• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5060 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۹ آبان

انجمن صنفي امدادگران هلال‌احمر نسبت‌ به احتمال تغيير رييس سازمان هلال احمر هشدار داد

زنگ خطر براي امنيت ملي در بحران‌ها

با احترام همان‌طوركه مستحضريد و در بيانات مقام معظم رهبري و تاكيدات امام راحل آماده است، هلال‌احمر نهادي خيريه و مردمي و غيردولتي است كه بار دولت را بر دوش مي‌كشد. 
متاسفانه در جلسه قبلي شوراي عالي هلال‌احمر، دستور جلسه به يك‌باره به انتصاب يكي از افراد منتسب به غلامحسين اسماعيلي رييس‌دفتر رييس‌جمهوري تلويحا توسط 2 نماينده رييس جمهوري مطرح شد. از آنجا كه با استعلام مشخص شده كه شخص رييس‌جمهوري، خلاف اين دو نفر، نظر بر تثبيت هلال‌احمر در وضعيت كرونا دارند و مخاطرات تصميم خام ايشان، علاوه بر نابودي دستاوردهاي رييس‌جمهوري در بحث واكسيناسيون، توفيقات را تلويحا به دولت سنگ‌انداز قبلي نسبت مي‌دهند و وقوع زلزله يا سيلي مانند 2 سال قبل، دولت را مورد هجمه قرار مي‌دهد، به استماع رييس‌جمهوري از سوي كهنه امدادگران و بدنه هلال‌احمر اقدام شود.

زنگ خطر براي بزرگ‌ترين نهاد امداد و نجات ايران
جمعيت هلال‌احمر جاي رزومه‌سازي براي مديران آستان قدس و ستاد اجرايي و‌ قوه قضاييه نيست؛ اينجا مساله جان و مال مردم است! آيا يك پزشك از مديريت بيمارستان قوه قضاييه به رياست هلال‌احمر مي‌رود؟ به‌رغم گذشت 3 ماه از روي كار آمدن دولت انقلابي هنوز تكليف رياست جمعيت هلال‌احمر مشخص نشده است. شنيده‌ها حاكي‌ است كه به ‌واسطه عملكرد مطلوب تيم فعلي مديران هلال‌احمر در واردات واكسن كه اكنون به حدود يكصد ميليون دز رسيده و به تبع آن كشور از خطرات مرگبار كرونا نجات يافته، دولت هنوز برنامه‌اي جدي براي تغيير دكتر همتي رييس كنوني جمعيت هلال احمر نداشته يا حداقل تعجيلي در اين تغيير مشاهده نشده است. البته اين همه ماجرا نيست، تحركات جدي براي تغيير رييس جمعيت هلال‌احمر در طيف حاميان دولت در داخل و خارج از جمعيت هلال‌احمر قابل رصد است كه گويا متاسفانه سهم مديران خارج از سازمان هلال‌احمر بسيار زياد است. در اين رابطه شنيده شده است كه فردي به نام رضا سعيدي، رييس بيمارستان قوه قضاييه ازسوي برخي حاميان رييسي براي رياست هلال‌احمر به عنوان گزينه مطرح شده كه البته از او سابقه‌اي در حوزه مديريت بحران يا مديريت واحدهاي زيرمجموعه هلال‌احمر در دسترس نيست. همچنين در برخي محافل نزديك به اصولگراها شنيده شده كه در برخي از مديران ستاد اجرايي يا بخش‌هايي از قوه قضاييه كه از راهيابي به مديريت‌هاي مياني دولت جا مانده‌اند نيز تمايلاتي براي تكيه زدن بر صندلي رياست جمعيت هلال‌احمر ديده شده است. با اين همه خبرهاي موثق حاكي ‌است، هنوز شخص آيت‌الله رييسي تصميمي براي تغيير در هلال‌احمر نگرفته يا حداقل رسانه‌اي نشده است. ترديدي نيست كه به زودي فشارها به دولت انقلابي نتيجه خواهد داد و دولت بايد رييس جمعيت هلال‌احمر را تعيين كند كه در اين مسير نگراني‌ها و هشدارهاي جدي وجود دارد.  با توجه به وجهه مردمي و كاري بودن دولت سيزدهم و دغدغه شخص اول دولت به حضور ميداني مديران، رييس جمعيت هلال‌احمر بايد فردي باشد كه علاوه بر دانش كافي، سابقه و تجربه كافي كار ميداني و مقابله با بحران داشته باشد و امداد و نجات و خدمات داوطلبانه را بفهمد.
حقيقتا جمعيت هلال‌احمر جاي مناسبي براي رزومه‌سازي مديران آستان قدس و ستاد اجرايي و‌ قوه قضاييه نيست. اينجا مساله جان و مال مردم است و اگر مديري باسواد و با تجربه گماشته نشود، پاشنه‌آشيل دولت مردمي در حوادث و بلاياي احتمالي است. مديري بايد در راس هلال‌احمر قرار گيرد كه زواياي مختلف امداد و نجات را پيش و پس از بحران بفهمد و تجربه ميداني در اين حوزه داشته باشد.
به نظر مي‌رسد كه زنگ خطر براي بزرگ‌ترين نهاد امداد و نجات ايران به صدا درآمده است و شايد بتوان گفت با توجه به بلاخيز بودن فلات ايران انتصاب مديري بي‌تجربه در هلال‌احمر حتي ممكن است موجب خدشه به امنيت ملي كشور در زمان بحران شود.
بنابراين انتظار مي‌رود كه دولت رييسي اهميت ماموريت‌ها و وظايف خطير جمعيت هلال احمر را درك كرده و سكانداري آن را به مديري بسپارد كه اولا از بدنه اين نهاد باتجربه در مديريت بحران و امداد و نجات باشد و ثانيا اين جمعيت را به استانداردهاي بالاتري در حوزه ماموريت‌هاي كاري‌اش برساند. به سياسيون و همه كساني كه بعضا خود را شايسته رياست جمعيت هلال‌احمر مي‌دانند، توصيه مي‌كنيم اگر تجربه مديريت موفق در هلال احمر ندارند، به‌ خاطر حفظ جان و مال مردم و نيز حيثيت دولت، ميدان را به مديران كارآزموده بسپارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون