• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5089 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ آذر

«اتحاد ملت» با انتخاب «آذر منصوري» فصلي نو را در مسير اصلاحات آغاز كرد

خانم دبيركل

رييس دولت اصلاحات، دبيركل پيشين و دبيركل جديد حزب اتحاد ملت از اصلاحات گفتند

پنجشبه هفته‌اي كه گذشت، هفتمين كنگره سراسري حزب اتحاد ملت به‌ منظور برگزاري انتخابات شوراي مركزي و دبير كلي حزب اتحاد ملت به‌ صورت مجازي برگزار شد و درحالي‌كه تغيير تعدادي از اعضاي شاخص شوراي مركزي از مهم‌ترين اتفاقاتي بود كه در جريان اين كنگره رقم خورد، قطعا انتخاب دبير كل جديد حزب مهم‌ترين رويداد كنگره هفتم اتحاد ملت بود. به‌خصوص آنكه حالا با انتخاب آذر منصوري قائم‌مقام پيشين اتحاد ملت به ‌عنوان دبير كل جديد اين تشكل سياسي احتمالا بايد منتظر تحولاتي نيز در اين حزب پرنفوذ و پيشروي اصلاح‌طلب باشيم.

ركوردشكني زنان در روز نخست 
مردادماه 94 وقتي بالاخره پس از چندماه كش‌و‌قوس و جار و جنجال سياسي- رسانه‌اي نخستين كنگره حزب اتحاد ملت با حضور تعداد قابل‌توجهي از چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب در سالن اجلاس سران برگزار شد، احتمالا كمتر ناظري پيش‌بيني مي‌كرد كه درنهايت يكي از معدود زناني كه كانديداي عضويت در شوراي مركزي اين حزب بودند، بالاترين راي را به دست بياورد؛ آن‌هم در شرايطي كه تعداد زنان اصلاح‌طلب عضو شوراي مركزي احزاب منتسب به اين جريان سياسي بسيار اندك بود و به‌خصوص جوان‌‌ترها و زنان كم‌سن و سال‌تر اصلاح‌طلب، حتي يك كرسي را هم در شوراي مركزي چندين حزب اصلاح‌طلب فعال در آن مقطع در اختيار نداشتند. اين تابو اما در پايان همان كنگره شكست و آذر منصوري در حالي بيشترين راي را در انتخابات نخستين شوراي مركزي حزب اتحاد ملت به دست آورد كه به جز او، 4 زن اصلاح‌طلب ديگر نيز موفق به حضور در شوراي مركزي 30 نفره اتحاد ملت شدند و باتوجه به حضور يك زن اصلاح‌طلب دهه شصتي در اين جمع 5 نفره، اتفاق مهمي ديگر نيز رقم خورد و آن اينكه براي نخستين‌بار يك زن دهه شصتي به عضويت شوراي مركزي يكي از احزاب اصلاح‌طلب درمي‌آمد. تحولي كه همان زمان با واكنش و استقبال گسترده روبرو شد و بر اين اساس در روزگاري كه اصلاح‌طلبان به‌ مراتب بيش از امروز در جامعه جايگاه و پايگاه داشتند، بسياري به نقش‌آفريني بيش از پيش زنان در عرصه عمومي و به‌طور مشخص در سطح نخست كنشگري سياسي- مدني اميدوار شدند؛ اميدي اصلاح‌طلبانه به اصلاح‌طلبان كه اگرچه امروز و پس از 6 سال، در بسياري حوزه‌ها رنگ باخته اما احتمالا بسياري از حاميان ديروز جريان اصلاحات كه امروز منتقد اين گفتمان سياسي هستند، تاييد خواهند كرد كه اين سال‌ها زنانِ اصلاح‎طلب گام‌هاي بلندي را در مسير رسيدن به جايگاه واقعي‌شان در مناسبات سياسي و ايفاي نقش مدني‌شان بر زمين محكم كرده و پيش آمده‌اند. 
آن روز وقتي اتحادي‌ها پس از انتخاب 30 عضو شوراي مركزي، وارد راي‌گيري مهم ديگر كنگره نخست حزب شدند تا با انتخاب دبير كل، تكليف مهم‌ترين كرسي حزب را مشخص كنند اما اوضاع كمي تغيير كرد و درحالي‌كه آذر منصوري به عنوان نفر نخست انتخابات شوراي مركزي و كانديداي دبير كلي حزب به مصاف علي شكوري‌راد رفت، اعضا به ‌دلايلي كه اتفاقا همان زمان بحث‌انگيز شد، كانديداي مرد دبير كلي را به كانديداي زن اين جايگاه ترجيح دادند و درحالي‌كه 235 نفر از اين جمع حدودا 300 نفره به شكوري‌راد راي داده و كسي را كه در راي‌گيري نخست به‌ منظور انتخاب اعضاي شوراي مركزي در جايگاه هشتم قرار گرفته بود، به عنوان دبير كل حزب انتخاب كردند كه نظر تنها 52 نفر از اعضاي مجموع عمومي اتحاد ملت بر اين بود كه بايد مسووليت خطير دبير كلي حزب را به آذر منصوري سپرد. 
هرچه بود آن رقابت، يك رقابت درون‌حزبي بود و واقعيت اينكه منصوري و شكوري‌راد مطابق انتظار بدون كدورت و اختلاف دوشادوش يكديگر فعاليت‌شان را در چارچوب حزب پي گرفتند. به‌خصوص آنكه اتفاق اصلي نفس تشكيل اين حزب جديد اصلاح‌طلب و برگزاري نخستين كنگره‌شان بود. نكته‌اي كه وراي آن رقابتِ درون‌حزبي، با استقبال گسترده افكار عمومي روبرو شد و آنقدر مهم بود كه خبر برگزاري اين كنگره در صفحه نخست اكثر روزنامه‌هاي جريان اصلي بازتاب يافت و درحالي‌كه روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب همچون اعتماد، شرق، ابتكار، آفتاب يزد، جهان صنعت، ايران، روزان، فرهيختگان، قانون و آرمان با تيترهايي چون «بازگشت اصلاح‌طلبان»، «اتحاد اصلاح‌طلبانه»، «اتحاد اصلاح‌طلبان با ملت» و «مانور مشاركت در اتحاد ملت» در صفحه يك خود به استقبال اين رويداد مهم رفتند، روزنامه‌هاي جريان مقابل همچون كيهان و جوان با نگاهي انتقادي، بعضا به‌تندي نسبت به اين اتفاق موضع گرفتند.

كنگره هفتم؛ فصل رياست زنان
آنچه اما صبح پنجشنبه هفته‌اي كه گذشت، در جريان برگزاري هفتمين مجمع عمومي سراسري حزب اتحاد ملت حايز اهميت بود و شايد حتي بتواند در حد و حدود آنچه در پي تشكيل اين تشكل سياسي اصلاح‌طلب و قدرتمند در مردادماه 94 بر مناسبات سياسي بعد از آن تاريخ تاثيرگذار شد و بر آينده سياسي جريان اصلاحات و ديگر احزاب منتسب به اين جريان سياسي موثر واقع شود، همان رقابت درون‌حزبي بود و مشخصا انتخاب دبير كل جديد حزب اتحاد؛ انتخاباتي كه خروجي آن، از انتخاب نخستين دبير كل زن در ميان تمامي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا حكايت داشت. البته در اين سال‌ها تحول مهم ديگري نيز در مسير حضور هرچه بيشتر و نقش‌آفريني افزون‌تر زنان در عرصه سياست‌ورزي رقم خورده و آن، اعلام موجوديت احزاب زنانه است؛ احزابي كه البته در گذشته انگشت‌شمار بودند و طي اين سال‌ها چنان توسعه يافته و جاي پاي‌شان را بر زمين سياست‌ورزي ايراني سفت و مستحكم كرده‌اند كه حالا از اين فراتر رفته و آن‌طوركه دي‌ماه 97 شاهد بوديم، چند حزب اصلاح‌طلبي كه با محوريت زنان و با حضور موثر زنان فعاليت مي‌كردند، گردهم آمده و در ائتلاف با يكديگر با تاسيس يك جبهه سياسي زنانه با عنوان «صدف»، جبهه احزاب زنان اصلاح‌طلب را تاسيس كردند.

روياي خانم دبير كل!
آذر منصوري، سياستمدار متولد شهرري كه در مقطعي معاونت سياسي دبير كل جبهه مشاركت را برعهده داشت، اگرچه طي حدود يك دهه گذشته بيش از پيش در عرصه عمومي فعاليت كرده و به‌خصوص باتوجه به ايفاي نقش خطير سخنگويي «جبهه اصلاحات ايران» در بحبوحه انتخابات 1400 بيش از پيش از او در فضاي رسانه‌اي شنيده و مي‌شنويم اما فعاليت سياسي و مدني را سال‌ها پيش از اين آغاز كرده و باتوجه به سال‌ها فعاليت در ورامين و شهر ري از سرشناس‌ترين و البته محبوب‌ترين فعالان سياسي اين شهرستان‌هاست. منصوري اما در سطح ملي نيز به عنوان يك نيروي حزبي و تشكيلاتي همواره اثرگذار و پركار بوده است. او اگرچه از اين پس رسما دبير كل اتحاد ملت خواهد بود و مهم‌ترين كرسي يكي از مهم‌ترين احزاب ايراني را در اختيار دارد اما باتوجه به آنكه علي شكوري‌راد دبير كل پيشين اتحاد ملت طي يكي، دو سال گذشته با يك بيماري سخت دست و پنجه نرم مي‌كرد، آذر منصوري در قامت قائم‌مقام دبير كل حزب اتحاد، عملا وظايف دبير كلي را انجام مي‌داد. به‌خصوص از چندي پيش كه علي شكوري‌راد در نامه‌اي درون‌حزبي، به اين مسووليت منصوري رسميت بخشيده بود. حالا اما منصوري نه به عنوان قائم‌مقامي كه به‌دليل بيماري آقاي دبير كل، جور او را نيز مي‌كشد، بلكه در قامت دبير كل جديد حزب اتحاد ملت فعاليت‌هايش را پي خواهد گرفت. فعاليت‌هاي خانم دبير كل در روزگاري كه اصلاحات بيش از هرچيز نيازمند اصلاحات است و حالا حضور زني توانمند چون او راس حزبي قدرتمند چون اتحاد مي‌تواند اميدواركننده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون