• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5039 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۰ مهر

وزير خارجه اسراييل به بحرين رفت و سفارت اين رژيم در منامه را افتتاح كرد

استقبال از اشغالگر

محمدحسين لطف‌الهي

 

وزير خارجه اسراييل يك سال پس از توافق عادي‌سازي روابط با بحرين، براي اولين‌بار به اين كشور سفر كرد. يايير لاپيد كه پس از شكست بنيامين نتانياهو از جايگاه نخست‌وزيري و روي كار آمدن نفتالي بنت به جاي او، وزير خارجه شد در اين سفر ضمن افتتاح سفارت اسراييل در بحرين با تعدادي از مقام‌هاي اين كشور نيز ديدار و گفت‌وگو كرد. او در توييتي ضمن اشاره به افتتاح سفارت در منامه، گفت كه اسراييل و بحرين توافق كرده‌اند تا پيش از پايان سال ميلادي سفارت بحرين نيز در اسراييل افتتاح شود.
يايير لاپيد، وزير خارجه اسراييل روز چهارشنبه 29 سپتامبر پس از فرود از هواپيمايي كه با نقاشي شاخه زيتون رنگ‌آميزي شده بود، مورد استقبال حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين، وليعهد بحرين و نخست‌وزير اين كشور سلمان بن حمد آل خليفه قرار گرفت. 
توافقنامه‌هاي عادي‌سازي سال گذشته با فشارهاي تيم سياست خارجي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا در ابتدا در ماه سپتامبر ميان اسراييل، بحرين و امارات متحده عربي به امضا رسيد. در ماه دسامبر مراكش نيز به جمع كشورهايي پيوست كه روابط‌شان را با اسراييل عادي كرده و در ماه ژانويه، سودان مجبور شد براي خروج از فهرست تروريستي ايالات متحده و فرار از پرداخت جريمه‌هاي تحميلي، اين عادي‌سازي را بپذيرد. شبكه خبري «الجزيره» قطر هم در گزارشي به نقل از عاموس هرئيل تحليلگر مسائل نظامي روزنامه «هاآرتص» اسراييل نوشت: «هدف از توافق آبراهام، عادي‌سازي روابط اسراييل با كشورهاي عربي و اسلامي و ائتلاف‌سازي جديد هواداران امريكا در خاورميانه و مقابله با محور شيعي به رهبري ايران بود. اما اسراييل نتايج و دستاوردهاي عادي‌سازي را احساس نكرده است. اسراييل روي اين موضوع شرط‌بندي كرده بود كه امارات به بخش فعالي از ائتلاف براي مقابله با نفوذ ايران در منطقه خاورميانه تبديل خواهد شد، اما اين شرط‌بندي پوچ از آب درآمد و امارات و كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس از اينكه ايران را دشمن به شمار آورند، مي‌ترسند. آنها به ايران به عنوان كشوري كه در منطقه امريكا را به چالش كشيده است، نگاه مي‌كنند.»
 
نشست خبري و سياست دو دولتي
لاپيد روز پنجشنبه كنفرانس مطبوعاتي مشتركي را با عبداللطيف الزياني، وزير خارجه بحرين برگزار كرد. لاپيد در اين ديدار گفت كه او حامي صد‌در‌صدي راهكار تشكيل دو كشور است و آن را راهكار درستي براي مردم فلسطين و اسراييل مي‌داند. وي گفت: تحقق اين هدف در زمان كنوني محال است براي همين بهتر است روي بهبود شرايط معيشتي فلسطيني‌ها متمركز شويم. لاپيد اضافه كرد كه او به عنوان رييس حزب «آينده‌اي هست» اين اظهارات را ايراد مي‌كند نه به عنوان نماينده اسراييل. وزير خارجه اسراييل گفت: فرصت‌هاي ما مشترك است و تهديدات‌مان هم مشترك است و منبع آن دور نيست. جنگ جهاني ميان فرهنگ زندگي و فرهنگ مرگ و ويراني وجود دارد. با دوستان‌مان در شوراي همكاري خليج‌(فارس) رهبري ائتلافي جسورانه ميانه‌روها را برعهده داريم و به دنبال ايجاد آينده شكوفايي براي ثبات هستيم. الزياني نيز گفت: ما به دنبال تقويت همكاري با اسراييل در تمام زمينه‌ها هستيم. ما صلح و مذاكره را به عنوان گزينه استراتژيك قبول داريم. سفر «تاريخي» لاپيد به منامه به خاطر پيشرفت چشمگير روابط دو طرف طي يك سال اخير و نشان‌دهنده تمايل مشترك ما براي تحقق «صلح و ثبات» در سراسر خاورميانه و «پايبندي صريح بحرين به صلح و همكاري است.» او به مساله فلسطين اشاره كرد و گفت: اجراي راهكار تشكيل دو «كشور» نشان مي‌دهد كه حقوق و منافع تمام طرف‌ها اهميت زيادي دارد. بحرين به درخواست از تمام طرف‌ها و جامعه بين‌المللي براي تحقق اين هدف ادامه مي‌دهد. حمد بن عيسي آل خليفه، پادشاه بحرين نيز در ديدار با لاپيد گفت: «امضاي توافق‌هاي آبراهام دستاورد تاريخي مهمي در مسير تحقق صلح عادلانه و فراگير در خاورميانه و برآورده كردن آرمان‌هاي مردم درباره امنيت و ثبات است. صلح يك گزينه استراتژيك براي بحرين است و ديدگاه بحرين بر پايه تقويت ارزش‌هاي تفاهم و مذاكره و همزيستي مسالمت‌آميز است.» او از نقش امريكا در امضاي توافق‌هاي آبراهام و پيشبرد تلاش‌ها براي صلح در منطقه قدرداني كرد. لاپيد چهارشنبه نيز با سلمان بن حمد آل خليفه، وليعهد بحرين ديدار و درباره روابط ميان دو طرف بحث و گفت‌وگو كرد.
روزنامه نيويورك‌تايمز در‌خصوص سياست اسراييل در قبال فلسطين مي‌نويسد اسراييل مي‌خواهد در مسير كوچك نشان دادن تقابل با فلسطين گام بردارد و دولت جديد قصد دارد خود را متفاوت از گذشتگان نشان دهد. آنها يك طراحي خوب براي رونمايي از اين روش و استفاده از آن در ديپلماسي عمومي داشته‌اند و بنت با اتخاذ اين رويكرد مي‌خواهد وجهه‌اي مثبت از خود بر جاي بگذارد اما منتقدان عنوان مي‌كنند زماني كه دولت بر ادامه شهرك‌سازي‌ها و گسترش مناطق اشغال‌شده ادامه مي‌دهد، تغيير رويكرد جدي نيست.

همكاري عليه قدرت پهپادي ايران؟
يك روزنامه اسراييلي به نقل از منابعي مطلع مدعي شد كه بحرين و اسراييل قصد دارند در زمينه مقابله با پهپادهاي ايراني همكاري كنند. براساس ادعاي هاآرتص، يايير لاپيد وزير امور خارجه اسراييل روز پنجشنبه در سفر به بحرين همراه با همتاي بحريني‌اش از يك ناو امريكايي بازديد كرد كه به گفته مقامات اسراييلي، در بر دارنده پيام روشني به ايران است. برخي منابع مطلع به هاآرتص گفته‌اند كه اسراييل و بحرين به دنبال همكاري در زمينه پاسخ به آنچه «حملات پهپادي ايران» خوانده شده، هستند. تصويري از لاپيد و عبداللطيف بن راشد الزياني وزير خارجه بحرين به همراه برد كوپر، افسر ارشد نيروي دريايي امريكا در كنار «پِرل هاربر» ناو جنگي امريكايي ثبت شده است كه به گفته يك مقام اسراييلي، «يك رخداد راهبردي مهم» بوده است. يك منبع مطلع اسراييلي در اين باره مدعي شده است، «ايران در حال توسعه توانمندي‌هاي نظامي بدون سرنشين خود است، مثل پهپادها، اما موضوع فقط همين نيست و اين مسائل موجب نگراني همه شده است.»

واكنش روحاني بلندپايه به سفر لاپيد
حساب توييتري آيت‌الله شيخ عيسي قاسم، مرجع ديني بحرين در واكنش به سفر يايير لاپيد، وزير خارجه اسراييل به منامه نوشت: «عادي‌سازي خيانت‌آميز و بي‌ارزش (روابط) با دشمن صهيونيستي يكي از نبردهاي سياسي دولت بحرين عليه مردم آن است كه با ارعاب، فقر، زنداني‌كردن، كوچاندن، تحقير، به حاشيه راندن و سلب حقوق همراه است. خدا به داد اين مردم برسد.» در اين توييت تاكيد شده است كه «بحرين در برابر سياست دولت، بر هويت خود پافشاري مي‌كند و اين مقاومت به طول خواهد انجاميد. اين جنگ، نبردي هويتي و سرنوشت‌ساز است.»

 


واكنش ايران به سفر وزير خارجه رژيم اسراييل به منامه: 

وزير خارجه: ما فقط يك كشور مي‌شناسيم كه فلسطين نام دارد

در پي سفر وزير خارجه رژيم اسراييل به منامه و استقبال مقامات بحريني از او، حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در توييتي به زبان عربي نوشت: استقبال حكومت بحرين از وزير خارجه رژيم جعلي صهيونيستي، خيانت آشكار به آرمان مردم مظلوم و مقاوم فلسطين است. ما فقط يك كشور مي‌شناسيم كه فلسطين نام دارد و پايتخت آن قدس است. بي‌ترديد ارمغان تل‌آويو براي منطقه ‌و بحرين تنها ناامني است.

سخنگوي وزارت امور خارجه: اين لكه ننگ از دامان حكام بحرين پاك نخواهد شد
«سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز جمعه در خصوص سفر وزير خارجه اسراييل به بحرين، با يادآوري اقدام خفت‌بار حاكمان بحرين در علني‌سازي روابط با اين رژيم، استقبال حقيرانه حاكمان بحرين از مقام رژيم اشغالگر قدس را خلاف خواست و راي مردم شريف و آزاده بحرين خواند. سخنگوي وزارت امور خارجه هرگونه زمينه‌سازي براي تثبيت حضور مخرب اسراييل در منطقه را در راستاي تنش‌زايي و ناامني بيشتر خواند و آن را محكوم كرد. سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اظهار تاسف از ناديده گرفتن جنايات روزمره رژيم صهيونيستي عليه مردم ستمديده و مظلوم اما مقاوم فلسطين از سوي حاكمان بحرين، اظهار داشت: اين‌گونه اقدامات موجب مشروعيت‌افزايي رژيم صهيونيستي نخواهد شد و تاثيري نيز بر آرمان آزادي قدس شريف به عنوان قبله اول مسلمين جهان، ندارد. خطيب‌زاده با تاكيد بر اين نكته كه اين لكه ننگ از دامان حكام بحرين پاك نخواهد شد، اظهار داشت: مردم منطقه همچنان مخالف روند عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي باقي خواهند ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون