ابعاد مختلف در ساحت‌هاي شش‌گانه داشته باشند بايد چيزي ياد بگيرند؛ بنابراين بايد يك شيفت پارادايم جدي از سويه دانشي به سويه مهارتي داشته باشيم كه البته قبلا آموزش و پرورش اين را شروع كرده است.» او روز جمعه در گفت‌وگويش با ايسنا گفته بود كه چهار محور بر اساس سند تحول وجود دارد كه در آموزش و پرورش بايد به آنها پرداخته شود: «مديريت و راهبري بايد از تمركزگرايي جدي، سختي و كم تحركي به سمت پويايي، چابكي و كاهش تمركز سوق پيدا كند. محور دوم معيشت و منزلت معلمان است. محور سوم كيفيت آموزش است. محور چهارم نيز عدالت آموزشي است.» او گفته است كه با خودش تيمي از بيرون به آموزش و پرورش نخواهد آورد: «برخي افراد كه مشغول فضاسازي عليه بنده هستند و در مقطعي از مديريت مدارس امام رضا(ع) اخراج و از كار كنار گذاشتند، معتقد بودند كه بايد با رويكرد محافظه‌كارانه مسير را طي كنيم و تعاملات‌مان اين‌گونه باشد كه به هركسي يك سهمي بدهيم، اما خب بنده به كسي سهم نمي‌دهم. محكم پايش مي‌ايستم و ضربه‌هايش را نيز تحمل مي‌كنم. اما در مجموع اگر از همه كساني كه عليه بنده حرف مي‌زنند هم بپرسيد كه او جسور است يا خير؟ اگر انصاف را رعايت كنند، تاييد خواهند كرد كه در كارم جسور هستم. اتفاقا برخي نقدشان به بنده همين است كه بيش از حد جسارت داري و ممكن است مشكل‌ساز بشود، اما كليت سخن شما درست است و بايد جسارت عقلاني به خرج بدهيم.» او در معرفي همسرش گفته است: «همسرم كارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي دارد و يكي از افتخارات خودش اين است كه خانه‌دار است و به تربيت فرزندانش مي‌پردازد و از  زندگي‌اش  لذت مي‌برد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون