• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5052 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۸ مهر

خبر جهان

دعوت وليعهد ابوظبي از بنت براي سفر به امارات

«محمد بن زايد» وليعهد ابوظبي از «نفتالي بنت» نخست‌وزير اسراييل دعوت كرد تا به امارات سفر كند. به گزارش ايسنا، «نفتالي بنت» نخست وزير اسراييل روز سه شنبه با «محمد الخاجه» و «خالد الجلاهمه» به ترتيب سفراي امارات و بحرين در فلسطين اشغالي ديدار كرد. بنت در صفحه رسمي فيس‌بوك خود نوشت: در اين ديدار، سفير امارات يك پيام كتبي ويژه از طرف شيخ محمد بن زايد وليعهد ابوظبي را تحويل داده كه در آن از من براي اولين سفر رسمي به امارات دعوت به عمل آمده است. در اين ديدار سه‌جانبه، درباره گسترش روابط اسراييل و دو كشور عرب حوزه خليج فارس و تقويت همكاري‌هاي منطقه‌اي بحث و تبادل نظر شده است. امارات و اسراييل ۱۵ سپتامبر در كاخ سفيد با حضور دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري سابق امريكا توافقنامه عادي‌سازي روابط را امضا كردند.


هشدار عفو بين‌الملل نسبت به سركوب آزادي بيان در دوران كرونا

گروه عفو بين‌الملل، روز سه‌شنبه هشدار داد كه حكومت‌هاي سركوبگر جهان، از همه‌گيري كرونا براي سركوب آزادي بيان و استقلال رسانه‌ها سوءاستفاده كرده‌اند. به گزارش ايسنا و به نقل از پايگاه دويچه‌وله، در اين گزارش كه با نام «مسكوت و تحريف‌ شده: مخاطره عليه آزادي بيان در دوره همه‌گيري كوويد 19» منتشر شده، به تعدادي از اقدامات اعلام شده توسط دولت‌هاي سراسر جهان اشاره شده است كه از سال ۲۰۲۰ محدوديت‌هاي «بي‌سابقه‌اي» بر سر راه آزادي بيان ايجاد كرده‌اند. مدير ارشد عفو بين‌الملل در زمينه مددجويان و خط‌مشي‌ها مي‌گويد: كانال‌هاي ارتباطي هدف گرفته شده، رسانه‌هاي اجتماعي سانسور و رسانه‌ها بسته شده‌اند. وي همچنين افزود: به دليل نبود پوشش خبري مناسب، ممكن است افرادي كشته شده باشند. در گزارش عفو بين‌الملل آمده است: آن دسته از دولت‌هايي كه مدت‌هاست بر آنچه در اجتماع منتشر مي‌شود، از طريق قوانين محدودكننده، اعمال كنترل كرده‌اند، از كرونا به عنوان بهانه ديگري براي اعمال قوانيني استفاده كرده‌اند كه موجب سانسور و ساكت كردن انتقادات، بحث و به اشتراك‌گذاري اطلاعات مي‌شود. ساير دولت‌ها از خطر و سردرگمي گسترده ناشي از كرونا، براي تسريع تصويب قوانيني جديد و اقداماتي اضطراري استفاده كرده‌اند كه براي مقابله با مسائلي مانند اطلاعات نادرست، نامتناسب و حتي بي‌اثر هستند.


يونيسف: ۱۰ هزار كودك يمني از ۲۰۱۵ كشته يا معلول شده‌اند
صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل موسوم به يونيسف روز سه‌شنبه اعلام كرد، از مارس ۲۰۱۵ ده‌ها هزار كودك يمني در نتيجه مداخله ائتلاف تحت رهبري عربستان در يمن كشته يا نقص عضو شده‌اند. به گزارش خبرگزاري رويترز، «جيمز الدر» سخنگوي يونيسف در نشستي در ژنو و پس از بازگشت از سفرش به يمن گفت: درگيري‌هاي يمن يك نقطه عطف شرم‌آور ديگر نيز داشته است. ما اكنون ۱۰ هزار كودك داريم كه از مارس ۲۰۱۵ كشته يا دچار نقص عضو شده‌اند. وي با اشاره به اين مساله كه كودكان بيشتري زخمي يا كشته شدند اما گزارشي از تعداد تلفات وجود ندارد، افزود: به صورت ميانگين هر روز چهار كودك در درگيري‌هاي يمن كشته يا زخمي شده‌اند. چهار كودك از هر پنج كودك و در مجموع ۱۱ ميليون كودك نياز به كمك‌هاي بشردوستانه در يمن دارند و ۴۰۰ هزار تن ديگر نيز امكان تحصيل ندارند. تلاش‌هاي سازمان ملل براي آتش‌بس سراسري در يمن در حالي متوقف شده است كه عربستان و حوثي‌ها براي پايان دادن به بيش از شش سال جنگ در يمن كه سازمان ملل آن را بدترين بحران بشري در جهان مي‌داند، به نتيجه نرسيده‌اند. صدها يمني گرفتار جنگ داخلي در اين كشور شده‌اند و حدود ۱۰ هزار تن نيز در داخل يمن آواره هستند.


هشدار لهستان نسبت به فروپاشي اتحاديه اروپا
نخست‌وزير لهستان در نامه‌اي به ديگر رهبران اروپايي در بحبوحه تشديد اختلافات دو طرف بر سر مساله حاكميت قانون تاكيد كرد، كشورش عضو وفادار اتحاديه اروپاست، اما با متمركزسازي بيش از حد قدرت مخالف است. رويترز، بروكسل مدت‌هاست هشدار مي‌دهد كه اصلاحات اجرا شده توسط دولت راستگراي لهستان، استقلال قوه قضاييه را تضعيف مي‌كند، اما مناقشه بين آنها در ماه جاري ميلادي زماني افزايش يافت كه دادگاه قانون اساسي لهستان حكم داد بخش‌هايي از معاهدات اروپا با قانون اساسي اين كشور سازگار نيست و به اين ترتيب يكي از اصول اساسي يكپارچگي در اتحاديه اروپا را به چالش كشيد. اين مناقشه به صورت بالقوه خروج لهستان از اتحاديه اروپا يا به اصطلاح «پوليگزيت» را قوت بخشيد اما ماتئوش موراويتسكي، نخست‌وزير لهستان مي‌گويد، دولت وي قصد ندارد از امثال انگليس پيروي كند و لهستان را از اتحاديه اروپا خارج كند. وي در نامه‌اي كه دوشنبه در يك وب‌سايت دولتي منتشر شد، نوشت: «مي‌خواهم به شما اطمينان دهم كه لهستان همچنان عضو وفادار اتحاديه اروپا مي‌ماند.» با اين حال، موراويتسكي در مورد «پديده خطرناكي كه آينده اتحاديه ما را تهديد مي‌كند» هشدار داده و گفت: «منظور من تغيير شكل تدريجي اتحاديه و تبديل شدن به موجوديتي به دور از ائتلاف دولت‌هاي آزاد، برابر و مستقل و تبديل شدن به يك ارگانيسم متمركز تحت مديريت مركزي نهادهايي محروم از كنترل دموكراتيك است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون