• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5078 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ آبان

پس از پايان دادگاه نوجوان نژاد‌پرست امريكايي رخ داد

حكم برائت ريتن‌هاوس امريكا را دو شقه كرد

كايل ريتن‌هاوس به‌رغم قتل دو جوان معترض به نژادپرستي با استفاده از سلاح گرم، از اتهام قتل عمد تبرئه شد

آرمين منتظري 

 

حدود 200 معترض خشمگين در پورتلند ايالت اورگان امريكا در اعتراض به حكم برائت كايل ريتن‌هاوس به خيابان‌ها ريختند و با شكستن پنجره‌ها و پرتاب اشيا به سمت پليس اعتراض خود را اعلام كردند. هيات منطقه دادگاه كايل ريتن‌هاوس را از اتهام قتل دو نفر در جريان تظاهرات ضدنژادپرستي كه در كنوشا ايالت ويسكانسين برگزار شده بود، تبرئه كرد. 

به گزارش گاردين، كلانتر شهر پورتلند پس از بروز خشونت و بروز رفتارهاي خشونت‌آميز بخشي از جمعيت نظير تلاش براي به آتش كشيدن ساختمان دادگاه، در اين شهر وضعيت شورش اعلام كرد. پليس با استفاده از بلندگوهاي قوي از جمعيت خواست متفرق شوند در غير اين‌صورت پليس مجبور به استفاده از زور از جمله استفاده از گاز فلفل يا گلوله‌هاي پلاستيكي خواهد شد تا اينكه ساعت 11 شب اكثريت جمعيت متفرق شده و به خانه‌هاي‌شان بازگشتند. البته اعتراضات فقط در پورتلند برگزار نشد. در كنوشا نيز جماعت معترض روي پله‌هاي مقابل ساختمان دادگستري شهر تجمع كرده و شعار سر دادند. در شيكاگو و نيويورك نيز معترضان راهپيمايي اعتراض برگزار كردند. با افزايش شدت واكنش دو طيف جامعه نسبت به حكم صادر شده براي ريتن‌هاوس، اين‌طور به نظر مي‌رسد كه جامعه امريكا در اين خصوص دو شقه شده است. برخي معتقدند كه در نظام قضايي امريكا رفتار مجري قانون با افراد مسلح سفيدپوست و معترضان ضدنژادپرستي تبعيض‌آميز است. پرونده ريتن‌هاوس باعث شد بسياري از محافظه‌كاران در امريكا توجه‌شان جلب شود و آنها براي حمايت از تيم وكلاي ريتن‌هاوس صدها هزار دلار پول جمع كردند. در بحبوجه تظاهرات ضدنژادپرستي در كنوشا ريتن‌هاوس از ايلينويز به كنوشا سفر كرد. اين تظاهرات پس از آن برگزار شد كه يك افسر سفيدپوست پليس، جيكوب بليك كه يك رنگين‌پوست بود را به ضرب گلوله از پا درآورد. 
پس از اعلام حكم تبرئه ريتن‌هاوس از همه اتهامات، سياستمداران و چهره‌هاي اجتماعي امريكا در شبكه‌هاي اجتماعي نظرات خود را درباره اين حكم اعلام كردند. حساب توييتر انجمن ملي پيشرفت رنگين‌پوستان در پستي اعلام كرد: «حكم صادر شده درباره پرونده ريتن‌هاوس احمقانه است و عدالت را درخصوص كساني كه جان خود را در اعتراض به خشونت و خشونت پليس از دست دادند، اجرا نمي‌كند.» برنيس كينگ، مديرعامل مركز كينگ و دختر مارتين لوتر كينگ نيز در توييتر نوشت: «عدالت فقط مختص به احكام قضايي نيست، بلكه يك زنجيره متصل به هم است. ما مي‌توانيم درباره تغيير فرهنگ خود و چالش كشيدن تفاوت در نحوه مشاركت يك نوجوان سياه‌پوست در اعتراضات كنوشا، تلاش كنيم.» 
در آن سو جو بايدن كه روز جمعه با خبرنگاران گفت‌وگو مي‌كرد، تصريح كرد كه از حكم هيات منصفه دادگاه حمايت مي‌كند. او گفت: «من از حكمي كه توسط هيات منصفه اعلام شد حمايت مي‌كنم. نظام قضايي ما درست كار مي‌كند.» جو بايدن همچنين با صدور بيانيه‌اي خواستار برقراري نظم و حفظ آرامش شده و اعلام كرد: «اگرچه حكم صادر شده در كنوشا بسياري از مردم امريكا را عصباني و نگران كرده، من به اين نتيجه رسيده‌ام كه ما بايد به اين مساله احترام بگذاريم، چراكه دادگاه حكم خود را اعلام كرده است. من همچنان به تعهدم درخصوص متحد كردن مردم امريكا اعتقاد دارم چراكه باور دارم آنچه ما را متحد مي‌كند بسيار بزرگ‌تر از چيزي است كه ما را از هم جدا مي‌كند.»كوري بوش، نماينده ايالت ميسوري در كنگره امريكا نيز درباره حكم صادر شده در حساب توييتر خود نوشت كه از شنيدن اين حكم عصباني، ناراحت و دل‌شكسته شده است. بوش نوشت: «اين حكم نمونه عملي برتري سفيدپوستان است. در اين سيستم سفيدپوستان برتري‌طلب وادار به قبول مسووليت نمي‌شوند، به همين دليل است كه شهروندان سياه‌پوست و رنگين‌پوست ما تحت خشونت قرار گرفته و به زندان انداخته مي‌شوند در حالي كه قاتلان سفيدپوست برتري‌طلب آزادنه به راه خود مي‌روند.»الكساندريا اوكازيو كورتز، نماينده مردم نيويورك در كنگره نيز تبرئه ريتن‌هاوس را محكوم كرده و در حساب توييتر خود نوشت: «آنچه كه ما شاهدش هستيم سيستمي است كه تنها براي دفاع از آنهايي كه بنايش كرده‌اند، طراحي شده است. هنوز هم دلم براي جوامع و خانواده‌هايي مي‌سوزد كه اندوه‌شان بيشتر شده است و تعداد بي‌شمار ديگر نيز هستند كه در صحنه‌هاي مشابه در سراسر كشور از حقوق خود محروم خواهند شد.» جي بي‌پريتزكر، فرماندار ايلينويز نيز در اين خصوص اظهارنظر كرده و گفت: «حمل اسلحه گرم مسلح، آن‌هم 3 كيلومتر دور از خانه و شليك به شهروندان بي‌سلاح، از اساس غلط است.» پريتزكر در بيانيه‌اي نوشت: «آنتوني هوبر 26 ساله و جوزف روزن‌بائوم 36 ساله كه پدر نيز بود، خيلي جوان بودند و سال‌ها فرصت زندگي داشتند. حق‌شان اين بود كه حالا زنده باشند. اجراي عدالت حق آنها است. ما  بايد  بهتر از اين رفتار كنيم.»
در آن سوي، بسياري از محافظه‌كاران حكم برائت ريتن‌هاوس را جشن گرفته‌اند. آنها معتقدند ريتن‌هاوس يكي از آنهايي بوده كه در مقابل شورش معترضان ايستادگي كرده است. گرگ آبوت، فرماندار تگزاس در حساب توييتر خود نوشته: «ريتن‌هاوس، بي‌گناه اعلام شد.» ران جانسون، سناتور ايالت ويسكانسين نيز در حساب توييترش نوشت: «من معتقدم با صدور حكم دادگاه ريتن‌هاوس، عدالت برقرار شد. اميدوارم همه بتوانند اين حكم را بپذيرند و آرامش خود را حفظ كنند و اجازه دهند كنوشا التيام يافته و دوباره خود را بازسازي كند.» مديسون كاثورن، نماينده كاروليناي شمالي در كنگره نيز درباره حكم برائت ريتن‌هاوس توييت كرد: «بي‌گناه است.» او همچنين از ريتن‌هاوس دعوت كرد براي گذراندن دوره كارآموزي به كنگره امريكا برود. كاثورن در حساب اينستاگرام خود نيز نوشت: «شما حق داريد از خودتان دفاع كنيد. مسلح باشيد، خطرناك باشيد و در عين حال اخلاق را رعايت كنيد.»در اين ميان دونالد ترامپ نيز درخصوص حكم برائت ريتن‌هاوس اظهارنظر كرده و به او تبريك گفت. ترامپ با صدور يك بيانيه مختصر اعلام كرد: «اگر كاري كه ريتن‌هاوس كرد دفاع خود نباشد، ديگر چه چيزي را مي‌توان دفاع از خود ناميد.»
ريتن‌هاوس در جريان اعتراضات ضدنژادپرستي آگوست سال 2020 در حالي كه اسلحه اتوماتيك در دست داشت و به همراه گروهي افراد مسلح به خيابان آمده بود، به جوزف روزن‌بائوم 36 ساله و آنتوني هوبر 26 ساله در جمعيت معترض به نژادپرستي در حال اعتراض بودند شليك كرد و آنها را به قتل رساند. ريتن‌هاوس ادعا كرد كه پس از حمله مردان به او براي دفاع از خود شليك كرده است. او شب تيراندازي 17 ساله بود. قانون ويسكانسين افراد زير سن قانوني را از داشتن اسلحه گرم به جز براي شكار يا زماني كه توسط يك بزرگسال حين تمرين تيراندازي يا آموزش استفاده صحيح از يك سلاح خطرناك هستند، منع مي‌كند. اما وكلاي ريتن‌هاوس استدلال كردند كه بخش ديگري از قانون كه به تفنگ‌هاي ساچمه‌اي لوله كوتاه مربوط است، زمينه را براي رد اتهام فراهم مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون