• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5083 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۶ آذر

خبرخوان

تاييد صادرات نخل به قطر
مهرداد ارونقي، معاون فني گمرك ايران اعلام كرده است در هفت ماهه سال جاري، صادرات قطعي نخل و نهال خرما، بيش از ۶۵۰ تن بوده كه از اين ميزان، ۶۰۰ تن نخل و مابقي نهال خرما بوده است. به گفته ارونقي در فاصله مهر تا آبان امسال در گمرك منطقه ويژه اقتصادي بوشهر چهار فقره اظهارنامه صادراتي نخل ثبت شده كه در مجموع ۵۸۸ اصله نخل به وزن ۶۰۰ تن و به ارزش ۱۳۶.۱ هزار دلار و همگي صادرات به مقصد قطر بوده است. اين مقام مسوول در گمرك ايران با اشاره به اينكه در صادرات نخل از گمرك بوشهر، با توجه به حساسيت كالاي اظهاري، قبل از اتمام تشريفات گمركي مسوولان وزارت جهاد كشاورزي استان بوشهر از آن بازديد كرده بودند، گفت: اين محموله‌ها بعد از اخذ مجوز لازم از جمله قرنطينه نباتي و مجوز سازمان جهاد كشاورزي استان بوشهر و بارگذاري آن در سامانه جامع امور گمركي صادر شده است.


بخشي از آمار تجارت با سوريه  در گمركات ثبت نمي‌شود
كيوان كاشفي، رييس اتاق بازرگاني مشترك ايران و سوريه با بيان اينكه ۱۰ درصد از محصولات صادراتي به عراق توسط تجار اين كشور به سوريه صادر مي‌شود، اظهار كرد: ايران دسترسي زميني به سوريه ندارد و به دليل واسطه‌گري و تجارت غيرمستقيم ايران و سوريه بخشي از آمار تجارت ايران با اين كشور در گمركات ثبت نمي‌شود. وي با بيان اينكه در بازار سوريه به وفور كاشي و سراميك و مصالح ساختماني ايراني وجود دارد، بيان كرد: اين كالاها به عراق صادر و تجار عراقي با يك دست واسطه آنها را به بازار سوريه صادر مي‌كنند. ايران دسترسي زميني به سوريه ندارد و اگر بخواهد از بندرعباس كار صادرات را انجام دهد گاهي سه ماه زمان مي‌برد تا بتوان كالا را به سوريه ارسال كرد و از بنادر ديگر نيز حدود ۸ هزار دلار هزينه و يك ماه زمان نياز دارد.


نرخ بليت هواپيما بيرون از نرخ‌نامه جديد ابلاغ نشده است

روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري در پي انتشار مطلبي در خصوص گرانفروشي بليت هواپيما در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: از تاريخ انتشار نرخ‌هاي جديد بليت هواپيما در كليه مسيرها توسط انجمن شركت‌هاي هواپيمايي، بليت‌هاي هواپيما از ابتداي آذرماه جاري براساس نرخنامه اعلامي كه روي سايت انجمن شركت‌هاي هواپيمايي قابل مشاهده است، به فروش مي‌رسد و نرخ‌ها بيرون از نرخ‌نامه جديد به مراكز فروش ارايه نشده است. گزارش‌ها حاكي است، در بسياري از موارد نه تنها سقف نرخ‌ها به فروش نرسيده بلكه پايين‌تر از نرخ‌نامه اعلامي به فروش رفته است.لازم به ذكر است، با نظارت ميداني و رصد درگاهاي فروش بليت توسط كارشناسان دفتر نظارت بر شركت‌ها، فرودگاه‌ها و موسسات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري و همچنين گزارشات مردمي، نرخ‌ها تحت كنترل بوده و نسبت به چگونگي ارايه بليت هواپيما نظارت‌هاي لازم و مستمر صورت مي‌گيرد.


امريكا، رقيب جديد پسته ايراني!

 براساس اطلاعات جديدي كه اتاق بازرگاني تهران منتشر كرده، خطر جديدي كه تجارت محصولات خوراكي ايران را تهديد مي‌كند در دو كالاي خرما و پسته خود را نشان داده است. در كنار خرما، پسته ايراني نيز رقيب جديدي پيدا كرده و ايالات متحده امريكا در اين زمينه به ‌شدت فعال شده است. به گفته نايب‌رييس اتحاديه صادركنندگان خشكبار، حجم توليد پسته ايران طي سال ۱۳۹۷ به ‌شدت كاهش يافت و ميزان برداشت و آنچه به بازار داخل عرضه شد، بيش از ۵۰ هزار تن نبود و با پياده‌سازي مقررات رفع تعهد ارزي، صادركنندگان از عرضه بين‌المللي اين ميزان توليدات باز ماندند.


ردپاي توليد رمزارز  در كسري گاز زمستان
محمد خدادادي، مجري طرح تامين برق رمزارزها در شركت توانير جزييات جريمه‌هاي سنگين پيشنهادي توليد غيرمجاز رمزارز را اعلام كرد و گفت: بررسي‌هاي صورت گرفته نشانگر آن بود كه حدود 20 درصد كسري برق در تابستان امسال ناشي از فعاليت مراكز استخراج رمزارز بود و پيش‌بيني مي‌شود كه حدود ۱۰ درصد كسري پيش‌بيني شده براي گاز در كل كشور در زمستان امسال ناشي از فعاليت استخراج غيرمجاز رمزارز باشد. وي با اشاره به اينكه اين ميزان خسارت تنها توسط كمتر از يك درصد متخلفان به كل جامعه تحميل مي‌شود، ادامه داد: كمبود برق و گاز در فصل‌هاي گرم و سرد سال خاموشي‌هاي وسيع صنايع را در پي دارد كه آن نيز منجر به دامن زدن به تورم و بيكاري در شرايط سخت اقتصادي كشور مي‌شود.


تير بورس باز هم به سنگ خورد؟

شاخص بورس كه در روز دوشنبه هفته گذشته توانسته بود دوباره تا كانال يك ميليون و ۴۰۰ هزار واحد صعود كند، نتوانست اين كانال را حفظ كرده و دوباره به كانال يك ميليون و ۳۰۰ هزار واحد عقب‌گرد كرد. بررسي معاملات بازار بورس در هفته‌اي كه گذشت، نشان مي‌دهد كه ارزش كل معاملات اين بازار با ۱۸.۰۳ درصد كاهش از ۲۸۳ هزار و ۹۵ ميليارد ريال در هفته گذشته به ۲۳۲ هزار و ۵۲ ميليارد ريال در هفته جاري رسيده است. حجم كل معاملات اين بازار نيز با ۸.۲۰ درصد كاهش از ۲۹ هزار و ۵۶۵ ميليون سهم در هفته گذشته به ۲۷ هزار و ۱۴۲ ميليون سهم در هفته جاري رسيد. شاخص كل بورس در هفته‌اي كه گذشت، روندي نزولي داشت به‌طوري كه با ۱.۱۸ درصد كاهش از يك ميليون و ۴۱۰ هزار واحد در هفته گذشته به يك ميليون و ۳۹۴ هزار واحد در هفته جاري رسيد. شاخص كل با معيار هم وزن هم با ۰.۸۵ صدم درصد كاهش از ۳۸۶ هزار و ۷۶۵ واحد در هفته گذشته تا رقم ۳۸۳ هزار و ۴۷۰ واحد در هفته جاري كاهش يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون