• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5098 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ آذر

ضرروت ارزيابي رقابت‌ها توسط فدراسيون كشتي

پرونده ليگ را به همين زودي نبنديم

يونس هميالي

 

۱- آفتاب ليگ برتر كشتي از روز سوم آبان‌ماه در تبريز طلوع و به وقت نوزدهم آذرماه در سالن دوازده هزار نفري تهران غروب كرد. اين رقابت‌ها با قهرماني تيم‌هاي صنايع مازندران در آزاد و فولاد ذوب آمل در فرنگي به پايان رسيد. مسابقاتي كه داستان‌هايي با اشك و شادي، غم و غصه، فراز و نشيب، حرف و حديث، نكته‌هاي آموختني و تجربه‌هاي گرانقدر به همراه داشت. نتايج حالا به تاريخ پيوسته و عملكرد كشتي‌گيران، مربيان، داوران و عوامل اجرايي زير ذره‌بين ارزيابي قرار مي‌گيرند تا برآيند رقابت‌ها مشخص شود. در صورتي كه معايب ليگ شناسايي و به راهكارهاي دگرگون‌شده ختم شود، مي‌تواند به بالندگي كشتي اين سرزمين كمك شاياني كند.
۲- مشكلات پرشمار ليگ شبيه كلاف سردرگمي هستند كه مشخص نيست چه كسي مي‌تواند آنها را برطرف كند يا حتي معلوم نيست كه براي رفع‌ آنها بايد از كجا شروع كرد. امسال كيفيت ليگ در بخش‌هايي نسبت به گذشته تحول چنداني نداشت. اين يك واقعيت تلخ است، اما بايد آن را پذيرفت. به عنوان مثال‌ مي‌توان به بيشتر نتايج حاصل‌شده (برتري‌هاي يك‌طرفه) در رقابت‌هاي دور مقدماتي اشاره نمود كه نتوانست موجب غناي بيشتر ليگ نسبت به گذشته شود. همين مساله به‌طور واضح استدلال گفته‌شده را تاييد مي‌كند. نتايجي كه بر كيفيت‌ فني پيكارهاي نيمه‌نهايي و فينال هم سايه انداخت. البته در قسمت‌هايي هم پيشرفت‌هاي مناسبي ديده شد نظير چند قطبي‌ بودن تيم‌ها براي قرار گرفتن روي سكوي قهرماني. با همه اين تفاسير هنوز شرايط با ايده‌آل‌ها فاصله چشمگيري دارد.
۳- وقتي سخن از مسابقات كشتي با نام ليگ برتر به ميان مي‌آيد در ذهن پرسش‌هاي متعددي شكل مي‌گيرد. نخست اينكه ليگ بايد از حداقل فاكتورهاي استاندارد و همچنين يك ساختار منظم بهره‌مند باشد. براي اين موفقيت بايد برنامه‌ريزي كرد. براي اجراي برنامه هدفمند بايد ابزار داشت و براي ابزار كارآمد بايد نحوه صحيح مديريت را در دستور كار قرار داد. يكي از ضروري‌ترين اقداماتي كه فدراسيون كشتي بايد بعد از اتمام مسابقات در اولويت قرار دهد و آن را عملي نمايد بررسي ليگ در ابعاد و زواياي مختلف با حضور كارشناسان و صاحب‌نظران است تا با تقويت نقاط مثبت و از بين بردن بخش‌هاي آسيب‌پذير، زمينه برگزاري براي ليگ آينده فراهم شود. نبايد به صرف اينكه مسابقات به اتمام رسيده پرونده آن را بست و در بايگاني قرار داد تا زماني كه مسابقات سال آينده از راه برسند. 
۴- يكي از مسائلي كه طي سال‌هاي گذشته كمتر مورد بررسي قرار گرفته و مورد توجه فدراسيون‌نشين‌ها نبوده، بي‌ثباتي تيم‌هاي شركت‌كننده در اين رقابت‌ها بوده است. نداشتن نگاه علمي برنامه‌ريزي، توسعه‌گرايانه‌ و فاقد طرح‌هاي بلندمدت در سطح كلان باشگاه‌ها موجب شده كه هر سال نظاره‌گر تيم‌هايي با اسم‌هاي مختلف باشيم كه توسعه ليگ را به تاخير خواهد انداخت. بودند تيم‌هايي كه در سال پيش در مسابقات حاضر بودند و امسال كنار كشيدند و هستند تيم‌هايي كه امسال در رقابت‌ها شركت كردند و ممكن است سال بعد نباشند. برنامه‌ريزي از همين امروز توسط مسوولان ليگ مي‌تواند مديران باشگاه‌ها را مجاب كند كه در اين موضوع حرفه‌اي‌تر رفتار كنند و تمهيدات ويژه‌اي در نظر داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون