• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5108 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۵ دي

جيمز وب، بزرگ‌ترين و پيشرفته‌ترين تلسكوپ جهان به فضا پرتاب شد

بزرگ‌ترين و پيشرفته‌ترين تلسكوپ فضايي جهان موسوم به «جيمز وب» روز شنبه از پايگاه گويان فرانسه به فضا پرتاب شد. قرار است اين تلسكوپ غول‌پيكر كه انقلابي در صنعت فضا محسوب مي‌شود در فاصله‌اي بسيار دورتر از تلسكوپ هابل جهان پيرامون ما را رصد كند.
اين تلسكوپ ۹ ميليارد دلاري مي‌تواند فضايي به مراتب دورتر و عميق‌تر از آنچه تاكنون بشر ديده را رصد كرده و دور جديدي از اكتشافات نجومي را آغاز كند.
موشك «آريان ۵» كه حامل اين تلسكوپ غول‌پيكر است، ساعت ۷ و ۲۰ دقيقه به وقت محلي از پايگاه آژانس اروپايي فضا در گويان فرانسه، واقع در امريكايي جنوبي پرتاب شد.
موشك آريان همراه با اين تلسكوپ در مجموع ۶ و نيم تن وزن دارد و پس از ۲۶ دقيقه پرواز و طي مسافت يك ميليون و ۶۰۰ هزار كيلومتري، تلسكوپ را در مكان از پيش تعيين شده رها خواهد كرد. پس از آن يك ماه طول مي‌كشد تا تلسكوپ به مقصد خود در يك مدار خورشيدي كه در فاصله تقريبا يك ميليون مايلي زمين واقع است، برسد و گردش خود به دور خورشيد را آغاز كند.
تلسكوپ «جيمز وب» دو ماموريت‌ اصلي دارد: 
 جمع‌آوري اطلاعات درباره مراحل اوليه تاريخ كيهاني و تحقيق درباره زماني بسيار دور يعني بازگشت به حدود صد ميليون سال پس از انفجار بزرگ؛ تا ستاره‌شناسان دريابند كه چگونه اولين ستاره‌ها و كهكشان‌ها تشكيل شده‌اند و چگونه در طول زمان تكامل يافته‌اند.
 كشف اگزوپلان‌ها يعني سيارات خارج از منظومه شمسي و تحقيق درباره احتمال وجود حيات فرازميني با مطالعه اتمسفر اين سيارات. بر اين اساس، «جيمز وب» در جست‌وجوي امكان حيات در سيارات فراخورشيدي خواهد بود؛ سياراتي كه دانشمندان اطلاعات كمي درباره آنها دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون