• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5098 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ آذر

مكس ديوانه به سلطنت لوييس هميلتون در فرمول يك خاتمه داد

خداي مسابقه يك ايراني بود

علي ولي‌اللهي

 

تصور كنيد تنها چند دور ،چند ثانيه يا چند قدم تا ثبت بزرگ‌ترين افتخار دوران زندگي‌تان فاصله داريد. تصور كنيد در شرايطي قرار داريد كه مي‌توانيد تاريخ را از نو بنويسيد. تصور كنيد در حال گذر از آستانه جاودانگي هستيد و به يك‌باره بووووم! يك عامل بيروني غيرقابل پيش‌بيني، دور از انتظار و چيزي كه مطلقا در مخيله هيچ كس نمي‌گنجد شما را از رسيدن بازدارد. شما فكر همه جا را كرده بوديد الا اين يكي. يك احتمال بسيار ضعيف. انگار كه دستي از غيب بيايد و تغييري ايجاد كند. اين داستاني است كه در گرندپري پاياني فصل فرمول يك رقم خورد و باعث شد تاريخ به شكل ديگري روايت شود. 
در ابوظبي چه گذشت
گرندپري ابوظبي آخرين مسابقه فصل فرمول يك در شرايطي آغاز شد كه دو مدعي قهرماني يعني لوييس هميلتون از مرسدس و مكس فرشتاپن از ردبول با هم هم‌امتياز بودند. عبور يكي از اين دو زودتر از نفر ديگر از خط پايان به معناي قهرماني آن راننده بود. اگر هميلتون قهرمان مي‌شد با رسيدن به هشت قهرماني در رقابت‌هاي فرمول يك بالاخره از ركورد مايكل شوماخر افسانه‌اي عبور مي‌كرد و به تنهايي نفر اول فرمولا وان مي‌شد. اگر فرشتاپن اين عنوان را تصاحب مي‌كرد عنوان برانداز تاج و تخت مرد بريتانيايي را به دست مي‌آورد. رقابت تماشايي اين دو راننده كه در طول فصل تداوم داشت به پيست ابوظبي كشيد و در فاصله يك پنج تا پايان هميلتون و مكس ديوانه در رتبه‌هاي يك دو دو قرار داشتند. هميلتون فاصله‌اي يازده ثانيه‌اي با حريف ايجاد كرده بود. يك فاصله امن كه قهرماني هشتم او را در فرمول يك تضمين مي‌كرد. فرشتاپن هم داشت آخرين زورهايش را براي تغيير نتيجه مي‌زد. تا اينكه...
هميشه پاي يك ايراني در ميان است
چه كسي فكرش را مي‌كرد كسي كه به عنوان يك متغير ناشناخته وارد معادله فرمول يك مي‌شود و همه مناسبات را به هم مي‌ريزد يك ايراني باشد؟ اگر ۱۵ سال پيش به هميلتون مي‌گفتند تو در آستانه شكستن ركورد شوماخر قرار مي‌گيري اما يك نفر از ايران مي‌آيد و جلويت را مي‌گيرد چه واكنشي نشان مي‌داد؟ احتمالا پاسخ مي‌داد حتما ديوانه شده‌ايد! ايران؟ فرمول يك؟ ركورد شوماخر؟ با اين حال واقعا يك ايراني به نام نيكولاس لطيفي راننده تيم ويليامز ناخواسته تبديل به معجزه‌اي شد كه فرشتاپن در آخرين لحظات انتظارش را مي‌كشيد. در دور پنجاه و سوم نيكولاس لطيفي راننده ايراني ـ كانادايي تيم ويليامز از مسير خارج شد و به گارد ريل برخورد كرد. اين اتفاق منجر به ورود خودروي ايمني به پيست شد و به اين ترتيب همه ‌چيز به هم ريخت. فاصله زماني خودروها از بين رفت و اين شانس به فرشتاپن داده شد تا در دور آخر با هميلتون يك‌بار ديگر رقابت كند. 
مكس ديوانه مي‌آيد
از دور ۵۳ تا ۵۷ يعني چهار دور ماشين ايمني در پيست ياس مارينا باقي ماند. ماشين‌ها در اين چهار دور مجبور بودند با حفظ ترتيب و بدون سبقت از يكديگر و همچنين سبقت از ماشين ايمني در پيست حركت كنند تا بقاياي تصادف از صحنه پيست پاك شود. در ابتداي دور نهايي ماشين ايمني خارج شد و راننده‌ها به روال اصلي مسابقه برگشتند. هميلتون تنها يك دور تا قهرماني فاصله داشت اما اختلاف زماني كه با فرشتاپن ايجاد شده بود را از دست داد. اين در حالي بود كه لاستيك‌هاي راننده تيم مرسدس هم فرسوده شده بود و او زماني براي رفتن به پيست استاپ نداشت. در همين حين مكس با لاستيك‌هاي سافت و تازه خود در يك كورس سنگين هميلتون را جا گذاشت و در نهايت در كمال تعجب به عنوان نفر اول از خط پايان عبور كرد. به اين ترتيب بعد از ۲۲ مسابقه ديوانه‌وار و در واپسين لحظات مكس فرشتاپن راننده هلندي تيم ردبول موفق شد هميلتون و مرسدس را كنار بزند و به عنوان قهرماني دست پيدا كند. مكس اين عنوان را با كسب ۳۹۵.۵ امتياز در مقابل ۳۸۷.۵ امتيازي كه هميلتون كسب كرده به دست آورد. راننده هلندي در اين فصل ده بار موفق شد به عنوان نفر نخست از خط پايان عبور كند. 
يك عالمه ردبول براي نيكولاس
نيكولاس لطيفي پسر مايكل لطيفي سرمايه‌دار ايراني كه دو سال قبل وارد رقابت‌هاي فرمول يك شد حالا سوژه اصلي شبكه‌هاي اجتماعي است. توييت‌هاي زيادي با هشتگ لطيفي به ثبت رسيده كه در آن راننده ايراني را عامل قهرماني فرشتاپن معرفي كرده‌اند. انواع و اقسام ميم‌ها با صورت لطيفي و لباس‌هاي تيم ردبول ساخته شده. حجم زيادي از اين ترول‌ها مربوط مي‌شود به اهداي بي‌شمار نوشيدني انرژي‌زاي ردبول به لطيفي بابت لطفي كه او در حق فرشتاپن كرده است. نكته جالب توجه در مورد لطيفي اين است كه اگر او فرزند يك آدم عادي و نه فرزند كسي كه مي‌تواند ميليون‌ها دلار در ويليامز سرمايه‌گذاري كند، بود احتمالا هيچ‌گاه نمي‌توانست راننده فرمول يك شود و بعد چنين تاثيري در تاريخ اين رشته به جا بگذارد. 
مرسدس شاكي است
بعد از رقابت ديوانه‌وار پيست ابوظبي و قهرماني معجزه‌وار فرشتاپن  لوييس هميلتون با وجود تبريك به رقيب از حضور در نشست خبري انصراف داد. هميلتون و تيم مرسدس كاملا معتقد بودند كه پيروزي به صورت ناعادلانه از دست‌شان خارج شده است. در همين زمينه شنيده شده آنها قصد دارند پرونده اين رقابت را به دادگاه حكميت ورزش ارسال كنند. مدير تيم ردبول در اين زمينه گفت ما با هرگونه تلاشي كه بخواهد قهرماني را از راننده ما سلب كند، صراحتا مخالفيم. مرسدس معتقد است كه FIA بي‌دليل در دور ۵۳ مداخله كرده است. در حال حاضر همه حتي خود فرشتاپن و مديران تيم ردبول كاملا متقاعد شدند كه بدون وارد شدن ايمني امكان نداشت سرنوشت قهرماني عوض شود اما در عين حال معتقدند اين جزيي از قوانين مسابقه بوده و عادلانه محسوب مي‌شود. هورنر بعد از رقابت گفت: «ما در ۱۰ دور آخر به چيزي شبيه به خداي مسابقه نياز داشتيم.» در اين بين برخي راننده‌ها هم از يك برنامه از پيش تعيين شده گفتند كه قصدش هيجان‌انگيزتر نشان دادن مسابقه است. لاندو نوريس هموطن هميلتون و راننده تيم مك‌لارن گفت: «آن تصميم براي اين گرفته شد كه مسابقه در اوج به اتمام برسد. البته اين چيزها براي تلويزيون است.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون