• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5017 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ شهريور

نگاهي به چرخه انتخابي كشتي كه لبه پرتگاه قرار دارد

قانون فواره را فراموش نكنيم

يونس هميالي

۱- براي يك حركت پويا و ماندگار در قانون آنچه از سوي قانونگذار در يك سيستم تشريح و نگاشته مي‌شود، پذيرفتن بند بندِ محتواي آن خواهد بود. در اين صورت با رعايت نمودن اين مبحث، مجموعه مي‌تواند با يك روند صعودي همراه با گام‌هاي مثبت به ايده‌آل‌ها و اهداف ترسيم‌شده با شتاب بيشتري برسد. اما اگر اجراي قوانين از سوي دست‌اندركاران همراه با سليقه و انتصاب باشد، حاكميت قانون زير سوال مي‌رود و به دنبال آن حرف و حديث‌هايي در درون اين تصميم‌ها به وجود خواهد آمد. زماني فرآيند توسعه قابل دستيابي است كه مرزهاي قانون مشخص و هيچ شخص يا جرياني به صرف داشتن ابزار اعمال قدرت نتواند مرزهاي شفاف‌ و تعريف شده را از هم گسسته كند.

۲- در تاريخ هفتاد و سه ساله كشتي اين سرزمين (از المپيك 1948 لندن تا جهاني 2021 اسلو) در هر مرحله‌اي كه رقابت‌هاي انتخابي براي معرفي كشتي‌گيران اعزامي به آوردگاه المپيك، جهاني و آسيايي انجام نشد، شهر به سوي شلوغي رفت و در اين ازدحام هر شخصي براي خود ادعايي داشت و دارد؛ كشتي‌گير انتخاب نشده از ليست آرزوهاي برباد رفته سخن مي‌گويد، كادر فني از برنامه‌هاي پياده‌شده در معرفي افراد برگزيده با ايجاد عدالت يكسان براي همه كشتي‌گيران دفاع مي‌كند و ساير اهالي اين عرصه در رسانه‌هاي مكتوب، شنيداري و شبكه‌هاي اجتماعي كه بيرون از گود به نظاره نشسته‌اند به دو قطب موافق و مخالف تقسيم مي‌شوند و هر كدام رويكرد متفاوتي نسبت به اين مساله دارند. اين گفته‌ها از آغاز بوده و تا ابد هم ادامه خواهد داشت و ديگر مخاطب را به تعجب وا نمي‌دارد.
۳- رقابت‌هاي انتخابي كشتي يك معادله ساده و قابل حل شدن است. اين معادله‌ كه در يك، دو سال اخير از سوي فدراسيون به نام چرخه انتخابي تدوين و طراحي شد در شرايط كنوني به يك معادله چندمجهولي تبديل شده كه مراحل تكميل آن به شكلي پيچ خورده و درهم رفته كه از ماهيت اصلي‌ خارج شده است. اين برنامه در گوشه پرتگاه قرار دارد و با يك تلنگر تا غلتيدن در سقوط فاصله دارد. تدبير و رويكردي كه براي حل اين معادله تعيين شد، بيشتر براي حذف آن است، تا حل قسمت‌هاي ابهام‌آميز. چون كليد راهكار پيشگيري در چرخه مديريتي خاموش است. با يك اشتباه، با يك تصميم غلط آميخته با سليقه و با يك نگرش نادرست باعث بروز آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري مي‌شود كه بعد از اتفاق غير قابل جبران، به فكر علاج و درمان آن خواهند افتاد.
۴- هنگامي كه خروجي انتصاب كشتي‌گيران در رقابت‌هاي بين‌المللي تا حدودي به نتيجه دلخواه مي‌رسد، افراد تصميم‌گيرنده شبيه فواره به اوج آسمان مي‌روند و به باور آنها هميشه اتخاذ تصميم‌هاي بزرگ و سرنوشت‌‌ساز خوشايند و چاره‌ساز است. اما قانون فواره قانون صعود و سقوط است. ابتدا جنبش و جوشش، بعد صعود، سپس اوج‌گيري و در ادامه فرود خواهد بود. اين افراد نبايد فراموش كنند هر چه فواره بلندتر به نظر برسد، سقوط آن خوفناك و دردناك‌تر مي‌شود. بايد به خاطر سپرد كه اعتماد بيش از اندازه به فواره باعث از دست دادن كنترل كارها مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون