• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5108 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۵ دي

يمن و عربستان يكديگر را به حمله به مناطق غيرنظامي متهم مي‌كنند

هشدارهاي نظامي رياض و صنعا

گروه جهان

 

در آستانه هفتمين سالگرد آغاز تجاوز نظامي عربستان سعودي و متحدانش به يمن، جنگ در فقيرترين كشور عربي با شدت ادامه دارد. جمعه و شنبه در حملات موشكي انصارالله يمن به جنوب عربستان و در حملات تلافي‌جويانه هوايي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي به مناطق غيرنظامي يمن، دست‌كم 9 نفر در عربستان و 25 غيرنظامي يمني كشته و زخمي شده‌اند. طرفين درگيري در يمن و عربستان سعودي تهديد كرده‌اند كه عمليات نظامي گسترده‌اي را به زودي آغاز خواهند كرد. در‌حالي‌كه انصارالله مي‌گويد استمرار حملات هوايي به يمن با عواقب سختي براي مهاجمين مواجه خواهد شد، مقام‌هاي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي هم از آماده شدن براي آغاز يك عمليات گسترده نظامي عليه يمن خبر داده‌اند. نظاميان عربستان سعودي و متحدان‌شان از زمان پيشروي گسترده نيروهاي صنعا به سمت شهر مارب مركز استاني به همين نام، حملات گسترده‌اي را عليه شهرهاي تحت كنترل انصارالله در يمن آغاز كرده‌اند، حملاتي كه به گفته انصارالله عمدتا مناطق مسكوني را هدف قرار مي‌دهد.

جنگ يمن، در آستانه شروع هفتمين سال اين جنگ، به صورت يك جنگ فرسايشي با تعداد تلفات بالا از سوي شهروندان غيرنظامي يمني تبديل شده است. درحالي‌كه سازمان ملل متحد، وضعيت يمن را «بدترين فاجعه بشري تاريخ» توصيف كرده است، دولت عربستان سعودي و متحدانش همچنان به محاصره اقتصادي يمن و حمله به نقاط مسكوني و شهروندان غيرنظامي يمن ادامه مي‌دهند. يك برآورد تازه از سوي مركز فردريك اس پاردي براي آتيه بين‌الملل، نشان مي‌دهد كه در صورت استمرار جنگ در يمن روزانه 80 نفر تلفات به 370 هزار كشته شده مستقيم و غير مستقيم اين جنگ اضافه خواهد شد. اين مركز پيش‌بيني كرده است كه در صورت استمرار جنگ يمن، تا سال 2030 تعداد تلفات اين جنگ به يك ميليون و 300 هزار نفر خواهد رسيد.
مقام‌هاي عربستان و انصارالله يمن، هر دو ديگري را به هدف گرفتن غيرنظاميان متهم مي‌كنند. وزارت دفاع عربستان سعودي روز شنبه خبر داده است كه در حمله موشكي به شهر جازان دو شهروند، يك سعودي و يك يمني كشته‌ شده‌اند و 7 نفر ديگر مجروح شده‌اند. بيانيه وزارت دفاع عربستان سعودي مدعي مي‌شود: «يك پرتابه نظامي در يك ساختمان تجاري در خيابان اصلي شهر سقوط كرده كه به مرگ دو نفر منجر شده است.» در برابر امدادگران يمني به خبرگزاري فرانسه گفته‌اند كه در حمله هوايي ائتلاف به روستاي عجمه در اطراف شهر محويت چندين غيرنظامي قتل عام شده‌اند. به نوشته خبرگزاري فرانسه به نقل از امدادرسان‌هاي يمني در اين حمله هوايي «3 شهروند غيرنظامي از جمله يك كودك و يك زن كشته‌ و 6 نفر ديگر زخمي شده‌اند.» در برابر ادعاي سعودي مبني بر حمله به مناطق غيرنظامي شهر جازان، يحيي سريع، سخنگوي ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن مورد حمايت انصارالله گفته است: «نيروي موشكي ما توانست پايگاه‌هاي مهم و بسيار حساس عربستان در جيزان را با سه موشك بالستيك پيشرفته هدف قرار دهد. اين موشك‌ها به صورت دقيق به اهداف موردنظر اصابت كرد. اين اقدام در راستاي پاسخ مشروع به جنايت‌هاي ائتلاف متجاوز سعودي و محاصره كشورمان است.»
علاوه بر عجمه، صبح جمعه ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي مناطق مسكوني شهر صنعا را نيز هدف قرار داد. سعودي‌ها مي‌گويند در حمله صبح جمعه يك پايگاه نظامي را در اطراف مركز شهر هدف قرار داده‌اند. در برابر انصارلله و رسانه‌هاي نزديك به مقاومت يمن اعلام كرده‌اند كه اين حمله در يك منطقه پرجمعيت مسكوني انجام شده است و به خانه‌هاي شهروندان غيرنظامي يمني آسيب رسانده است. به نوشته پايگاه خبري شبكه المسيره، محله‌اي كه به آن حمله شده است يك منطقه بهداشتي و درماني در مركز شهر صنعا است كه چندين مركز درماني و بيمارستان خصوصي و دولتي در آن واقع شده است. خبرگزاري فارس نوشته است: «به گفته منابع يمني، حملات بامداد امروز ائتلاف سعودي به نزديكي بيمارستان العلياء صنعاء موج ترس و وحشت بيماران و كادر پزشكي شده بود و خسارات سنگيني كه به بيمارستان وارد آمد موجب توقف خدمات‌رساني به بيماران شده است.» مطهر المروني، رييس دفتر بهداشت صنعا هم تاكيد كرد كه حمله هوايي ائتلاف سعودي به بيمارستان‌ها اقدامي عمدي براي تحت فشار قرار دادن بخش بهداشت يمن است كه اساسا از تجاوز و محاصره رنج مي‌برد.
طلعت الشرجبي، سخنگوي شوراي عالي امور انساني يمن گفت: «حمله عمدي ائتلاف سعودي به منطقه‌اي پرازدحام از جمعيت كه چند مجتمع پزشكي و درماني هم در آنجا واقع است، جنايت جنگي تمام‌عيار براي 
به رنج انداختن بيشتر ملت يمن است.» او افزود: «همزمان با تشديد حملات ائتلاف سعودي به صنعا، ما به نهادها در خصوص كاهش برنامه‌هاي بشردوستانه آنها براي خدمت به فقرا و بيمارستان‌هاي يمن شكايت كرديم.»

هشدار انصارالله: عواقب سختي 
در انتظار متجاوزان است
محمد عبدالسلام، سخنگوي جنبش انصارالله يمن با انتشار ويديويي از آسيب‌هاي حملات ائتلاف تحت رهبري سعودي به كودكان و شهروندان غيرنظامي در شبكه اجتماعي توييتر نوشت: «در سايه همدستي و سكوت بين‌المللي، عربستان سعودي همچنان غيرنظاميان و اموال شهروندان يمني را هدف قرار مي‌دهد و همچنان مرتكب جنايات مختلف مي‌شوند.» مذاكره‌كننده ارشد انصارالله تاكيد كرد: «يكي از اين جنايت‌ها؛ جنايت استان المحويت بود كه ۱۰ كشته و مجروح به همراه داشت.» وي افزود: «تداوم اين تجاوزات بدترين عواقب را براي دشمنان امريكايي- سعودي به همراه خواهد داشت.»
يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح يمني هم روز گذشته ضمن اعلام خبر حمله موشكي انصارالله به تاسيسات حياتي و حساس در شهر جازان عربستان به رژيم سعودي هشدار داد كه در صورت استمرار تجاوزات و جنايت‌ها عليه ملت يمن، عمليات‌هاي شديدتر و دردناك‌تري عليه اين رژيم انجام خواهند داد. اين اظهارات در حالي بيان مي‌شود كه ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي هم اعلام كرده است به زودي يك عمليات گسترده را براي حمله به يمن آغاز مي‌كند.

حمايت امريكا از جنايات سعودي در يمن
سفارت امريكا در عربستان سعودي با انتشار يك بيانيه به دفاع از ائتلاف متجاوز عربستان سعودي پرداخته و انصارالله يمن را محكوم كرده است. بيانيه سفارت امريكا در حمايت از عربستان سعودي در شرايطي منتشر مي‌شود كه منابع يمني از سرنگوني يك پهپاد ساخت امريكا در آسمان يمن خبر داده‌اند. سخنگوي نيروهاي مسلح يمن گفت: «به لطف خداوند، پدافند هوايي ما توانست يك پهپاد جاسوسي ساخت امريكا از نوع اسكن ايگل (Scan Eagle) را با يك سلاح مناسب سرنگون كند.» يحيي سريع در ادامه خبر داد كه اين پهپاد جمعه شب حين انجام عملياتي خصمانه در حريم منطقه «اليتمه» واقع در شهرستان «خب والشعف» (شمال شرق يمن) ساقط شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس در شرايطي كه حمايت‌هاي تسليحاتي واشنگتن از رياض در جنگ ائتلاف متجاوز به رهبري عربستان سعودي ادامه دارد، سفارت امريكا در عربستان سعودي روز شنبه حملات تلافي‌جويانه يمني‌ها را به‌شدت محكوم كرد. سفارت امريكا در عربستان سعودي در اين بيانيه ضمن محكوم كردن «حمله هولناك فرامرزي حوثي‌ها (انصارالله يمن)» به منطقه جازان، اتهام‌زني‌هاي واشنگتن عليه يمني‌ها را تكرار كرد. به ادعاي سفارت واشنگتن در رياض، «حملات حوثي‌ها باعث طولاني‌تر شدن جنگ و رنج مردم يمن مي‌شود.» سفارت امريكا در عربستان سعودي همچنين در بخشي از اين بيانيه هشدار داده است كه حملات نيروهاي مسلح يمن «۷۰هزار امريكايي ساكن عربستان سعودي را به خطر مي‌اندازد.» در اين بيانيه خطاب به يمني‌ها كه در حال دفاع از كشورشان در برابر ائتلاف متجاوز هستند تصريح شده كه آنها «بايد حملات بي‌ملاحظه خودشان به عربستان سعودي را متوقف كنند.» سفارت واشنگتن در رياض همچنين از انصارالله يمن خواسته كه آنها «بايد به منظور پايان دادن به جنگ در يمن وارد يك گفت‌وگوي سياسي شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون