• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5095 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۰ آذر

خبرخوان

مردم عادی هم مشمول مالیات خريد و فروش ارز می‌شوند؟
محمد مسیحی، معاون سازمان مالیاتی با اشاره به اجرای قانون  مالیات بر خرید و فروش ارز و اینکه چه مقدار خرید و فروش ارز مشمول مالیات می‌شود، اظهار کرد:‌ همه اشخاص حقیقی و حقوقی  که معاملات ارز دارند و اعم از صرافی‌ها، مکلف هستند که در سایت مورد نظر در سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کنند و ۱۰ درصد مالیات را پرداخت کنند. وی افزود: البته افرادی که براساس نیاز شخصی ارز تهیه می‌کنند مشمول این مالیات نمی‌شوند و مردم عادی شامل مالیات بر خرید و فروش ارز نخواهند شد. افراد به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه و ثبت‌نام کنند و از همین امروز قانون مالیات بر معاملات ارزی اجرا می‌شود. معاون سازمان امور مالیاتی درباره نحوه شناسایی افراد برای وضع مالیات بر خرید و فروش ارز گفت: در فاز اول فعالان اقتصادی باید به سایت مورد نظر مراجعه کنند اما طبق متن اطلاعیه، بانک مرکزی باید اطلاعات این افراد را به سازمان امور مالیاتی ارایه دهد و افراد باید از طریق بانک مرکزی به سازمان مالیاتی معرفی شوند و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون و همکاری با بانک مرکزی فراهم شده است.


شيلات امكانات مقابله با  صيد ترال را ندارد
بهزاد حیدری، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر خاطر نشان کرد: طبق قانون صید ترال در کشور ممنوع است اما از آنجایی که سازمان شیلات امکانات لازم در برخورد با این متخلفان را ندارد شاهد انجام این نوع صید هستیم. حیدری بابیان اینکه ممنوعیت صید ترال معیشت صیادان سنتی را دشوار کرده است بیان کرد: امکانات، ابزار و سازوکارهای کنترلی ما کافی نیست. از سوی دیگر وقتی با این شناورها برخورد می‌کنیم به ما می‌گویند این افراد شغل ندارند و گرسنه هستند حتی گاهی ما را تهدید می‌کنند که چرا شناورهای بدون هویت را گرفتیم. باید به این نکته اشاره کنم که سال گذشته یکی از همکاران ما در جست و گریخت با یکی از شناورهای بدون هویت جان خود را از دست داد.


بنگاه‌هاي توليدي  به روزمرگي رسيده اند
عباس جبالبارزی، نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: با نامشخص ماندن وضعیت مذاکرات برجام، نرخ ارز یک جهش 10 تا 12 درصدی را تجربه کرد. مهم‌ترین مساله یک بنگاه تولیدی برنامه‌‌ریزی و مشخص بودن چشم‌انداز است. عدم ثبات در نرخ ارز به معنای عدم ثبات در قیمت‌ها است. وقتی نرخ ارز 10 تا 12 درصد افزایش می‌یابد ممکن است قیمت مواد اولیه حدود 15 تا 20 درصد هم افزایش یابد. با این شرایط کسی نمی‌تواند برای بنگاه خود برنامه‌ریزی کند و بنابراین تولید به خوبی پیش نمی‌رود. او افزود: در پیش‌فاکتورها اعتبار قیمت‌ را یک یا دو ساعت درج می‌کنند یا حتی در برخی مواد قیمت به دلار یا یورو نوشته می‌شود. برای مواد اولیه یا قیمت یورویی و یا قیمت ریالی بر اساس قیمت روز ارز اعلام می‌شوند.او گفت: بنگاه‌های اقتصادی به روزمرگی رسیده‌اند، یعنی نمی‌دانند که روز بعد باید چه کنند. از طرف دیگر نمی‌تواند قیمت محصول خود را دو روز برای مشتری معتبر نگه دارد. در پیش‌فاکتورها اعتبار قیمت‌ را یک یا دو ساعت درج می‌کنند یا حتی در برخی مواد قیمت به دلار یا یورو نوشته می‌شود. برای مواد اولیه یا قیمت یورویی و یا قیمت ریالی بر اساس قیمت روز ارز اعلام می‌شوند. تقریبا همه مواد اولیه درگیر این مشکل است.


کاهش ترانزیت کالا به افغانستان
محمود سیادت نایب رییس اتاق بازرگانی مشهد  در مورد آخرین وضعیت تجارت با افغانستان اظهار کرد: روال رفت و آمد کالاها و تجار به افغانستان عادی است منتها حجم کالا کاهش پیدا کرده که دلیل آن عمدتا مربوط به وضعیت بد اقتصادی این کشور و کاهش شدید قدرت خرید مردم است. این دو عامل باعث شده که کالاهای صادراتی و حتی کالاهای ترانزیتی که از طریق ایران به افغانستان می‌رفتند کاهش داشته باشد. این کاهش تا میان‌مدت و تا برگشت شرایط اقتصادی افغانستان به قبل و یا بهبود آن، ادامه پیدا خواهد کرد. وی افزود: قدرت خرید مردم در افغانستان کاهش پیدا کرده است به این دلیل که بخشی از پول‌های افغانستان در بانک‌های غربی بلوکه شده و شاهد خروج تعداد زیادی از سرمایه‌داران و سرمایه از این کشور بودیم. خارجی‌هایی در افغانستان بودند که به سیستم اقتصادی این کشور پول تزریق می‌کردند که آنها هم از افغانستان خارج شده‌اند. مجموع این عوامل باعث شده که ارزش پول این کشور از هر دلار 70 افغانی به هر دلار 100 افغانی کاهش یابد. از طرف دیگر بیش از 1 میلیون کارمند امنیتی و نظامی بیکار و حقوق آنها قطع شده است که با احتساب خانواده‌ها، حدود 5 تا 6 میلیون نفر به نیازمندان اضافه شده که  قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. بنابراین خرید کالاهای ضروری و در نتیجه واردات افغانستان هم کاهش پیدا کرده است.


هما و آسمان در فهرست سياه ايرلاين‌هاي اروپا

در جدیدترین فهرست سیاه شرکت‌های هواپیمایی در اروپا؛ هما و آسمان همچنان دارای محدودیت هستند   کمیسیون اروپا به تازگی فهرست شرکت‌‌های هوایی را که مطابق با استانداردهای ایمنی بین‌المللی نیستند به روزرسانی کرده است.  طبق گفته اتحادیه اروپا، برخی از شرکت‌ها استانداردهای ایمنی لازم را برای فرود در خاک کشورهای عضو این اتحادیه رعایت می‌کنند.  در آخرین نسخه به‌روزرسانی فهرست سیاه شرکت‌های هواپیمایی، ۹۷ شرکت حضور دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون