• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5039 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۰ مهر

خبر

امضاي بايدن پاي لايحه جلوگيري از تعطيلي دولت امريكا
رييس‌جمهور امريكا يك لايحه موقت تصويب شده در مجالس نمايندگان و سناي كنگره اين كشور ساعاتي قبل از فرا رسيدن ضرب‌الاجل تعطيل شدن دولت امريكا در نيمه شب پنجشنبه امضا كرده و جلوي اين تعطيلي دولت را به سبب قطع بودجه گرفت. به گزارش ايسنا و ‌به نقل از پايگاه الجزيره، كنگره امريكا يك طرح موقت را براي تامين بودجه دولت فدرال تا ماه دسامبر و پرهيز از تعطيلي آن تصويب و جو بايدن رييس‌جمهور اين كشور نيز اين مصوبه را امضا كرد. جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا در بيانيه‌اي گفت: كارهاي خيلي بيشتري براي انجام دادن است اما تصويب اين لايحه به ما يادآوري مي‌كند كه كار دوحزبي ممكن بوده و به ما زمان بيشتر براي تصويب لوايح بودجه‌اي بلندمدت‌تر با هدف تداوم عملكرد دولت و كار كردن براي مردم امريكا را مي‌دهد. همچنين كاخ سفيد در بيانيه جداگانه‌اي با اعلام امضاي اين لايحه بودجه بيان داشت كه اين لايحه شامل «بودجه‌هاي تكميلي اختصاصي»‌ از جمله براي امداد مربوط به بلايا و همين‌طور براي شهروندان افغان خارج شده از افغانستان است. مجلس نمايندگان امريكا ابتدا اين لايحه را با ۲۵۴ راي موافق به ۱۷۵ راي مخالف، با هدف ادامه يافتن كار دولت امريكا براي دو ماه ديگر تصويب كرد. قانونگذاران فقط تا نيمه شب وقت داشتند چنين طرحي را تصويب كنند و در غير اين صورت موزه‌هاي فدرال، پارك‌هاي ملي و برنامه‌هاي ايمني از فعاليت بازمي‌ايستاد. لايحه تامين مالي دولت همچنين شامل مبالغي براي آسيب ديدگان توفان‌ها و اسكان مجدد پناهجويان افغان مي‌شود. با تصويب اين لايحه سازمان‌هاي دولتي مجبور نيستند روز جمعه تعطيل كنند و صدها هزار كارمند دولت مجبور به گرفتن مرخصي بدون حقوق نخواهند بود. در اين ميان با توجه به همه‌گيري كوويد، خطر تعطيلي خدمات بهداشتي دولت فدرال وجود داشت.
اروپا برنامه مذاكرات بازرگاني 
با استراليا را به تعويق انداخت
اتحاديه اروپا مذاكرات برنامه‌ريزي شده درباره گفت‌وگوهاي بازرگاني با استراليا را بر سر تصميم كانبرا براي لغو قرارداد بزرگ خريد زيردريايي‌هاي فرانسوي و جايگزيني آن با زيردريايي هسته‌اي ساخت امريكا در چارچوب پيمان آكوس، به تعويق انداخت. به گزارش ايرنا از خبرگزاري فرانس‌پرس، يك مقام اتحاديه اروپا در كانبرا كه نامش ذكر نشده، با اعلام تاخير يك ماهه آغاز مذاكرات بازرگاني آزاد تا نوامبر، آينده آن را در معرض شك و ترديد قرار داده است. دان تهان، وزير بازرگاني استراليا كه قرار بود براي اين مذاكرات به اروپا سفر كند، اين تصميم را كم‌اهميت برآورد كرد. استراليا در ماه گذشته (سپتامبر) با لغو بي‌مقدمه قرارداد چندين ميليارد دلاري خريد 12 فروند زيردريايي ساخت فرانسه، اعلام كرد كه قصد دارد زيردريايي‌هاي داراي نيروي پيشرانه هسته‌اي از ايالات متحده خريداري كند. به نظر مي‌رسد اين تصميم كانبرا كه موجب برخاستن درگيري بزرگ ديپلماتيك با فرانسه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين اعضاي اتحاديه اروپا شد، اكنون به روابط كانبرا با تمامي اين بلوك، آسيب رسانده است. پاريس با متهم كردن مقام‌هاي استراليا به دروغگويي و ابراز ترديد درباره امكان‌پذير بودن پيشرفت توافق تجاري بروكسل با كانبرا، آشكارا اعلان كرد كه از اين پس نمي‌تواند به دولت اين كشور حوزه اقيانوسيه اعتماد كند. حجم مبادلات كالايي اتحاديه اروپا در جايگاه سومين شريك عمده بازرگاني استراليا، در 2020 ميلادي، 36 ميليارد يورو (42 ميليارد و 400 ميليون دلار) برآورد شده و اين مبلغ در مورد مبادله خدمات، 26 ميليارد يورو بوده است. قرار بود دوره بعدي مذاكرات، حوزه‌هايي چون بازرگاني، خدمات، سرمايه‌گذاري و حقوق مالكيت معنوي را در برگيرد.


درخواست غرامت ۱،۴ ميليارد دلاري اردوغان از امريكا
 رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه از امريكا خواسته بعد از كنار گذاشتن آنكارا از پروژه ساخت جنگنده اف-۳۵ مبلغ ۱،۴ ميليارد دلار پول كشورش را برگرداند. به گزارش خبرگزاي فارس، به نوشته پايگاه آكسيوس، اردوغان علاوه بر اين از «برت مك‌گورك»، هماهنگ‌كننده كاخ سفيد در امور خاورميانه (غرب آسيا) نيز به دليل همكاري با شبه‌نظاميان كرد در سوريه انتقاد كرده است. اردوغان درباره كنار گذاشته شدن تركيه از پروژه ساخت جنگنده‌هاي اف-۳۵ گفت: «ما ۱،۴ ميليارد دلار پرداخت كرديم. اين پول چه مي‌شود. ما اين پول را به سادگي به دست نياورديم. يا بايد هواپيماهاي‌مان را به ما بدهند يا پول‌مان را برگردانند.» امريكا بعد از اقدام تركيه در خريد سامانه‌هاي پدافند موشكي اس-۴۰۰ تركيه را از برنامه ساخت جنگنده‌هاي اف-۳۵ خارج كرد. آنكارا در سال ۲۰۱۷ با مسكو توافقي براي خريد سامانه پدافند موشكي اس-۴۰۰ امضا كرد و در سال ۲۰۱۹ چندين محموله از اين سامانه به ارزش ۲،۵ ميليارد دلار را دريافت كرده است.


گوترش: اخراج كارمندان سازمان ‌ملل از اتيوپي بهت‌آور است
دبيركل سازمان ملل متحد با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه از شنيدن خبر اخراج ۷ نفر از كارمندان اين سازمان‌ از اتيوپي شوكه شده است. به گزارش مهر، در پي اقدام دولت اتيوپي در اخراج ۷ مقام ارشد سازمان ملل، آنتونيو گوترش دبيركل اين سازمان در بيانيه‌اي اعلام كرد كه از اين اقدام بهت‌زده شده است. به گزارش آسوشيتدپرس، دبيركل سازمان ملل متحد در اين باره گفت: من از شنيدن اين خبر كه دولت اتيوپي ۷ مقام سازمان ملل شامل مقام‌‌هاي ارشد امور انساني را به عنوان عنصر نامطلوب معرفي كرده بهت‌زده شدم. موضع‌گيري دبيركل سازمان ملل پس از آن رسانه‌اي شد كه وزارت خارجه اتيوپي اعلام كرد كه دستور اخراج ۷ تن از مقامات ارشد سازمان ملل به اتهام مداخله در امور داخلي اين كشور و بحران تيگراي را داده است. تيگراي در شمال شرقي اتيوپي واقع شده و در حال حاضر مركز نزاع‌‌هاي ارتش اتيوپي و اريتره با گروه‌هاي آزادي‌خواه قومي تيگراي است كه از ماه نوامبر گذشته آغاز شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون