• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5075 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ آبان

طرح صيانت از حقوق عامه در مقابل حيوانات مضر و خطرناك

گروه اجتماعي

روزنامه اعتماد امروز در صفحات اول و دوم به طرحي پرداخته كه روز 18 آبان با امضاي 75 نماينده وصول شد و طبق اين طرح كه قرار است به قانون مجازات اسلامي الحاق شود، شهروندان در نگهداري از  حيوانات اهلي و خانگي و بعضا غيرمتعارف با ممنوعيت‌هاي گسترده مواجه خواهند شد. متن كامل اين طرح را اينجا بخوانيد:
«تاريخ وصول: 18/۸/۱۴۰۰
ماده واحده: چهار ماده به شرح ذيل به عنوان ماده (۶۸۸ مكرر ۱)، (۶٨٨ مكرر ٢)، (۶٨٨ مكرر ۳) و (۶۸۸ مكرر ۴) به قانون مجازات اسلامي (كتاب پنجم- تعزيرات) الحاق مي‌گردد: 
ماده ۶۸۸ مكرر ۱: واردات، توليد، تكثير، پرورش، خريد و فروش، حمل و نقل و گردانيدن اعم از پياده يا با وسيله نقليه و نگهداري حيوانات وحشي، نامتعارف، مضر و خطرناك، از قبيل: كروكوديل (تمساح)، لاك‌پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و ساير حيوانات نجس‌العين و ميمون ممنوع مي‌باشد و هر يك از مرتكبين، به جزاي نقدي معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق كارگري (كه سالانه توسط دولت و اتحاديه‌هاي مربوطه تعيين و اعلان مي‌گردد) و نيز ضبط حيوان مربوطه محكوم مي‌گردند.
تبصره ۱: هلال احمر جمهوري اسلامي ايران، نيروهاي مسلح، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، مراكز و آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي، علمي، تخصصي، دارو و واكسن‌سازي دولتي يا غيردولتي داراي مجوز رسمي از دستگاه‌هاي ذي‌ربط مانند وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، سازمان محيط‌زيست و سازمان دامپزشكي به تناسب ماموريت‌ها و نيازهاي علمي و تحقيقاتي خود از شمول اين قانون مستثني مي‌باشند و همچنين روستانشينان، عشاير و گله‌داران، صرفا در محدوده فعاليت و متناسب با نيازهاي زندگي خود مي‌توانند از سگ نگهبان استفاده نمايند. ساير اشخاص حقيقي و حقوقي و متقاضي استفاده از حيوانات ياد شده، درخواست مكتوب خود را به دادستاني استان يا شهرستان مربوطه جهت بررسي و اقدام مقتضي در كميته مذكور در تبصره ۲ اين ماده تقديم مي‌نمايند.
تبصره ۲– در راستاي اجراي اين قانون كميته‌اي با مسووليت دادستاني هر شهرستان و با عضويت نمايندگان ذي‌ربط شهرداري، نيروي انتظامي، دانشگاه علوم پزشكي، (اداره بهداشت و درمان) سازمان حفاظت محيط‌زيست، سازمان دامپزشكي، نماينده تام‌الاختيار فرماندار براي بررسي و تعيين تكليف موارد ذيل تشكيل مي‌گردد: 
۱- بررسي درخواست اشخاص حقيقي و حقوقي يا متقاضي استفاده از حيوانات موضوع اين قانون، تاييد يا رد ضرورت و لزوم استفاده متقاضي از حيوانات مورد تقاضا و صدور مجوز استفاده براي متقاضياني كه تقاضاي آنان مورد تاييد قرار گرفته است.
۲- تعيين تكليف درخصوص حيوانات ضبط شده و مصادره‌اي يا حيوانات رها شده در سطح جامعه.
ماده ۶۸۸ مكرر ۲: اتحاديه صنف مشاورين املاك موظف است حداكثر ۳ ماه پس از ابلاغ رسمي اين قانون، ممنوعيت نگهداري حيوانات موضوع اين قانون را جهت اطلاع و رعايت موجرين و مستاجرين، در قراردادهاي اجاره گنجانيده و ذكر نمايد.
در صورتي‌كه هر يك از دفاتر مشاورين املاك، بعد از زمان مقرر يا دشده، اين موضوع را رعايت نكنند، مستنكف از قانون تلقي و براي هر بار تكرار تخلف، به مجازات ذكر شده در ماده ۶۸۸ مكرر ۱ محكوم مي‌شوند. تبصره: چنانچه موجرين در عقد قرارداد از قيد ممنوعيت نگهداري حيوانات موضوع اين قرارداد، در مورد اجاره خودداري نمايد و مستاجرين مرتكب نگهداري حيوانات يا شده در ملك مورد اجاره شوند، هر يك از موجرين و مستاجرين مستقلا به جزاي نقدي ذكر شده در ماده ۶۸۸ مكرر ۱ محكوم مي‌شوند.
ماده ۶۸۸ مكرر ۳: چنانچه هر يك از شهروندان از نگهداري حيوانات موضوع اين قانون توسط همسايگان، گزارش يا شكايت نمايند، دستگاه قضايي و نيروي انتظامي به عنوان ضابط قضايي، موظف به رسيدگي و اعمال اين قانون مي‌باشند و اگر فرد گزارشگر يا شاكي، خواستار عدم افشاي هويت خويش باشد، دستگاه قضايي موظف است ضمن حفظ هويت فرد موصوف موضوع گزارش را بدون نياز به پيگيري شاكي و گزارشگر، رسيدگي و مورد اعمال اين قانون قرار دهد.
ماده ۶۸۸ مكرر ۴: در صورت حمل و گردانيدن حيوانات موضوع اين قانون با وسايل نقليه، علاوه بر مجازات نقدي مالك يا حامل حيوان، راننده خودرو نيز به جزاي نقدي تعيين شده در اين قانون محكوم و خودروي مربوطه نيز علاوه بر جريمه توسط پليس به مدت ۳ ماه توقيف مي‌گردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون