• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5033 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱ مهر

در نشست هيات دولت مطرح شد

آموزش غيرحضوري نبايد تا آخر سال ادامه يابد

گروه اجتماعي| حالا خبرهاي مربوط به بازگشايي مدارس چند روزي است كه به موازات هم پيش مي‌روند: واكسن دانش‌آموزي، گروه سني اعلام شده براي دريافت واكسن، شروع نمادين سال تحصيلي و بعد حركت به سمت بازگشت تدريجي به كلاس‌هاي درس. صحبتي كه روز گذشته در جلسه هيات دولت و از زبان ابراهيم رييسي هم تكرار شد. رييس دولت سيزدهم در اين نشست و در آستانه مهر ماه اعلام كرد: «آموزش اعم از مجازي، حضوري يا تركيبي بايد مديريت شده باشد. اگر در جايي امكان آغاز آموزش از اول مهر به شكل حضوري نيست، اين نبايد تا آخر سال تحصيلي ادامه يابد.»
همان‌طور كه سرپرست آموزش و پرورش و ساير مديران ستادي اين وزارتخانه در هفته‌هاي گذشته مدام در خبرها اعلام كرده‌اند، يكي از دلايل اصلي اولويت دادن به واكسيناسيون معلمان و بعد هم اعلام گروه‌هاي سني دانش‌آموزي براي دريافت واكسن، حركت به سوي بازگشايي مدارس بوده است. در خبرها همچنان بارها تاكيد شده كه فعلا مهر ماه به صورت مجازي (جز برخي مناطق روستايي و عشايري) آغاز خواهد شد تا روند واكسيناسيون و ايمني جمعي به نقطه مطلوبي برسد. روز گذشته رييسي هم در جلسه هيات دولت بخشي از همان حرف‌ها را دوباره بر زبان آورد: «فعلا به خاطر شرايط كرونايي، مدارس به صورت مجازي و در برخي مناطق به صورت تركيبي از مجازي و حضوري، فعاليت خود را آغاز مي‌كنند تا به مرور با بهتر شدن شرايط، شاهد آموزش حضوري در مدارس كشور باشيم. وزارت آموزش و پرورش و مديران مدارس بايد برنامه‌ريزي دقيق و مشخصي براساس شرايط شهرها و استان‌هاي كشور از نظر بيماري و شمار دانش‌آموزان در كلاس‌ها براي حضوري يا غيرحضوري بودن كلاس‌ها داشته باشند و آن را با دقت اجرا كنند.» اما اين‌بار صحبت او اين بود كه مراكز آموزشي اعم از دانشگاه‌ها و مدارس بايد ترتيبي اتخاذ كنند كه آموزش غيرحضوري تا آخر سال تحصيلي پيش‌رو ادامه پيدا نكند. او تاكيد كرد: «آموزش مجازي بايد درنهايت به مدت ۱۵ روز تا يك ماه باشد و بعد از يك ماه به آموزش حضوري يا تركيبي از آموزش حضوري و مجازي تبديل شود و حتما بايد آموزش حضوري را در كنار آموزش مجازي داشته باشيم.» روز شنبه زنگ آغاز سال تحصيلي براي نخستين‌بار در دولت ابراهيم رييسي به صدا درخواهد آمد: دومين مهر ماهي كه سايه كرونا بر روز آغاز مدارس سايه مي‌اندازد. 

مدرسه در گرو واكسن
«در بحث بازگشايي مدارس كميسيون آموزش يك جلسه‌اي با وزراي آموزش و پرورش، بهداشت و علوم برگزار كرد و دغدغه اعضاي كميسيون مطرح شد و جمع‌بندي اين بود تا زماني ‌كه واكسيناسيون سراسري نداشته باشيم و به لحاظ كنترل كرونا به اطميناني نرسيم نمي‌توانيم در رابطه با بازگشايي گسترده مدارس به ‌ويژه در شهرهاي بزرگ صحبت كنيم.» مهرداد ويس‌كرمي، نماينده مجلس و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات روز گذشته به ايسنا در مورد شرط و شروط كميسيون براي بازگشايي مدارس توضيح داد. او در عين حال كه معتقد است به صورت منطقه‌اي طبق هماهنگي سياست‌هاي ستاد كرونا با آموزش و پرورش، در برخي محيط‌هاي كوچك‌تر با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي بايد برخي مدارس را باز كرد، تاكيد دارد: «كل كشور را نمي‌توان با يك قاعده نگاه كرد اما تا يك واكسيناسيون سراسري انجام نشود امكان بازگشايي مدارس را نداريم.»
روز گذشته آموزش و پرورش از آغاز نوبت اول واكسيناسيون دانش‌آموزان براي متولدين ۸۲ تا ۸۳ خبر داد. رييس جمعيت هلال احمر هم در حاشيه مراسم گراميداشت هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه 12 ميليون دوز واكسن دانش‌آموزي به صورت ويژه براي دانش‌آموزان وارد خواهد شد: «خوشبختانه با اقدامات انجام شده روند واردات واكسن و تزريق آن با شتاب و سرعت بالايي در حال انجام است و شرايط خوبي بر روند واكسيناسيون حاكم شده است، به‌ طوري كه ما در همين هفته پنج ميليون دوز واكسن جديد كرونا و طي هفته آينده نيز دو محموله شش ميليون دوزي واكسن كرونا ويژه دانش‌آموزان يا به عبارتي افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله را وارد كشور خواهيم كرد.» به گفته او اين واكسن‌ها در دهه اول مهر ماه وارد كشور خواهند شد.
همزمان با اعلام گروه‌هاي سني زير 18 سال، برخي كارشناسان هم در تلاشند تا رضايت والدين را براي واكسيناسيون فرزندان‌شان جلب كنند. حميدرضا جماعتي، دبير كميته علمي كشوري كرونا در گفت‌وگويي با ايسنا به والدين دانش‌آموزان توضيح داده است: «از والدين كودكان ۱۲ تا ۱۸ سال مي‌خواهيم نترسند و واكسيناسيون فرزندان‌شان را انجام دهند. واكسن عارضه جدي نداشته است و تنها در تعداد محدودي بروز تب و لرز يا بدن درد خفيف را داشتيم. انجام واكسيناسيون كمك مي‌كند چرخه پاندمي كرونا در كشور شكسته شود و بچه‌ها پس از واكسيناسيون كامل مي‌توانند به مدارس بازگردند تا عوارض ناشي از تحصيل مجازي جبران شود.» اما هنوز صحبتي در مورد گروه‌هاي زير 12 سال نيست. به گفته جماعتي، واكسن كروناي افراد زير ۱۲ سال نيز تفاوتي با واكسن افراد ۱۲ تا ۱۸ سال ندارد تنها ممكن است ميزان دوز دريافتي متفاوت باشد و در آينده در اين خصوص هم تصميم‌گيري مي‌شود.
مهرزاد حميدي، معاون سلامت و تربيت‌بدني وزارت آموزش و پرورش درخصوص اولويت‌بندي واكسن دانش‌آموزان به ايلنا توضيح داده: «طبق قراري كه حاصل شده واكسن‌هايي وارد مي‌شوند كه طبق نظر فني و تخصصي وزارت بهداشت، مختص سنين ۱۲ تا ۱۸ سال است يعني دانش‌آموزان كلاس هفتم و دوازدهم را شامل مي‌شود. براساس مذاكرات صورت گرفته، قرار شده دانش‌آموزان دبيرستان مدارس استثنايي در اولويت واكسن باشند، سپس كلاس دوازدهم، يازدهم، نهم تا هفتم در اولويت‌هاي بعدي خواهند بود. اگر ميزان واكسني كه وارد كشور مي‌شود مشمول كل دانش‌آموزان دبيرستاني باشد ديگر اين اولويت‌بندي هم معنا ندارد و همه دانش‌آموزان دبيرستاني مي‌توانند واكسن خود را دريافت كنند.» معاون سلامت و تربيت‌بدني آموزش و پرورش گفت: «با توجه به اينكه سن واكسيناسيون در كشور كاهش پيدا كرد، قسمت اعظم والديني كه قرار بود توسط انجمن اوليا و مربيان شامل واكسينه شوند، واكسن دريافت كردند. علاوه بر آن هم رانندگاني كه بنا بود طبق قرارداد واكسينه شوند، اكنون واكسن خود را دريافت كرده‌اند. در حال حاضر اكثر والديني كه دانش‌آموز دبيرستاني دارند، شامل تزريق واكسن مي‌شوند و حتي والديني كه دانش‌آموزان ابتدايي دارند نيز به لحاظ سني جزو مشمولين تزريق واكسن هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون