• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5108 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۵ دي

قربانيان تصادف زنجيره‌اي خرمشهر - اهواز

16 قرباني اين سانحه

اعتماد| هنوز سه روز از وقوع تصادف مرگبار كاميون ميكسر با 11 خودرو در اتوبان ستاري نگذشته كه ديروز تصادفي وحشتناك در محور اهواز - خرمشهر رخ داد. ساعت 7 صبح ديروز در محور اهواز خرمشهر 5 دستگاه خودرو سبك و سنگين كه شامل اتوبوس حامل كارگران مربوط به شركت نفت، خاور حامل گوسفند، رانا، پژو، پرايد و كاميون با هم برخورد كردند.  سرهنگ رضا دولتشاهي، رييس پليس راه خوزستان نيز در خصوص كشته شدن ۱۰ نفر در تصادف زنجيره‌اي ۵ دستگاه خودرو در محور اهواز - خرمشهر خبر داد و اعلام كرد كه وقوع يك فقره سانحه رانندگي در محور اهواز - خرمشهر در ساعت ۷ و ۷ دقيقه صبح ديروز به مركز اورژانس ۱۱۵ اطلاع‌رساني شد.۱۰ نفر از كارگران اتوبوس كه مربوط به شركت نفت بودند جان خود را از دست دادند و شش نفر ديگر مصدوم شدند. خودروي رانا در آتش سوخت و اجساد به سردخانه و مصدومان به وسيله آمبولانس به بيمارستان منتقل شدند. علت حادثه در دست بررسي است و اطلاعات دقيق اعلام خواهد شد. دولتشاهي همچنين در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيماي مركز آبادان اعلام كرد كه جاده اهواز آبادان، آبادان ماهشهر و اهواز خرمشهر و آبادان اروندكنار به عنوان جاده‌ها و بزرگراه‌هاي حادثه خيز استان است و نبود ايمني لازم، نداشتن علائم، دوربرگردان‌هاي غيراستاندارد، دو طرفه بودن، كم عرض بودن و نبود گاردريل از دلايل حادثه‌هاي اين جاده‌هاست. مجتبي خالدي، سخنگوي سازمان اورژانس كشور در اين زمينه عنوان كرده بود كه با اعزام 15 دستگاه آمبولانس، 13 مصدوم به بيمارستان منتقل شدند و 3 نفر هم در محل درمان شدند و در نهايت متاسفانه 10نفر جان باختند. رييس مركز فوريت‌هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي آبادان هم با تاكيد بر آمار 10 كشته و ۱۶ زخمي حادثه مرگ بار جاده خرمشهر -  اهواز اعلام كرد كه ۱۳ مصدوم ديگر در بيمارستان‌هاي خوزستان تحت درمان هستند. ۹ نفر از مصدومان به بيمارستان وليعصر خرمشهر، يك نفر در بيمارستان شهيد بهشتي آبادان و دو نفر در بيمارستان شهيد كرمي بستري هستند. هيچ يك از مصدومان در بيمارستان فوت نكرده‌اند ولي يك نفر از حادثه‌ديدگان از ناحيه مچ پا دچار شدت جراحات است كه اميدواريم با جراحي و اقدامات لازم بهبود يابد.  عبيدزاده، فرماندار ويژه خرمشهر هم با حضور در بيمارستان وليعصر اين شهرستان از نزديك روند درمان مصدومان را مورد بررسي قرار داد.  فرهنگ كره‌بندي، رييس اورژانس پيش بيمارستاني و مديريتي حوادث دانشگاه علوم پزشكي اهواز نيز عنوان كرد كه در اين تصادف بيشترين كشته‌شدگان مربوط به سرويس اياب و ذهاب كارگران يك شركت بوده است. بر اساس اعلام خبر مربوط به تصادف زنجيره‌اي در محور جاده قديم اهواز - خرمشهر اسامي مصدومان اين تصادف خونين توسط سازمان اورژانس كشور اعلام شد. اين حادثه با يكي از خودروها كه سرويس اياب و ذهاب كارگران يك شركت اتفاق افتاد. اجساد و مصدومان با ۱5 دستگاه آمبولانس به بيمارستان‌هاي اهواز و خرمشهر منتقل شدند.

كشته‌شدگان تصادفات جاده‌اي در  1400
به‌ طور كلي هر تصادفي كه صورت مي‌گيرد بر اثر ۴ عامل انسان، جاده، وسيله نقليه و محيط است؛ اما چرا در ايران در هر روز خبر يك تصادف جاده‌اي در گوشه و كنار شهرهاي مختلف رخ مي‌دهد؟ 5 هزار و ۶۳۳ نفر بر اثر تصادفات در چهار ماه نخست امسال كشورمان، كشته و بيش از ۱۰۲ هزار نفر نيز مصدوم شدند. بر اساس آمار‌هاي سازمان پزشكي قانوني كشور، در حوادث رانندگي چهار ماه نخست امسال، 5 هزار و ۶۳۳ نفر جان خود را از دست دادند كه از اين تعداد 4 هزار و ۵۲۲ نفر مرد و هزار و ۱۱۱ نفر زن بودند. آمار تلفات حوادث رانندگي در اين مدت در مقايسه با مدت مشابه سال قبل با آمار تلفات 4 هزار و ۸۵۸ نفر، ۱۶ درصد بيشتر شده است. بر همين اساس در چهار ماه نخست سال جاري، بيشترين آمار تلفات تصادفات به ترتيب مربوط به استان‌هاي فارس با ۴۴۶، سيستان و بلوچستان با ۳۸۸ و خراسان رضوي با ۳۶۷ فوتي و كمترين آن مربوط به استان‌هاي ايلام با ۳۴، كهگيلويه و بويراحمد با ۷۰ و قم با ۸۰ فوتي بوده است. بيشترين افزايش تلفات سوانح رانندگي در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان سيستان و بلوچستان با ۵۹.۷ درصد افزايش (افزايش ۱۴۵ نفري تلفات) و بيشترين كاهش جان‌باختگان در مدت مذكور نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ در استان قم با ۲۴.۵ درصد كاهش (كاهش ۲۶ نفري جان‌باختگان) روي داد. در مدت مذكور، ۱۰۲ هزار و ۲۶۳ نفر نيز در حوادث رانندگي مصدوم و به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند كه اين تعداد نيز در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۳.۷ درصد بيشتر شده است. از كل مصدومان تصادفات چهار ماه نخست امسال، ۲۷ هزار و ۳۲ نفر زن و ۷۵ هزار و ۲۳۱ نفر مرد بودند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، ايران با برآورد نرخ ۲۰،۵ مرگ در هر 100 هزار نفر جمعيت در رتبه ۱۱۳ از ۱۷۵ كشور قرار داشته كه رتبه خوبي نبوده و نيازمند برنامه‌ريزي و همكاري دستگاه‌هاي اجرايي متولي در جهت كاهش اين رتبه است. آسيب‌هاي ناشي از تصادفات جاده‌اي در ايران نيز يكي از پنج علت مهم مرگ و مير به ‌شمار مي‌رود. بنابراين در برنامه‌هاي توسعه كشور اهميت اين موضوع مورد توجه قرار گرفته و از دستگاه‌هاي مربوطه خواسته شده تا در جهت كاهش تلفات و حوادث جاده‌اي اقدامات لازم صورت گيرد. بر اين اساس دولت مكلف است تا ساز و كارهاي لازم براي كاهش تلفات حوادث رانندگي را در دستور كار خود قرار بدهد. لازمه دستيابي به اين هدف، داشتن آمارهاي صحيح و به‌هنگام است تا بر اساس اين آمارها وضعيت موجود بررسي و اقدامات لازم صورت گيرد. در اين گزارش ضمن ارايه آمارهاي موجود در دستگاه‌هاي متولي، روند تلفات جاده‌اي طي سال‌هاي ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ (۹ماهه ابتداي سال) مورد بررسي قرار مي‌گيرد. براساس بند «و» ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، وزارت راه و شهرسازي مكلف به استقرار سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل تا پايان سال دوم برنامه با همكاري مركز آمار ايران بوده است. در ماده 108 اين قانون نيز آمده است به‌منظور ارتقاي نظم و امنيت و توسعه پيشگيري و مقابله با جرايم، كنترل موثر مرزها و همچنين كاهش تخلفات و حوادث رانندگي اقدامات زير در طول اجراي قانون برنامه اجرا مي‌شود: 
۱- دولت مكلف است اقدامات و ساز و كار لازم براي كاهش تلفات حوادث رانندگي با تأكيد بر تجهيز و تقويت پليس راهنمايي و رانندگي، ارتقاي كيفيت ايمني وسايط نقليه، تقويت و تكميل شبكه‌هاي امدادرساني و فوريت‌هاي پزشكي، اصلاح نقاط حادثه‌خيز جاده‌اي و توسعه فرهنگ صحيح ترافيكي را فراهم كند به ‌نحوي كه تلفات حوادث رانندگي نسبت به تعداد 10 ‌هزار دستگاه خودرو تا پايان اجراي قانون برنامه سي و يك درصد (۳۱%) كاهش يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون