• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5046 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۱ مهر

نگاهي به مبارزه حماسي فيوري-وايلدر

اشك‌هاي جيپسي‌كينگ بعد از ناك‌اوت بمب‌افكن

مرضيه حسين‌خاني

پس از پايان يكي از مبارزات بزرگ در تاريخ بوكس سنگين‌وزن تايسون فيوري روي طناب‌هاي رينگ افتاد و به آرامي مشغول زمزمه شد. قهرمان جهان كه لحظاتي پيش ديونتي وايلدر را در يازدهمين راند در يك مسابقه پرآشوب ناك‌اوت كرده بود، به نشانه احترام بدنش را خم كرد. او در حال انجام مراسمي قديمي و آشنا براي پيروزي «جيپسي‌كينگ» بود. 

در ميانه آن حالت خلسه‌وار فيوري اشك ريخت. برادرش سر طاس قهرمان را با دست پوشاند. اين يك حركت آرامش‌بخش بود كه تاييد مي‌كرد او به وضوح مي‌داند برادر بزرگش لحظات تاريك را پشت سر گذاشته تا اينكه بتواند دوباره بر وايلدر تسلط پيدا كند. بوكسور امريكايي ملقب به بمب‌افكن برنزي شجاعت فوق‌العاده‌اي از خود نشان داده بود و حداقل تا راند يازدهم تلاش مي‌كرد آخرين مشت محكم كه مي‌توانست تنها راه نجاتش باشد را روي صورت حريف بنشاند. اين واقعيت كه او در دور چهارم دو بار مي‌رفت فيوري را ناك‌اوت كند به او انگيزه مي‌داد كه بتواند با مقاومت در نهايت حريفش را شكست دهد. 
تيم آلكاك دوست نزديك فيوري تصوير قهرمان را در گوشه رينگ تكميل كرد. او در سمت راست فيوري ايستاده بود و دستش را روي بازوي قهرمان گذاشته بود. در حالي كه ورد خواندن بوكسور ميان اشك‌هايش جاري بود، فيوري سرانجام به رينگ بازگشت. او همسرش پاريس را پيدا كرد و قبل از اينكه دوباره در جنون بوكس و ازدحام مردم گمش كند او را بوسيد. 
در سمت ديگر رينگ صحنه بسيار متفاوتي جريان داشت. خون لب پاييني وايلدر را پوشانده بود و تورم كوچكي زير چشم راستش ديده مي‌شد. او به پزشك نقاب‌دار نگاه مي‌كرد و خون بيشتري از گوشه چشم او مي‌ريخت. بوكسور بازنده هنگام گوش دادن هوشيار به نظر مي‌رسيد. نامزدش سوييفت بي‌اختيار كنار رينگ ايستاده بود و اشك مي‌ريخت. جنگ وحشيانه به پايان رسيده بود. وايلدر سپس بلند شد. نگاه غم‌انگيز تازه‌اي صورتش را پوشاند. 
همه اين لحظات خصوصي تكان‌دهنده يادآور تلخي‌اي بود كه بوكس حتي به كام بزرگ‌ترين قهرمانان خود مي‌ريزد. اين يك مسابقه جذاب بود كه با شجاعت بالا و اراده قوي به سود يكي پايان يافت. اما اين يك مبارزه آسيب‌زا هم بود. مبارزه‌اي كه تكه‌هاي پنهاني از هر دو نفر جدا خواهد كرد. وايلدر به بيمارستان فرستاده شد تا وضعيتش تحت كنترل باشد. اما ۳۵ ساله اهل آلاباما در طول مسابقه از تسليم شدن خودداري كرده بود و حتي وقتي خسته و فرسوده به نظر مي‌رسيد به دنبال فرود آوردن آخرين مشتش بود. 
نتيجه‌گيري سه‌گانه حماسي مبارزات فيوري-وايلدر نشان داد بدون شك بوكسور اهل منچستر جنگنده‌تر است. وقتي دو بار در يك راند براي نخستين‌بار در دوران حرفه‌اي خود سقوط كرد به ‌شدت متزلزل نشان مي‌داد اما فيوري قدرت بازيابي قابل توجهي دارد. از اين مهم‌تر بوكسور ۳۳ ساله استعدادي طبيعي در بوكس دارد. او وقتي در معرض خطر قرار مي‌گيرد به جاي يخ زدن دقيق‌تر و هوشمندتر عمل مي‌كند. 
وايلدر به زمان زيادي نياز دارد تا بتواند از درد و صدمه‌اي كه در صحراي نوادا متحمل شده عبور كند. فيوري هم مستحق استراحت طولاني است، زيرا هرچند او حريفش را ناك‌اوت كرد  شكل مبارزه به او هشدار مي‌داد كه در نهايت بوكس به هيچ كسي رحم نمي‌كند. او در بهار يا تابستان سال آينده بايد از عنوان خود دفاع كند. حريف او از بين ديليان ووت و اتو والين خواهد بود. برنده اين مبارزه كه در لندن خواهد بود تبديل به رقيب اجباري فيوري مي‌شود. 
انتظار مي‌رود كه وايت بتواند والين را شكست دهد اما بعيد است بتواند به سلطنت فيوري خاتمه دهد. آخرين چالش فيوري تبديل شدن به قهرمان بي‌چون و چراي بوكس سنگين وزن جهان است. كمربندهاي IBF، WBA و WBO اكنون در اختيار الكساندر اوسيك است كه دو هفته قبل جاشوا را شكست داد. آنها در يك مسابقه مجدد با هم مبارزه مي‌كنند و برنده مي‌داند كه در انتها مسيرش به جيپسي‌كينگ ختم خواهد شد. 
اوسيك ترجيح مي‌دهد دوباره جاشوا را شكست دهد اما حتما بعد از تماشاي مبارزه فيوري او كه مرد باهوشي است مي‌داند بوكسور انگليسي در كلاسي بالاتر كار مي‌كند. 
اواخر شب هنگام نجوا و گريه در حالي كه فيوري روي طناب قوز كرده بود مي‌شد فهميد او براي اينكه در رينگ بماند چقدر سختي كشيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون