• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5087 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۰ آذر

خبرخوان

كفگير آب‌هاي زيرزميني  به ته ديگ خورده است

مدير سابق طرح جامع آب كشور با بيان اينكه خشكسالي‌هاي اخير مشكلات و مصيبت‌هاي فراواني را براي مردم ايران ايجاد كرده است، ولي وقوع آنها را بايد مغتنم دانست، گفت: «در اين شرايط راه عبور از بحران و سامان‌دهي وضعيت اقتصادي و معيشتي كشور فقط رفع تحريم‌هاست و رفع تحريم‌ها ممكن نيست مگر با پيوستن به لوايح FATF و احياي برجام.» مصطفي فدايي‌فرد درباره بحران آب در كشور و از جمله اصفهان ادامه داد كه «فدايي‌فرد گفت: لازم به ذكر است كه مشكلات و بحران‌هاي اقتصادي و اجتماعي در حوضه آبريز زاينده‌رود، به مشكلات و بحران‌هاي عدم تامين حقابه كشاورزان محدود نخواهد ماند بلكه بحران‌هاي بسيار شديدتر و عميق‌تر و جدي‌تر، شامل مشكلات در تامين آب شرب جمعيتي بالغ بر شش ميليون نفر در استان‌هاي اصفهان و يزد، گرفتاري‌هاي تامين آب مورد نياز و رو به رشد صنايع و عدم امكان تامين نيازهاي زيست‌محيطي تالاب گاوخوني و در نهايت تهديد تبديل شدن تالاب به كانون توليد ريزگرد و صد البته، تبعات و خسارات جبران‌ناپذير مرتبط با فرونشست زمين را در پيش رو خواهيم داشت. فرونشست زمين مي‌تواند به تنهايي باعث نابودي آبخوان‌ها شده و تداوم زندگي در منطقه را ناممكن كند.»

۸۱۹ مگاوات برق صادر مي‌كنيم

مصطفي رجبي‌مشهدي، سخنگوي صنعت برق در خصوص صادرات برق به كشورهاي عراق، افغانستان و پاكستان، ضمن تاكيد بر اين موضوع كه اين صادرات ادامه دارد آخرين رقم سرجمع آن را 819 مگاوات عنوان كرد. سخنگوي صنعت برق تاكيد كرد: اولويت ما تامين برق داخل كشور است و در شرايط كنوني برنامه‌اي براي افزايش صادرات نداريم. او همچنين ميزان تبادل انرژي را حدود 500 مگاوات اعلام كرد و گفت: كمتر از يك درصد انرژي داخل كشور ترانزيت مي‌شود. او درباره تغيير ميزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: متاسفانه به دليل خشكسالي و اولويت تامين نياز داخل، امكان صادرات به ميزان سال گذشته را نداريم و نتوانستيم به اندازه سال 1399 و چند ماه گذشته صادرات داشته باشيم، البته سعي كرديم ميزان واردات را از كشورهاي همسايه افزايش دهيم زيرا در تابستان براي تامين برق محدوديت جدي داشتيم.


وزارت نيرو كالا در برابر پول را قبول ندارد

يحيي آل‌اسحاق، رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق در مورد آزادسازي پول‌هاي بلوكه‌شده ايران در عراق گفت: ما يك ميزان پول از عراق طلبكار هستيم كه به دليل شرايطي كه داشت در بازپرداخت آن تاخير كرده بود. به نظر مي‌رسد شرايط اين كشور كمي آزادتر شده، از طرف ديگر مذاكرات انجام‌شده بين دو كشور درحال نتيجه‌گيري است. بنابراين عراق بخش زيادي از پول‌هاي ايران در اين كشور را پرداخت خواهد كرد. او در مورد نحوه بازگشت پول نيز گفت: وزارت نيرو بايد با مسوولان عراقي مذاكره كرده و به نتيجه برسد. با اين حال وزارت نيرو كالا در برابر پول وارد نمي‌كند بلكه خود پول را مي‌خواهد. آنچه مهم است اين است كه وزارت نيرو به پول خود خواهد رسيد. ميزان پول‌هاي ايران در عراق بين 5 تا 7 ميليارد دلار است كه كل گاز فروخته‌شده به اين كشور توسط وزارت نيرو نيز به صورت دلاري بوده است.

ورود آلات موسيقي به ايران ممنوع است

رييس گمرك ايران با اشاره به پرونده جنجالي واردات آلات موسيقي با بيان اينكه اين كالا جزو گروه چهار بوده، گفت: به استناد راي مراجع قضايي قرار بود كه با پرداخت دو برابر حقوق و عوارض گمركي، محموله ترخيص شود، اما محموله هم‌اكنون متوقف شده است. مهدي ميراشرفي معاون وزير اقتصاد و رييس گمرك ايران در پاسخ به سوالي در خصوص پرونده واردات ۱۱ كانتينر آلات موسيقي كه در يكي از گمركات مرزي كشور پيش آمده است، گفت: اين كالا جزو كالا‌هاي گروه چهاري است كه ورود آن به كشور ممنوع است، اما به استناد برخي آرا مراجع قضايي قرار بوده كه با پرداخت دو برابر حقوق و عوارض ترخيص شود. وي افزود: در حال حاضر جلوي ترخيص اين كالا‌ها گرفته شده و مرجع قضايي صادركننده حكم آن را متوقف كرده است. در نتيجه هم‌اكنون اين آلات موسيقي متوقف هستند و بايد آن چيزي كه قانون تعيين كرده است، در اين خصوص اجرا شود، مگر اينكه حكم جديدي براي آن صادر شود.

سپرده و تسهيلات بانكي زياد شد

ميزان سپرده‌ها و تسهيلات بانكي تا پايان مردادماه سال جاري نسبت به سال گذشته معادل ۴۶.۷ و ۵۲.۵ درصد افزايش يافته است. براساس گزارش بانك مركزي از وضعيت كل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانك‌ها و موسسات اعتباري به تفكيك استان در پايان مردادماه سال جاري، مانده كل سپرده‌ها به رقم ۴۵۳۹ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان رسيده است كه نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال گذشته معادل ۴۶.۷ و ۱۷.۱ درصد افزايش را نشان مي‌دهد. همچنين، بالاترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۴۹۸ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان و كمترين مبلغ مربوط به استان كهگيلويه‌وبويراحمد معادل ۱۱ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان است. علاوه براين، مانده كل تسهيلات در اين زمان ۳۳۲۴ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان است كه نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال گذشته معادل ۵۲.۵ و ۱۹.۱ درصد افزايش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون