• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5090 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ آذر

گاردين از حملات هندوها به نمازگزاران در شهرهاي اطراف دهلي‌نو گزارش داد

تلاش هندوهاي افراطي براي از ميان بردن جمعيت مسلمان هند

مكان‌هاي برپايي نماز جمعه در كلانشهر گورگان به ميداني براي جنگ مذهبي تبديل شده است

آرمين منتظري 

 

روزنامه گاردين در گزارشي از درگيري‌هاي مذهبي ميان هندوها و مسلمانان در شهر گورگان هند- كه شهري اقماري در اطراف دهلي است- خبر مي‌دهد. تا همين چند هفته پيش هيچ كسي به پارك اتومبيل‌ها در بخش 37 ايستگاه پليس گورگان اهميتي نمي‌داد، اما در چند هفته گذشته و در روزهاي جمعه، اين مكان تبديل به ميدان يك جنگ مذهبي شده است. آن‌گونه كه خبرنگار گاردين گزارش كرده، جمعه اين هفته، اوباش ملي‌گراي هندو در اين مكان جمع شدند و شعار «درود بر رام» و «درود بر سرزمين مادري» سر دادند. به فاصله كوتاهي فريادي برخاست كه مي‌گفت: «مسلمان‌ها اينجا هستند» و سپس اوباش هندو حمله را آغاز 

كردند. 
بيش از 10 سال است كه اين مكان پارك اتومبيل يكي از صدها مكاني بوده كه مسلمانان شهر گورگان از آنها براي پارك اتومبيل‌هاي‌شان در جريان شركت در نماز جمعه استفاده مي‌كرده‌اند. معمولا اين مراسم مذهبي در مساجد برگزار مي‌شود اما شهر گورگان كه در دهه 1990 براي طبقه متوسط جديد هند ساخته شده، به‌شدت از كمبود مسجد رنج مي‌برد و تنها 13 مسجد براي جمعيت يك و نيم ميليون نفري اين شهر وجود دارد. همه تلاش‌ها براي ساخت مسجد در اين شهر، حتي در زمين‌هاي متعلق به مسلمانان، با مقاومت و خصومت هندوها مواجه شده است. در عوض، هزاران كارگر مسلماني كه براي كار ساخت و ساز روي آسمانخراش‌ها و آپارتمان‌هاي مجلل در گورگان به اين كلان‌شهر در حال گسترش مهاجرت كرده‌اند، گزينه ديگري پيدا كردند. آنها كه نمي‌توانستند براي اقامه نماز كيلومترها راه براي رسيدن به مسجد سفر كنند، در تكه‌هاي خالي زمين شروع به خواندن نماز كردند. آنها حتي از دولت مجوز گرفتند و تا سال 2018 به جامعه مسلمانان اين شهر اجازه اقامه نماز در فضاي باز در 108 مكان در سراسر منطقه داده شد. الطاف احمد، هم‌ بنيانگذار شوراي مسلمانان گورگان مي‌گويد: «مردم مجبورند در فضاي باز نماز بخوانند، چراكه چاره ديگري ندارند.»
اما در سال 2018، صداي نارضايتي برخاست، چراكه هندوها متوجه شدند كه مسلمانان در زمين‌هاي عمومي نماز مي‌خوانند. آنها شروع به برگزاري تظاهرات كردند و گاهي اوقات بيش از 100 نفر، ده‌ها نماز جمعه را مختل كردند و اين كلانشهر مدرن را با زنده كردن يك عامل انشقاق قديمي درهم شكستند. دولت فدرال گورگان در واكنش به اين ناآرامي‌ها مكان‌هاي برپايي نماز را از 108 نقطه به 37 نقطه كاهش داد و البته اين تصميم با نارضايتي رهبران مسلماني كه احساس مي‌كردند دولت در برابر خواسته‌هاي متعصبان هندو سر تعظيم فرود مي‌آورد، روبه‌رو شد. احمد مي‌گويد: «آنها به ما گفتند كه اين تصميم موقتي است و فقط براي آرام كردن اوضاع است. اما امسال، بعد از سپري شدن آرامش ناشي از همه‌گيري كوويد 19، مخالفان‌ با خشونت بيشتري بازگشتند.»
ماه‌هاست كه هر جمعه، اعضاي گروه‌هاي هندو به همراه ساكنان محلي، گهگاه مسلح به تبر و ميله‌هاي چوبي، در مكان‌هاي نماز جمعه تجمع مي‌كنند تا مانع از برپايي نماز شوند. شعارهايي از جمله «به خائنان شليك كنيد» فرياد مي‌زنند و ادعيه و آهنگ‌هاي هندو مي‌خوانند و تلاش مي‌كنند صداي قرائت قرآن را از ميان ببرند. مدفوع گاو در اماكن نماز قرار مي‌دهند و پليس مدام مجبور است كه مانع اقدامات اوباش شود تا نماز ادامه يابد. ماه گذشته يك سازمان حمايت از گروه‌هاي هندو به نام سانيوكت هندو سنقرش ساميتي به پليس اعلام كرد در صورتي كه نماز متوقف نشود، اعضايش آماده استفاده از سلاح عليه مسلمانان هستند و حتي حاضرند به زندان بروند. چهره شاخص هندوها در اقدام عليه مسلمانان دينش تاكور است كه به دينش بهارتي معروف است؛ نامي كه نشان از ارادت او به بهارات، به معناي مادر هند، دارد. تاكور كه ارتش ملي‌گراي هندوي خود را به نام بهارات ماتا واهيني راه‌اندازي كرده است، بيش از 10 بار بازداشت شده و سه بار به دليل اقداماتش در راه‌اندازي شورش‌هاي فرقه‌اي متهم شده است. 
روز جمعه گذشته تاكور به سرعت به سمت شهزادخان، رهبر مسلماني كه براي اقامه نمازجمعه در آنجا حضور يافته بود رفت و شروع به مقابله با او كرد و در چند سانتيمتري صورتش فرياد زد «اينجا نبايد نماز برپا شود.» 
تا اينكه پنج افسر پليس او را عقب كشيدند. همزمان با اينكه مسلمانان بي‌سر و صدا وارد منطقه مي‌شدند و سرها را پايين انداخته و سجاده‌هاي نماز خود را به دست گرفته بودند، صفي از افسران مسلح پليس، اوباش ملي‌گراي هندو را مهار مي‌كردند. هفت نفر نيز توسط پليس بازداشت شدند. تاكور پيش از دستگيري توسط پليس گفت: «اقامه نماز در فضاي باز جهاد بر سر زمين است. اين يك توطئه بين‌المللي است. آنها در فضاي باز نماز مي‌خوانند، بعد زيارتگاه مي‌سازند، بعد مسجد مي‌سازند و بعد در داخل مسجد، تروريست‌ها و سلاح‌ها را مخفي مي‌كنند و تهديدي براي ملت هستند. تا زماني كه اين كار غيرقانوني نشود، مبارزه خود را متوقف نخواهم كرد.» ساكنان منطقه نيز به اعتراضات هندوها پيوسته‌اند. راويندر كومار، 45 ساله، مهندس نرم‌افزار و دبير مشترك انجمن رفاه ساكنان بخش 47 گورگان، يكي از ساكناني است كه به اعتراضات هندوها پيوسته است. كومار مي‌گويد: «افراد ناشناس بسياري براي نماز به اينجا مي‌آمدند و اين مساله محيط محله را ترسناك كرده است. بعد از نماز آنها داخل پارك شروع به گشت زدن مي‌كنند و ما نگران هستيم كه آنها براي دزدي به اينجا آمده باشند. چند روز پيش پليس يك تفنگ AK47 را از يك مسلمان در گورگان كشف و ضبط كرد. ما چنين چيزهايي را در منطقه خود نمي‌خواهيم.» البته كومار اذعان كرد كه تاكنون هيچ جرم و جنايتي توسط مسلماناني كه براي نماز به محله‌اش مي‌روند، گزارش نشده است. 
از نظر جامعه مسلمانان شهر گورگان، اقامه نماز در چند مكان عمومي معدودي كه به آنها اختصاص داده شده، به بيانيه‌اي در مورد لزوم رعايت حقوق اجتماعي آنها تبديل شده است. تعداد مكان‌هاي عمومي كه مسلمانان در آنها مجاز به اقامه نماز هستند اخيرا بار ديگر به 20 مكان كاهش يافته است و به دليل تداوم اعتراض‌ها احتمالا كاهش بيشتري نيز خواهد يافت. مفتي محمد سليم قسمي، رييس سازمان مسلمانان جمعيت علماي هند مي‌گويد كه آنها به اقامه نماز جمعه در اين مكان‌ها ادامه مي‌دهند زيرا مساله، مساله برپايي عدالت است.»
روز جمعه گذشته بعد از اينكه پليس با استفاده از باتوم هندوهايي كه شعار «درود بر رام» را سر مي‌دادند مهار كرد، حدود 50 نمازگزار مسلمان رو به قبله به سجده رفتند. سپس شهزادخان، براي هماهنگي و همزيستي مسالمت‌آميز مسلمانان و هندوها دعا كرد و گفت: «مسلمانان هم همانند هندوها شهروند هندي هستند. اجداد ما نيز براي اين سرزمين فداكاري‌ها كردند. خداوندا! ما برادران هندو و مسلمان را هدايت كن تا به واسطه پيوند برادري با يكديگر متحد باشيم.» احمد مي‌گويد: «وقتي كه حملات براي نخستين‌بار در سال 2018 شروع شد، خيلي ناراحت شدم. اما از آن زمان به بعد فشار خيلي زياد بر مسلمانان وارد شده است و حالا ديگر اين فشار براي ما عادي شده است. ديگر آن‌قدرها ناراحت نمي‌شوم. 
واشي احمر 25 ساله، از جمله كساني بود كه براي شركت در نماز آمده بود. او مي‌گويد: «ما نمي‌ترسيم، اما آنچه در حال رخ دادن است، درست نيست. ما 10 تا 12 سال است كه اينجا نماز مي‌خوانيم، اما همه اين اعتراضات جديد است. آنها مي‌خواهند ملت را تجزيه كنند. آنها با موجوديت ما مشكل دارند.»
تحولات در گورگان نشان‌دهنده زخم اختلافات بين هندوها و مسلمانان است و از زمان به قدرت رسيدن حزب ملي‌گراي هندو بهاراتيا جاناتا در سال 2014 در سراسر هند، بار ديگر سر  باز كرده است. اين حزب متهم شده كه آتش تنش‌هاي فرقه‌اي را دامن زده و باعث آزار و اذيت مسلمانان شده است. البته مقامات حزب اين اتهام را رد مي‌كنند. 
جمعه گذشته جامعه سيك‌هاي هند وارد عمل شد و براي برقراري اتحاد ميان هندوها و مسلمانان، پنج نقطه تحت اختيار خود را براي برپايي نماز جمعه، به مسلمانان اختصاص داد. اما اين اقدام مشكل را بيشتر كرد. چند مخالف هندو پلاكاردهايي تهيه كردند كتابچه‌هايي را بين مردم پخش كردند كه در آنها سوال شده بود كه چطور ممكن است سيك‌ها مسلمانان را به محل عبادت خود راه بدهند وقتي كه نهمين رهبر آنها توسط مسلمانان و مغول‌ها كشته شده است.
درنهايت براي ايمني بيشتر به نام ايمني، هيچ مسلماني در مكان‌هاي پيشنهاد شده توسط جامعه سيك‌ها نماز نخواند. دايا سينگ، 72 ساله، يكي از اعضاي كميته جامعه سيك‌ها مي‌گويد: «ما مي‌دانيم كه اينها واقعا ربطي به نماز ندارد، همه اينها بخشي از طرح بيگانه كردن مسلمانان و از ميان بردن آنها است.»
دولت فدرال گورگان مي‌گويد كه اين مشكل را حل كرده است. دكتر ياش گرگ، معاون كميسارياي گورگان، مي‌گويد: «ما متعهد به حفظ هماهنگي و نظم عمومي در منطقه هستيم. هم‌اكنون نماز به صورت مسالمت‌آميز برپا مي‌شود. اختلافات فقط توسط عناصر حاشيه‌اي از هر دو طرف ايجاد مي‌شود. هند كشوري آزاد براي همه اديان است، جامعه مسلمانان اگر بخواهند مي‌توانند مسجد ديگري بسازند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون