• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5050 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۶ مهر

برنامه‌هاي عشقي براي كارآمدتر شدن بازار مالي

خبر مهم رييس بورس براي سهامداران

رييس سازمان بورس در نظر دارد با اهداف كلاني شامل حمايت از سرمايه‌گذاران، ايجاد بازار شفاف، كارا و منصفانه و كاهش ريسك فراگير، سياست‌ها و برنامه‌هاي سازمان خود را تنظيم، اجرا و رصد كند. مجيد عشقي درباره راهبرد‌ها و برنامه‌هاي كلان بازار سرمايه در دوره مديريتي جديد به سنا گفت: همان‌طوركه مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم انقلاب، محور‌هاي اصلي راه‌حل مشكلات اقتصادي كشور را درون‌زايي اقتصاد، مولد و دانش‌بنيان شدن، مردمي كردن و كاهش تصدي دولت و نهايتا برون‌گرايي با استفاده از تمام ظرفيت‌هاي كشور اعلام فرموده‌اند، سازمان بورس و اوراق‌بهادار در دوره جديد تلاش مي‌كند با اين جهت‌گيري و در نظر قرار دادن اهداف كلان خود شامل حمايت از سرمايه‌گذاران، ايجاد بازار شفاف، كارا و منصفانه و كاهش ريسك فراگير، سياست‌ها و برنامه‌هاي خود را تنظيم، اجرا و رصد كند. رييس جديد سازمان بورس و اوراق بهادار تاكيد كرد: راهبرد‌ها و رئوس برنامه‌هاي هيات‌مديره جديد سازمان در جلسه شوراي عالي بورس مطرح و مقرر شد برنامه تفصيلي مزبور در اولين فرصت تهيه و براي طرح در جلسات شوراي عالي بورس ارايه شود. عشقي با اشاره به ۷ راهبرد اصلي سازمان بورس و اوراق بهادار در دوره جديد مديريت اعلام كرد: نخستين راهبرد، توجه به مكانيسم‌هاي مدرن به منظور افزايش نظارت عامه بر فعاليت ناشران است. دومين راهبرد، توسعه ابزار‌هاي نظارتي به شكل پيشگيرانه و متناسب با توسعه بازار خواهد بود. به گفته رييس جديد سازمان بورس، راهبرد سوم، اصلاح قوانين و مقررات به سمت افزايش عدالت و پاسخگويي در كل بازار است و تقويت اكوسيستم تامين مالي در سطح متوسط و خرد از طريق ابزار‌هاي نوين به عنوان چهارمين راهبرد دنبال خواهد شد. وي اعلام كرد: تسهيلگري و توسعه زيرساخت‌هاي جذب و مديريت سرمايه خارجي در بازار در كنار بازمهندسي سازوكار رسانه‌اي و نشر اطلاعات در بازار و تقويت نظارت بر آن، راهبرد‌هاي پنجم و ششم مورد نظر سازمان بورس و اوراق بهادار در دوره جديد است.به گفته عشقي، آخرين راهبرد مديريت جديد، بازمهندسي نسل نوين زيرساخت‌هاي فني با هدف افزايش امنيت، پايداري و سهولت دسترسي خواهد بود.
به گفته رييس سازمان بورس، نخستين محور رئوس برنامه‌هاي هيات‌مديره جديد، تمركز بر ماموريت و رسالت اصلي سازمان مبني بر توسعه بازار سرمايه است. او تاكيد كرد: اين برنامه محوري با تكيه بر مواردي چون افزايش سهم تامين مالي بخش توليد و توسعه بنگاه‌ها از بستر بازار سرمايه؛ تنوع‌بخشي و تعميق بازار سرمايه (در ابعاد بازار، ابزار و نهاد)؛ افزايش شفافيت و كيفيت اطلاعات منتشرشده در بازار سرمايه؛ مقررات‌زدايي، اصلاح فرآيند‌هاي كاري و افزايش كارايي بازار‌هاي مالي؛ توسعه نهاد‌هاي مالي و انحصارزدايي؛ توسعه و تقويت زيرساخت‌هاي فني؛ تسهيلگري و شفاف‌سازي صدور مجوز‌ها در بازار سرمايه و توسعه بازار بدهي و افزايش نقدشوندگي آن به عنوان مكمل بازار سهام دنبال خواهد شد. عشقي «حركت به سمت نظارت هوشمند و فراگير» را به عنوان دومين برنامه محوري هيات‌مديره جديد معرفي و اعلام كرد: اين برنامه از طريق ارتقاي ابزار‌هاي نظارتي متناسب با رشد بازار و تكنولوژي؛ ايجاد سازوكار تعاملي و نظارت عموم سرمايه‌گذاران (خرد و عمده) بر بازار؛ استقرار نظام جامع مديريت ريسك در بازار؛ اصلاح نظام حاكميت شركتي و حفظ حقوق سرمايه‌گذاران؛ شناسايي و پيگيري فعاليت‌هاي متخلفانه و مجرمانه در بازار با استقرار سامانه‌هاي پايش هوشمند بازار؛ ابهام‌زدايي از مقررات و رفع خلأ‌هاي مقرراتي و تسريع، كارآ و اثربخش كردن فرآيند‌هاي رسيدگي به تخلفات اجرايي خواهد شد. به گفته رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، آخرين محور از رئوس برنامه‌هاي هيات‌مديره جديد با محوريت «فرهنگ‌سازي و نظم‌بخشي به فضاي گردش اطلاعات در بازار سرمايه» به اجرا در خواهد آمد. وي گفت: در اجراي سومين برنامه محوري، پايش و توسعه حداكثري درگاه‌هاي رسمي و داراي مجوز ارايه اطلاعات؛ تدوين برنامه‌هاي گسترده آموزشي، ترويج و فرهنگ‌سازي با استفاده از ظرفيت اركان بازار سرمايه و نهاد‌هاي مالي فعال در آن و دانشگاه‌ها؛ تقويت درگاه‌هاي اطلاع‌رساني تخصصي در حوزه بازار سرمايه و تعامل با فعالان بازار سرمايه جهت ساماندهي به گردش اطلاعات در فضاي مجازي مد نظر قرار خواهد گرفت.
رييس سازمان بورس در پايان، از تمامي فعالان و ذي‌نفعان بازار سرمايه شامل عموم مردم، اركان بازار، نهاد‌هاي مالي، ناشران، دستگاه‌هاي نظارتي و سياستگذار درخواست كرد: با ارايه رهنمودها، پيشنهاد‌هاي خود هيات‌مديره جديد را در غنابخشي به برنامه‌ها و تحقق هرچه بيشتر آنها ياري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون