• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5073 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۴ آبان

خبر

محوطه تاريخي سازه‌هاي آبي شوشتر تعطيل شد
سازه‌هاي آبي شوشتر به دليل شرايط ناپايدار ديواره غربي تا اطلاع ثانوي تعطيل شد. كارشناسان ميراث فرهنگي از سال‌ها قبل درباره ناپايداري اين بخش از ميراث جهاني هشدار داده بودند. به گزارش خبرنگار مهر، سازه‌هاي آبي، با عنوان «نظام آبي تاريخي شوشتر» به صورت يك‌جا به عنوان دهمين اثر ايران در فهرست ميراث جهاني يونسكو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسيده است. اين بناي تاريخي كه در استان خوزستان واقع شده در چند ماه اخير دچار چالش‌هايي در ضلع غربي بوده است. در چند روز اخير نيز گردشگراني كه براي بازديد از اين مجموعه جهاني رفته‌اند، با درهاي بسته اين مجموعه جهاني مواجه شده‌اند كه نشان مي‌داد شرايط اين سازه‌ها آماده پذيرش گردشگران نيست. ستاد مديريت بحران استانداري خوزستان اعلام كرده كه با توجه به شرايط ناپايدار جداره غربي به استناد مصوبه اين ستاد، مسير دسترسي به قسمت غربي مجموعه تا اطلاع ثانوي مسدود است. همچنين در روزهاي اخير يك نوجوان بر اثر سقوط در اين محوطه باستاني جان خود را از دست داد آن هم در حالي كه سال ۹۷ مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان نسبت به خطر رانش در ديواره غربي سازه‌هاي آبي شوشتر هشدار داد. حكمت‌الله موسوي گفته بود: در صورتي كه ديوار غربي سازه‌هاي آبي شوشتر ريزش كند اين حادثه قطعا آثار و تبعات آن موقعيت تاريخي و تمدني ايران اسلامي را خدشه‌دار مي‌كند. محمدحسين ارسطو‌زاده مدير پايگاه تاريخي شوشتر نيز با اشاره به اينكه شاهد‌گذاري‌ها در بناي آبي تاريخي شوشتر نشان مي‌دهد كه ديواره غربي در حال حاضر ۱،۵ سانتي‌متر به حركت درآمده و جابه‌جا شده است، گفته بود: طول اين ديواره تقريبا ۶۰۰ متر است كه به آسياب‌ها مشرف است و طبيعتا روي اين ديوار بناهاي مسكوني وجود دارد كه اغلب آنها از خطري كه آنها را تهديد مي‌كند مطلع هستند. دو سال پيش هم عبدالعظيم امير شاه‌كرمي عضو هيات علمي دانشگاه اميركبير پيشنهاداتش درخصوص مرمت سازه‌هاي آبي شوشتر را اين‌گونه مطرح كرد و گفت: پايين‌تر از آسياب‌ها در رودخانه گرگر، يك پل و جاده‌اي هست كه بايد يك سرريز سنگي يا بتني در آنجا احداث كرد تا شبيه يك حوضچه آرامش عمل كند و سبب شود آبشارها به كف بستر رودخانه گرگر و آسياب‌ها صدمه نزنند. پس گام نخست ايجاد حوضچه آرامش است كه سبب مي‌شود آب هميشه در يك ارتفاعي حدود ۷ الي ۸ متر باقي بماند. ارتفاع آب در اين محدوده كم است. وقتي آب تونل‌ها زياد مي‌شود، فشار بيشتر به كف رودخانه وارد مي‌شود و خاك آن را كنده و گود مي‌كند، به همين ترتيب ديوارهاي اطراف شروع به ريزش و فرو ريختن مي‌كند و سپس نوبت آسياب‌ها مي‌رسد. پس با ايجاد حوضچه آرامش بستر رودخانه تثبيت مي‌شود. گام دوم اين است كه جداره‌ها تثبيت شوند. جداره غربي و شرقي هر دو نياز به تثبيت دارند و گام سوم مرمت بسيار دقيق آسياب‌ها است تا آبي كه از تونل‌ها عبور مي‌كند باعث ريزش آنها نشود.


واكسن آنفلوآنزا تمام شد
نايب‌رييس انجمن داروسازان ايران، از عدم واردات محموله‌هاي جديد واكسن آنفلوآنزا در يك ماه اخير خبر داد. سيدعلي فاطمي، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: از ۱۴ مهر ۱۴۰۰ تاكنون هيچ محموله جديدي از واكسن آنفلوآنزا وارد كشور نشده است. واكسن‌هاي خارجي از هلند و فرانسه وارد شده بودند و حالا واكسن وارداتي آنفلوآنزا در داروخانه‌ها موجود نيست در حالي كه زمان طلايي تزريق واكسن آنفلوآنزا از ۱۰ شهريور تا ۱۰ آبان بود. البته تا نيمه‌هاي زمستان نيز امكان تزريق واكسن آنفلوآنزا وجود دارد اما به نظر مي‌رسد قرار نيست محموله جديد واكسن آنفلوآنزا وارد كشور شود.


ضرغامي: برخي خانه‌هاي تاريخي محل سگ و گربه شده‌اند
خبرآنلاين ديروز گزارش داد كه سيد عزت‌الله ضرغامي؛ وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با انتشار ويديويي با عنوان «ميراث فراموش‌شده» در صفحه شخصي‌ خود در اينستاگرام نوشت: به تدريج در بازديدهايي كه از ابنيه تاريخي مرمت‌ نشده دارم، به اين نتيجه مي‌رسم كه بخش قابل‌توجهي از ميراث ارزشمند ما در حال نابودي كامل است. به دلايل مختلف و برخي سوءتفاهم‌ها كارها نيمه‌كاره رها شده و جسارت تصميم‌گيري از مديران مربوطه سلب مي‌شود. امروز از خانه رضاخاني، خانه سرهنگ ايرج، عمارت مسعوديه و چند بناي تاريخي ديگر تهران بازديد كردم تكليف بعضي چيزها هم روشن شد. يك‌سري ابنيه تاريخي هستند كه نابود شده‌اند و سال‌هاست محل سگ‌ها و گربه‌ها شده‌اند. مدت‌ها قبل بخشي از اين خانه را بازسازي كردند و در آن را بستند. همان جايي را كه بازسازي كرده‌ايد به مردم نشان دهيد.


باغ‌وحش لرستان به دستور دامپزشكي تعطيل شد

خبرگزاري تسنيم ديروز در گزارشي نوشت كه مديركل دامپزشكي لرستان از تعطيلي باغ‌وحش خرم‌آباد خبر داده و گفته كه مسووليت نگهداري از حيوانات اين باغ‌وحش به استان‌هاي ديگر واگذار شد. مصطفي زبردست گفته: «باغ‌وحش كاسيت خرم‌آباد مدت زيادي است كه به علت نداشتن متقاضي بخش خصوصي براي واگذاري تعطيل شده است. بارها مشكلات مربوط به اين باغ‌وحش را به مسوولان ذي‌ربط منتقل كرديم اما نسبت به اين قضيه هيچ توجهي نشد به همين علت نيز مجبور به تعطيلي آن شديم. فضاي نگهداري، شرايط آب‌ و هوايي و تغذيه اين حيوانات مشكلات زيادي داشت و چنانچه وضعيت نگهداري آنها تداوم داشت قطعا با مشكلات بسياري در مورد سلامت آنها مواجه مي‌شديم. متاسفانه استانداردهاي حقوق حيوانات در اين باغ‌وحش اصلا رعايت نمي‌شد، چگونه ممكن است كه سه شير در يك قفس كوچك در كنار يكديگر باشند؟ اين باغ‌وحش تعطيل و مسووليت نگهداري از حيوانات آن به استان‌هاي ديگر واگذار شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون