• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5024 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۲ شهريور

اقتصاد بين‌الملل

ادامه موضع خصمانه چين  عليه رمزارزها
دولت چين نسبت به سرمايه‌گذاري در NFT‌ها هشدار داد. دولت چين با صدور بيانيه جديدي به مردم اين كشور هشدار داد در توكن‌هاي غير مثلي (يا همان ان‌اف‌تي) سرمايه‌گذاري نكنند، چراكه قيمت آنها كاملا حباب است و از ديدگاه مالي، اين دارايي‌ها داراي ارزش خيلي كمتر از چيزي هستند كه اكنون قيمت‌گذاري مي‌شوند. هنوز مشخص نيست كه ان‌اف‌تي‌هايي كه توسط شركت‌هاي بزرگ چيني عرضه شده‌اند چه سرنوشتي پيدا خواهند كرد. هم علي‌بابا و هم تنسنت- از بزرگ‌ترين شركت‌هاي چين- تاكنون از توكن‌هاي خود رونمايي كرده‌اند. اين شركت‌ها همچنين پيش‌تر آگهي‌هايي براي استخدام نيروهاي متخصص منتشر و از برنامه‌ريزي خود براي راه‌اندازي واحدهاي تحقيقاتي مرتبط با توكن‌ها خبر داده بودند.


به امريكا گفته‌ايم كه از  «نورد استريم ۲» حمايت مي‌كنيم
آنگلا مركل، صدراعظم آلمان در كنفرانس خبري مشترك با نخست‌‌وزير لهستان در ورشو اعلام كرد: آلمان به امريكا گفته است كه از پروژه «نورد استريم ۲» حمايت مي‌كند. آنگلا مركل در بخشي از اين كنفرانس خبري درباره پروژه خط لوله انتقال گاز روسيه به برخي كشورهاي اروپايي و آلمان اظهارنظر و بار ديگر حمايت خود و دولت فدرال آلمان را از اين پروژه اعلام كرد. صدراعظم آلمان در شرايطي از اين خط لوله انتقال گاز حمايت كرده كه مقام‌هاي امريكايي بارها عليه اين پروژه موضع گرفته‌‌اند. مركل در كنفرانس خبري با نخست‌وزير لهستان گفت: «ما روي روابط و پيوندهاي انرژي هم تمركز كرديم، در موضوع مرتبط با نورد استريم۲. من يك‌بار ديگر به‌طور شفاف اعلام كردم كه اين موضوع كه اوكراين همچنان يك كشور ترانزيت و محل انتقال گاز روسيه بماند، مايه نگراني است.»


جذب سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در صنعت نفت عراق
پس از اعلام اخير چندين شركت نفتي بزرگ درباره تحولات جديد در عراق، به نظر مي‌رسد كه اين كشور به خوبي از بحران مالي شيوع ويروس كرونا خارج شده و به دنبال حفظ شهرت خود در صنعت نفت جهان و همچنين تثبيت خود به عنوان يك مبتكر انرژي تجديدپذير است.هفته گذشته، ابرشركت فرانسوي توتال اعلام كرد كه در حال ساخت چهار پروژه بزرگ انرژي در جنوب عراق با قراردادي به ارزش 27 ميليون دلار است كه انتظار مي‌رود قبل از پايان سال 2021 آغاز شود.اين قرارداد شامل سرمايه‌گذاري در افزايش استخراج نفت خام، پالايشگاه گاز، بهبود بازار گاز عراق از طريق توليد بيشتر با قيمت‌هاي رقابتي‌تر و پروژه نيروگاه خورشيدي مي‌شود.بودجه اين سرمايه‌گذاري به عراق اجازه مي‌دهد تا توليد نفت خام خود را در ميدان نفتي ارتاوي از 85 هزار بشكه در روز به 210 هزار بشكه افزايش دهد و همچنين سطح توليد گاز 300 ميليون فوت مكعب گاز در روز را به دست آورد. اما پس از ماه‌ها تحولات در پي ركود جهاني نفت در سال 2020، اين قرارداد فقط يكي از آخرين دستاوردهاي صنعت نفت و گاز عراق در سال 2021 است.


كاهش توليد شركت‌هاي بزرگ خودروسازي به خاطر كمبود ريزتراشه
اميد و انتظارات مثبت براي افزايش موجودي خودرو و كاهش قيمت آن در تابستان سال جاري به يأس مبدل شده است، چون طولاني شدن كمبود جهاني ريزتراشه، توليد چندين شركت خودروسازي بزرگ دنيا را پايين آورده است.جنرال موتورز اعلام كرد توليد در هشت كارخانه از 15 كارخانه مونتاژ خودرو در امريكاي شمالي را طي دو هفته آينده به خاطر كمبود ريزتراشه متوقف مي‌كند. شركت خودروسازي فورد هم اعلام كرده ساخت خودروهاي پيكاپ در دو كارخانه خود را متوقف كرده و شيفت كاري در دو كارخانه ديگر را در دو هفته آينده كاهش مي‌دهد.اين دو خودروسازي امريكايي پس از شركت‌هاي نيسان، فولكس واگن، تويوتا، مزدا و سوبارو توليد خود را به خاطر كمبود ريزتراشه‌ها كاهش داده‌اند. از ريزتراشه‌ها در ساخت قطعات حساسي استفاده مي‌شود كه در سيستم‌هاي كنترل كامپيوتري خودروها كاربرد دارند. سيستم‌هاي الكترونيكي 40درصد از ارزش يك خودرو را تشكيل مي‌دهند.مقاومت صنعت خودروسازي نگرانند كمبود ريزتراشه در 2022 يا حتي 2023 ادامه داشته باشد كه به معناي افزايش قيمت خودروهاي جديد و دست دوم براي مصرف‌كنندگان است.


برزيل به پنجمين توليدكننده بزرگ نفت جهان تبديل مي‌شود
صنعت نفت برزيل در سال‌هاي اخير رشدي انفجاري داشته است و حالا اين كشور امريكاي لاتين در مسير تبديل شدن به پنجمين توليد‌كننده بزرگ نفت خام جهان قرار دارد. بزرگ‌ترين اقتصاد امريكاي لاتين در كمي بيش از يك دهه به يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان نفت خام جهان تبديل شده است. در پايان سال ۲۰۲۰ برزيل با توليد ۳،۰۳ ميليون بشكه در روز نه تنها به بزرگ‌ترين توليدكننده نفت خام در امريكاي لاتين تبديل شد، بلكه بعد از عراق عضو اوپك در رتبه هفتم برترين توليدكنندگان جهان قرار گرفت و جايگاه آن از امارات متحده عربي بالاتر شد. وزير معادن و انرژي برزيل، بنيتو آلبكورك، بزرگ‌ترين توليدكننده نفت خام امريكاي لاتين تا پايان اين دهه به پنجمين توليد‌كننده بزرگ نفت خام در جهان تبديل خواهد شد.دولت برزيل پيش‌بيني مي‌كند تا انتهاي ۲۰۳۰ توليد نفت خام اين كشور به ۵،۳ ميليون بشكه در روز برسد و توانايي برزيل براي افزايش مداوم صادرات را تقويت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون