• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5033 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱ مهر

بازار سرمايه به روند مثبت بازمي‌گردد؟

چشم‌انداز پاييزي بورس

بورس تهران طي هفته‌هاي گذشته بر مدار نزول قرار گرفت، براساس داده‌هاي سازمان بورس، شاخص كل بازار سهام پيش از شروع شهريور ماه روي سطح يك ميليون و ۵۱۵ هزار واحدي قرار داشت و در شهريور ماه با افت ۱۲۸ هزار واحدي دو كانال سقوط كرد و در پايان معاملات بازار ۳۱ شهريور ماه شاخص با قرار گرفتن روي سطح يك ميليون و ۳۸۷ هزار واحدي به كار خود پايان داد.
سهامداران عملكرد محتاطانه‌تري  نسبت به اين بازار پيش رو گرفته‌اند
فعالان بازار سرمايه بر اين عقيده‌اند كه دغدغه احياي برجام و ابهام در روند مذاكرات نه فقط سهم‌هاي شاخص‌ساز بازار كه حتي سهم‌هايي كه از رشد بازار هم بهره‌اي نبرده بودند را وارد فاز اصلاح كرده است، همچنين برخي ديگر از كارشناسان بازار سرمايه بر اين باورند كه در كنار ريسك‌هاي سياسي و وجود ابهام در مسائلي مانند موضوع تحريم كه معاملات فعلي بازار سهام را تحت تاثير خود قرار داده است برخي از مسائل داخلي مانند تغيير نرخ ارز، رشد نرخ تورم و تغيير نرخ سود بين بانكي (كه وابسته به يكديگر هستند) و وجود قوانين غيركارشناسانه‌اي همچون دامنه نوسان و حجم مبنا باعث شده كه چنين الگويي براي معاملات بازار سهام رقم بخورد و صف‌نشيني را به رفتاري غالب در بازار تبديل كند. هر چند اين احتمال نيز وجود دارد كه سهامداران و فعالان بازار سرمايه با نگاهي به اتفاقاتي كه در سال گذشته در اين بازار رخ داد، عملكرد محتاطانه‌تري نسبت به اين بازار پيش رو گرفته‌اند.
بورس با سرعت بيشتري  به متغيرهاي اقتصادي واكنش نشان مي‌دهد
مصطفي اميد قائمي، مديرعامل پيشين فرابورس در مورد افت شاخص‌هاي بورس در شهريور ماه معتقد است؛ بازار سرمايه در ماه‌هاي گذشته با رشد همراه بوده و با توجه به اينكه بورس بازار شفاف‌تري نسبت به ساير بازارها (ارز و طلا) است با سرعت بيشتري به متغير‌هاي اقتصادي واكنش نشان داده است. اميد قائمي در ادامه به «اعتماد» گفت: اين بازار همواره با ريسك و ابهاماتي همراه بوده كه ممكن است معاملات را تحت تاثير خود قرار دهد، با توجه به اينكه وجود ريسك در بازار سهام جزو ماهيت اين بازار تلقي مي‌شود؛ بنابراين سهامداران نبايد نگران چنين موضوعي در بازار باشند.
مخاطبين بازار سرمايه  كمتر از بازارهاي ارز و طلا هستند
او تصريح كرد: به جز موضوع شفافيت نكته ديگري كه وجود دارد اين است كه مخاطبين بازار سرمايه كمتر از مخاطبين ساير بازارها مانند طلا و سكه هستند و همين موضوع باعث مي‌شود تا سريع‌تر اين اتفاقات رخ دهد. مديرعامل پيشين فرابورس خاطرنشان كرد: براي اينكه بتوان پيش‌بيني درستي از بازار سرمايه براي ماه‌هاي پيش رو و فصل پاييز داشت بايد ساير متغيرهاي اقتصادي را مدنظر قرار داد، ضمن آنكه موضوع مهم ديگري كه وجود دارد اين است كه متغير‌ها و قيمت‌هاي جهاني چه روندي را طي خواهند كرد. 
روند بازار سرمايه  در آينده نوساني مثبت خواهد داشت
اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: اتفاقات هفته‌هاي گذشته اعم از نوسانات نرخ ارز طي چند وقت گذشته، رويدادهاي سياسي از جمله اجلاس شانگهاي و مواردي از اين قبيل، رفت و آمدها و مخابره سيگنال‌هاي مثبت و منفي در حوزه سياست خارجه و برجام، نگراني درباره اتفاقاتي كه در اقتصاد جهاني در حال روي دادن است؛ همگي عواملي هستند كه مورد توجه سرمايه‌گذاران قرار مي‌گيرند. اميد قائمي با بيان اينكه روند بازار در آينده نوساني مثبت خواهد داشت، تصريح كرد: به نظر مي‌رسد طي ماه‌هاي آينده با دوره رونق ديگري در بازار سرمايه روبه‌رو شويم، چراكه اعداد و ارقامي كه امروز از شركت‌ها ارايه مي‌شود، نشان مي‌دهد كه وضعيت رو به رشدي در انتظار اين بازار است؛ اما نوسان جزو ذات اين بازار است و اگر در بازارهاي جهاني و بازار ارز كشورمان، ريزشي اتفاق نيفتد بازار به‌زودي مثبت خواهد شد.
خوش‌بيني‌ها درخصوص كاهش نرخ دلار  تاثير گذاشت
اين كارشناس بازار سرمايه درخصوص قيمت دلار و تاثير آن بر بازار بورس نيز گفت: خوش‌بيني‌هايي كه در زمينه كاهش نرخ دلار وجود دارد، باعث شده تا بورس با نوسان مواجه شود و با توجه به اينكه قسمت زيادي از بازار ما مبتني بر شركت‌هاي صادراتي است و نرخ ارز در سود و زيان اين شركت‌ها نقش محوري دارد اين موضوع باعث شده تا قيمت بر آنها تاثيرگذار باشد و در صورتي هم كه مقرر شود قيمت ارز پايين بيايد مسلما بر قيمت اين شركت‌هاي صادراتي در بورس تاثيرگذار خواهد بود. او ادامه داد: ضمن آنكه بايد درنظر داشت اگر اتفاق خاصي در اقتصاد كلان كشور رخ دهد، علاوه بر بازار سرمايه ساير بازارهاي دارايي محور را هم تحت تاثير قرار خواهد داد.
خروج 3 هزار ميليارد توماني منابع مالي  از بورس طي يك هفته
اميد قائمي در مورد خروج 3 هزار ميليارد توماني منابع مالي از بورس طي هفته گذشته افزود: معمولا بخشي از اين منابعي كه از بورس خارج مي‌شود به منظور خريد سهم‌هاي ديگر با قيمت‌هاي پايين‌تر در بورس مجددا سرمايه‌گذاري مي‌شود و وارد بازار مي‌شوند و بايد گفت بسياري از سهم‌هاي بازار سرمايه در قيمت‌هاي فعلي كاملا ارزنده هستند و براي سرمايه‌گذاري گزينه‌هاي جذابي‌اند.  او تصريح كرد: البته برخي ديگر از سرمايه‌گذاران در حال ارزيابي وضعيت اقتصادي هستند و با توجه به اتفاقاتي كه در بازار مسكن در حال رخ دادن است و سياست‌هايي كه دولت براي توليد يك ميليون واحد مسكوني در پيش گرفته و نيز از سرگيري واردات خودرو با (روشي جديد) اين بازارها نيز مبناي سرمايه‌گذاري قرار مي‌گيرند.
شايان ذكر است شاخص كل سهام فصل بهار را هم در شرايطي پشت‌سر گذاشت كه با افت 10.6درصدي همراه شده بود و منفي‌ترين بهار تاريخ بورس را به ثبت رساند. به نظر مي‌رسد يكي از عوامل مهم در طول ماه‌هاي اخير كه بسيار هم خودنمايي كرده است، خروج پول حقيقي‌ها از بازار سهام باشد كه در فصل تابستان نيز به ‌طور كلي ادامه داشت و همچنان حقيقي‌هاي بازار سرمايه فروشنده و حقوقي‌ها خريدار هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون