• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5052 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۸ مهر

خبر

رايزني‌هاي تلفني اميرعبداللهيان با همتايان قطري و عماني

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران سه‌شنبه با همتاي عماني خود تلفني گفت‌وگو كرد. در گفت‌وگوي تلفني وزير امور خارجه با «بدر بن حمد البوسعيدي» وزير امور خارجه سلطنت عمان، بر اهميت جايگاه همسايگان در سياست خارجي دولت سيزدهم، استمرار رايزني با عمان در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي و گسترش روابط فيمابين در بخش‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي تاكيد كرد.  وزير امور خارجه كشورمان ضمن اشاره به ضرورت افزايش همكاري در همه بخش‌ها اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران آماده عملياتي كردن توافق‌ها و پروژه‌ها و طرح‌هاي قبلي مورد توافق فيمابين است. در اين گفت‌وگو طرفين با تاكيد بر لزوم استمرار مشورت‌هاي فيمابين در زمينه‌هاي مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي، ابراز اميدواري كردند كه در اين دوره شاهد افزايش همكاري‌هاي دو كشور در بخش‌هاي مختلف باشند. اميرعبداللهيان در اين گفت‌وگوي تلفني از تشديد خشونت در افغانستان به ويژه نسبت به عمليات‌هاي تروريستي توسط نيروهاي داعش به‌شدت ابراز نگراني كرد. در اين گفت‌وگوي تلفني وزير خارجه عمان، دعوت از همتاي ايراني خود براي سفر به مسقط را دوباره اعلام كرد. «محمد بن عبدالرحمن آل ثاني» معاون نخست‌وزير و وزير امور خارجه قطر نيز دوشنبه شب با حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تلفني گفت‌وگو كرد. وزراي امور خارجه دو كشور در اين گفت‌وگوي تلفني ضمن رايزني در خصوص توسعه بيشتر مناسبات دوجانبه ايران و قطر در حوزه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي، درباره توسعه تعاملات تجاري بين بخش‌هاي خصوصي به گفت‌وگو پرداختند. مسائل و تحولات جاري در منطقه و حوزه خليج فارس و تشريك مساعي در مسير حفظ و تامين بهتر صلح و ثبات و امنيت در خليج فارس از ديگر موضوعات مورد مذاكره تلفني وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و قطر بود.


درخواست رافائل گروسي براي ديدار فوري با وزير خارجه ايران

مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نسبت به گفت‌وگو با وزير خارجه كشورمان ابراز تمايل كرد. به گزارش ايسنا، رافائل گروسي، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز سه‌شنبه به فايننشال‌تايمز گفت: من نتوانسته‌ام با وزير خارجه جديد ايران گفت‌وگو داشته باشم. من بايد در سطح سياسي اين تعامل را داشته باشم. اين مهم لازم‌الاجرا است. بدون آن ما نمي‌توانيم يكديگر را درك كنيم. وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگوي خود با اشاره به آنچه مشكلات مرتبط با دسترسي به سايت كرج عنوان كرد، گفت: مساله‌اي در كرج وجود دارد و من دارم روي آن كار مي‌كنم. چاره موقت ما شديدا تحت‌تاثير قرار گرفته و ديگر بي‌عيب نيست اما بي‌ارزش نيز محسوب نمي‌شود. مقامات غربي خواستار آن هستند كه مذاكرات وين در ماه آينده و نشست فصلي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از سرگرفته شود. علي واعظ، تحليلگر گروه بين‌المللي بحران در امور ايران عنوان كرد كه تهران مي‌خواهد از صدور قطعنامه رسمي در اين حكام عليه خود جلوگيري كند. همچنين رويترز به نقل از گروسي نوشت كه وي انتظار دارد به زودي اخباري را درخصوص زمان احتمالي سفر به تهران بشنود. مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنين عنوان كرد كه ديد‌بان هسته‌اي سازمان ملل توانسته است تمامي دوربين‌ها در سايت‌هاي ايراني به جز تاسيسات تساي كرج را سرويس كند. رافائل گروسي، همچنين روز دوشنبه در واشنگتن با آنتوني بلينكن وزير خارجه امريكا ديدار و گفت‌وگو كرد. آنتوني بلينكن وزير امور خارجه امريكا روز دوشنبه با رافائل گروسي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي گفت‌وگو پيرامون طيف گسترده‌اي از مسائل مرتبط با فعاليت آژانس ديدار كرد. ديدار ميان بلينكن و گروسي اولين ديدار آنها از زمان روي كار آمدن وزير امور خارجه امريكا در ژانويه است. بلينكن پيش از ديدار روز دوشنبه‌شان گفت: امريكا قويا از فعاليت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حمايت مي‌كند. فعاليت آن براي كمك به حفظ صلح و ثبات بين‌المللي حياتي است. مسلما آژانس نقش مهمي در بازرسي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ايفا مي‌كند و در كمك به ايجاد همكاري در زمينه استفاده صلح‌آميز انرژي هسته‌اي هم نقش مهمي دارد. وزير امور خارجه امريكا افزود: بنابراين موضوعات زيادي براي گفت‌وگو وجود دارد. ناگفته پيداست كه بخش اعظمي از تمركزمان بر ايران است. گروسي نيز درباره اين ديدار گفت: دستور كار گسترده‌اي پيش روي‌مان داريم، از موضوعات سياسي مهم مانند ايران تا وضعيت كره جنوبي و ديگر جاهاي جهان. همچنين درباره چگونگي حمايت امريكا از فعاليت ما و كاربرد صلح‌آميز انرژي گفت‌وگو خواهيم كرد.


 روزنامه سعودي: ايران و مصر تماس‌هاي مستقيمي برقرار كرده‌‌اند

روزنامه الشرق‌الاوسط عربستان به نقل از منبع مصري مدعي شد كه ايران و مصر طي دو ماه گذشته تماس‌هاي مستقيمي داشته‌اند. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري تسنيم، روزنامه سعودي «الشرق‌الاوسط» چاپ لندن در مطلبي نوشت كه ايران و مصر اخيرا تماس‌هايي داشته‌اند. اين روزنامه به نقل از منبع مصري آگاه در ارتباط با پرونده روابط قاهره با تهران مدعي شد: «قاهره تقريبا به شكل مستمر و به شكل غيرعلني پيام‌هايي از تهران در ارتباط با تمايل ايران براي از سرگيري روابط با قاهره دريافت مي‌كند.» اين منبع ادعايي الشرق‌الاوسط گفت: «از دو ماه پيش تماس‌هايي (بدون واسطه) بين طرفين برقرار شده است ولي نمي‌توان آن را سياسي دانست؛ براي اينكه اين تماس‌ها در سطح كارشناسان، متخصصان مصري و ايراني و مقدماتي بوده و با گفت‌وگوها بين آنكارا و قاهره همزمان شده است.» اين روزنامه اظهارات اخير «سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت خارجه ايران را كه گفته بود «پيشرفت در روابط بين قاهره و تهران به نفع منطقه است» از دلايل تغيير در روابط بين ايران و مصر دانسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون