• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5090 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ آذر

خبر

ونزوئلا  ناظران  انتخاباتي  اتحاديه  اروپا  را  اخراج  مي‌كند
ناظران اروپايي انتخابات ونزوئلا كه از سوي دولت اين كشور به جاسوسي و تلاش براي خرابكاري در روند انتخابات متهم شده‌اند، بايد به زودي خاك اين كشور را ترك كنند. به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه اسپانيايي ال موندو، پس از آنكه نيكلاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا هفته گذشته، ناظران اروپايي را به جاسوسي براي «لكه‌دار» كردن انتخابات اين كشور متهم كرد، مقامات ونزوئلا تصميم بر عدم تمديد رواديد چند نفر از اعضاي هيات ناظران انتخاباتي اتحاديه اروپا گرفتند. ال موندو در گزارش خود نوشت: در ماجراي خروج ناظران اروپايي از كاراكاس، آن‌طوركه رسانه‌ها منتشر كرده‌اند، اخراجي در كار نبوده است، زيرا زمان اقامت رسمي هيات ناظران اروپايي نيز روز يكشنبه (۵ دسامبر) به پايان مي‌رسد. با اين وجود، زماني كه يكي از اعضاي اين نهاد تصميم گرفت اين زمان را تا يك هفته بعد (تا ۱۳ دسامبر) تمديد كند، موفق به كسب موافقت مقامات نشد. رييس‌جمهوري ونزوئلا هفته گذشته در واكنش به گزارش مغرضانه هيات ناظران اروپايي تاكيد كرد كه هيات اعزامي اتحاديه اروپا نه براي نظارت بر انتخابات منطقه‌اي ونزوئلا، بلكه طبق شواهد موجود، با مقاصد جاسوسي و به منظور بي‌اعتبار كردن نظام انتخاباتي اين كشور وارد كاراكاس شده بود. هيات ناظران اروپايي در اين گزارش ادعا كرد كه روند انتخاباتي ونزوئلا از «تداوم كاستي‌هاي زيرساختي» حكايت دارد؛ اگرچه شرايط انتخابات در مقايسه با فرآيند انتخاباتي گذشته بهبود يافته است. از سوي ديگر، مادورو ادعاهاي مطرح‌شده را در راستاي تشديد همان «حملات سلطه‌طلبانه سال‌هاي اخير براي به تعويق انداختن، تعليق يا تغيير تاريخ انتخابات» دنبال‌شده از سوي امريكا و متحدانش در كاراكاس توصيف كرد. رييس‌جمهوري ونزوئلا تاكيد كرد كه انتخابات ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) تصويري روشن از پيروزي نظام انتخاباتي و قانون اساسي اين كشور بود. برخي كشورهاي غربي به سركردگي امريكا به دنبال بي‌اعتبار كردن انتخابات ونزوئلا هستند؛ اما كاراكاس اين توهين‌ها را به عنوان دستاويزي براي تهاجم عليه  اين كشور  امريكاي جنوبي قاطعانه  رد  مي‌كند.


بن سلمان دوشنبه سفر منطقه‌اي خود را  آغاز مي‌كند
برخي منابع ديپلمات در رياض تاكيد كردند كه محمد بن سلمان، وليعهد عربستان فردا سفر رسمي را در كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس با هدف از بين بردن اختلافات ژئوپليتيك و تقويت همكاري‌ها و هماهنگي‌ها در تمامي زمينه‌ها ميان شش كشور عضو شورا آغاز خواهد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از الخليج الان، يك منبع در منطقه خليج‌فارس اظهار كرد: از مهم‌ترين موضوعات تعيين‌شده در دستوركار ديدارهاي آتي بن سلمان با همتايان خود در اين منطقه، رسيدگي جدي و سازنده به پرونده هسته‌اي و موشكي ايران در تمامي بخش‌ها و پيامدهاي آن به «شكلي كه امنيت و ثبات منطقه‌اي و بين‌المللي را محقق كند»، تاكيد بر اصل حسن همجواري و احترام به قطعنامه‌ها و قوانين بين‌المللي، دور نگه داشتن منطقه از تمامي فعاليت‌هايي كه ثبات آن را به خطر مي‌اندازد، دستيابي به يك راه‌حل سياسي و فراگير براي بحران يمن متكي به ابتكار عمل حوزه خليج‌فارس و سازوكار اجرايي آن و نتايج كنفرانس گفت‌وگوي ملي يمن، قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شوراي امنيت و طرح عربستان براي پايان دادن به بحران يمن، توقف مشكلات انساني يمني‌ها، بررسي تحولات عراق با توجه به نتايج انتخابات پارلماني اخير و بررسي وضعيت كشورهاي سوريه و ليبي و آخرين تحولات مساله فلسطين هستند. يك منبع ديگر گفت: برچيدن هر اختلاف‌نظر ژئوپليتيكي در هر سطحي و افزايش سطح همكاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف از جمله امنيتي، دفاعي، اقتصادي، تجاري، سرمايه‌گذاري، انرژي و رايزني‌ها ميان شش كشور عضو شورا بخش مهمي از گفت‌وگوهاي بن سلمان با رهبران منطقه خليج (فارس) را تشكيل خواهند داد. برخي منابع از اظهارنظر درباره خبرهايي كه به تازگي درباره بررسي موضوع عضويت يمن در شوراي همكاري خليج فارس توسط شش كشور عضو شورا منتشر شده، خودداري كرده و  برخي منابع  ديگر  اظهار  بي‌اطلاعي كردند.


برهان:  روابط با  اسراييل  براي سودان ضروري  بود
رييس شوراي حاكميتي سودان پرونده روابط با اسراييل را براي بازگشت كشورش به جامعه جهاني ضروري برشمرد. به گزارش ايلنا به نقل از الحدث، «عبدالفتاح البرهان»، رييس شوراي حاكميتي انتقالي سودان تاكيد كرد كه پرونده روابط با اسراييل براي بازگرداندن كشورش به جامعه جهاني ضروري بود. البرهان ‌در مصاحبه با شبكه سعودي الحدث ابراز اميدواري كرد كه روابط سودان با اسراييل در نهايت شكل طبيعي پيدا كند. وي ماه گذشته ابوالقاسم محمد برطم، نماينده سابق پارلمان سودان را كه يكي از برجسته‌ترين حاميان عادي‌سازي سريع روابط با اسراييل به شمار مي‌رود، به عنوان يكي از اعضاي شوراي حاكميت انتقالي سودان منصوب كرد.


نفتالي ‌بنت  سفرش  به  امارات  را  به تعويق  انداخت
برخي منابع صهيونيستي گزارش دادند كه نفتالي‌بنت سفر خود به امارات را كه قرار بود اواسط ماه جاري ميلادي انجام شود، به تعويق انداخته است. به گزارش فارس، برخي منابع نزديك به بنت گفتند كه علت تعويق سفر او به امارات، شيوع گونه جديد كرونا با نام اُميكرون و اتخاذ تدابيري در فلسطين اشغالي براي مقابله با آن است. اما برخي منابع سياسي مستقل گفته‌اند كه اسراييل، امارات را در فهرست كشورهايي كه سفر به آنها ممنوع است، قرار نداده است و به احتمال زياد لغو سفر بنت به امارات به دليل پرهيز از انتقادات شديد از او و خانواده‌اش در عرصه سياسي است چرا كه آنها تصميم دارند تعطيلات عيد يهودي را در خارج  از فلسطين اشغالي سپري  كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون