• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5033 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱ مهر

آمار فوت كرونا در سراسر كشور كاهش يافت

تعداد فوتي‌هاي پايتخت دو رقمي شد

هشدار معاون درمان وزارت بهداشت: هنوز از پيك پنجم عبور نكرده‌ايم

گروه اجتماعي

بعد از 54 روز، آمار فوت كرونا در كشور به كمتر از 300 نفر در يك شبانه‌روز رسيد. آخرين روزي كه تعداد فوتي‌هاي كرونا در كشور كمتر از 300 نفر گزارش شد، شبانه‌روز 8 تا 9 مرداد بود كه وزارت بهداشت 286 فوتي كوويد 19 در كشور را اعلام كرد. از 9 مرداد تا ديروز، تعداد فوتي‌هاي كرونا در كشور با صعود محسوس افزايش داشت و از مرز 500 و 600 و حتي 700 نفر در يك شبانه‌روز هم فراتر رفت چنانكه ركورد فوت 709 مبتلاي كرونا در شبانه‌روز اول تا دوم شهريور هم ثبت شد اما حالا به دنبال افزايش واكسيناسيون سراسري، نتيجه مشهود تزريق واكسن كرونا و حتي تزريق همان واكسن‌هاي سينوفارم كه طي هفته‌هاي اخير، با تشكيك برخي متخصصان و كاربران فضاي مجازي درباره كيفيت واكسن‌هاي وارداتي، به چالش نگران‌كننده‌اي تبديل شده بود، كاهش قابل توجه آمار فوت، ابتلا و بستري مبتلايان با علايم شديد است. بنا به گزارش ديروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 30 تا 31 شهريور، ۲۸۶ مبتلاي كرونا در كشور، جان خود را از دست دادند و با اين حساب مجموع جانباختگان كرونا به 118 هزار و 191 نفر افزايش يافت. همچنين در همين بازه زماني، ۱۷ هزار و ۴۳۳ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه از اين تعداد، ۲۱۶۴ نفر بستري شدند و مجموع مبتلايان كوويد 19 در كشور هم به ۵ ميليون و ۴۷۷ هزار و ۲۲۹ نفر رسيد.

در حال حاضر ۶۶۳۲ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. كاهش قابل توجه تعداد شهرهاي در وضعيت قرمز كشور به 57 شهر و افزايش تعداد شهرهاي در وضعيت آبي به 17 شهر، مويد ديگر تاثيرات واكسيناسيون است. البته همچنان در جدول‌هاي جهاني، ايران از بابت تعداد كل مبتلايان وضعيت خوبي ندارد چنانكه طي دو هفته گذشته، از بابت تعداد كل مبتلايان كرونا به رديف هشتم جدول جهاني سقوط كرديم كه نسبت به هفته‌هاي پيش از آن، تنزل دوباره‌اي از بابت آمار ابتلا داريم و حالا فقط 7 كشور امريكا، هند، برزيل، انگليس، روسيه، فرانسه و تركيه از بابت تعداد كل بيماران، در رديف‌هاي بالاتر از ايران ايستاده‌اند كه البته تعداد جمعيت كل اين كشورها هم، بيشتر از ايران است و بنابراين، ما به ازاي تعداد مبتلايان اين كشورها نسبت به جمعيت مبتلايان ايران، كمتر هم خواهد بود. 
بنا به آخرين اعلام وزارت بهداشت، تا روز 31 شهريور، ۳۲ ميليون و ۲۵۰ هزار و ۵۴۳ نفر دوز اول واكسن كرونا و ۱۴ ميليون و ۶۴۸ هزار و ۸۹۱ نفر نيز دوز دوم واكسن را تزريق كرده‌اند و مجموع واكسن‌هاي تزريق شده در كشور به ۴۶ ميليون و ۸۹۹ هزار و ۴۳۴ دوز رسيد. مسوولان وزارت امور خارجه هم گزارش داده‌اند كه محموله‌هاي جديد واكسن در راه است و رضا زبيب؛ دستيار وزير امور خارجه ديروز اعلام كرد كه امروز (پنجشنبه اول مهر) ۱۵ ميليون دوز و هفته آينده هم حدود 16 ميليون دوز واكسن كوويد 19 وارد و توزيع مي‌شود و به نظر مي‌رسد تا ابتداي آبان ماه كه موعد احتمالي شيوع سويه «لمبدا» در كشور است، يك نوبت واكسيناسيون جمعيت ايران به پايان برسد. 
وضعيت برخي استان‌ها هم از بابت شيوع بيماري به ثبات نسبي رسيده چنانكه ديروز مسوولان دانشگاه علوم پزشكي زاهدان براي دومين روز طي 10 روز گذشته اعلام كردند كه آمار روزانه فوت كرونا در اين استان، صفر بوده است. ديروز همچنين نادر توكلي؛ معاون درمان ستاد مقابله با كرونا در استان تهران در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وضعيت كرونا در استان تهران گفت: «در حال حاضر وضعيت تهران خوب است و روند بيماري در تهران رو به كاهش است. ميزان مراجعات سرپايي هم نسبت به زمان پيك ۵۵ درصد كاهش يافته و ميزان فوتي‌ها و تعداد بيماران بدحال هم كاهش يافته است. طبق آخرين آمارها تقريبا بستري روزانه‌مان ۱۴۰۰ مورد است، تعداد كل بيماران هم حدود ۶ هزار و ۳۰۰ نفر است و ميزان مرگ هم به زير ۱۰۰ آمده و مرگ‌هاي كرونايي تهران چند روز است كه دو رقمي شده است. در عين حال مشكل تخت بيمارستاني هم نداريم و اعمال الكتيو بيمارستان‌ها هم به تدريج آغاز شده و خدمات جاري‌شان را به ‌تدريج ارايه مي‌دهند. از ديروز هم طرح جهادي واكسيناسيون در تهران آغاز شده به اين نحو كه طي ۱۰ روز و به صورت ضربتي، روند واكسيناسيون در پايتخت تسريع مي‌شود كه براي اين كار هم بيمارستان‌هاي مشخصي را در نظر گرفتيم و مراكز، در دو نوبت صبح و عصر فعال خواهند بود. شهروندان هم مي‌توانند براي اطلاع از مراكز واكسيناسيون 24 ساعته با شماره ۶۰۷۰ تماس بگيرند.»
با اين حال، همچنان پاشنه آشيل كشور، ناديده گرفتن پروتكل‌هاي بهداشتي است. چند روز قبل مسوولان وزارت بهداشت هشدار دادند كه در برخي شهرها و به خصوص در خطه غربي كشور، شاهد بوده‌اند كه مردم، نه‌تنها پروتكل‌هاي بهداشتي از جمله فاصله‌گذاري اجتماعي و خودداري از شركت در مراسم و دورهمي‌ها را رعايت نمي‌كنند، در اين شهرها، ماسك زدن انگ محسوب شده و مردم به هر فردي كه ماسك بر صورت داشته باشد، به چشم متخلف و هنجارشكن نگاه مي‌كنند. علاوه بر اين هشدارها حكايت از آن دارد كه همچنان حدود 25 درصد جمعيت بزرگسال كشور، از تزريق واكسن امتناع كرده‌اند كه اين رفتار، مي‌تواند در تغييرات صعودي آمار كوويد 19 در كشور تاثيرگذار باشد. به همين دليل بود كه ديروز، معاون درمان وزارت بهداشت با هشدار نسبت به اينكه «زمان عبور از پيك پنجم به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي بستگي دارد» خطاب به كل جمعيت كشور گفت: «هر چند كه ميزان بستري‌ها و فوتي‌ها رو به كاهش است، اما در بعضي استان‌ها كه دستورالعمل‌ها به درستي رعايت نمي‌شود، عبور از موج پنجم طولاني‌تر شده است.» قاسم جان‌بابايي افزود: «هنوز از پيك پنجم عبور نكرده‌ايم. هر چند كه ميزان بستري‌ها و فوتي‌ها رو به كاهش است، اما در بعضي استان‌ها كه دستورالعمل‌ها به درستي رعايت نمي‌شود، عبور از موج پنجم طولاني‌تر شده است. در تجربه‌هاي قبلي ديديم كه گاهي يك پيك در استاني يك الي يك ماه و نيم طول مي‌كشد، اما در استان ديگري تا سه ماه هم طول كشيده است. نمونه‌هاي اين موضوع را داريم كه در استان‌هاي بزرگ هم اين شرايط بوده است. زمان عبور از موج پنجم به اين باز مي‌گردد كه مردم تا چه حد پروتكل‌ها را رعايت كنند، عدم تجمع، رعايت فاصله‌گذاري فيزيكي و استفاده از ماسك بسيار مهم است كه بايد همچنان مورد توجه قرار گيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون