• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5120 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ دي

بازرس كل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسي كل كشور عنوان كرد

دپوي 178 هزار خودرو فقط به دليل نبود يك قطعه

۱۷۸ هزار خودرو ناقص كف پاركينگ خودروسازان؛ آماري كه جعفر منتظري، بازرس كل امور صنعت، معدن و تجارت و سازمان بازرسي كل كشور آن را اعلام كرد و گفت: دليل دپوي اين حجم از خودرو، نبود يك قطعه است.داستان خودرو‌هاي ناقص و عدم افزايش عرضه خودرو به بازار از طرف خودروسازان مساله‌ساز شده و پاي ارگان‌هاي قضايي و حقوقي را به اين ماجرا باز كرده است.به گفته دادستان كل كشور به دليل نياز مردم به خودرو  و كمبود‌ي كه در بازار وجود دارد، خودروسازان هر وسيله‌اي دراختيار مردم مي‌گذارند و مردم مجبور به پذيرش هستند.جعفر منتظري گفت: خودروسازان تعهد لازم براي بهبود كيفيت كالا را ندارند به همين دليل ما در صنعت خودرو مشكلات زيادي داريم. اميدواريم در دولت جديد اين مشكلات مطرح و حل شود البته كه خودروساز‌ها هم حرف‌هايي دارند كه بايد به آنها  هم توجه  شود.
پرونده ۲ خودروساز  به  دستگاه ‌ قضايي 
كشيده  شد
خداييان، سخنگوي قوه قضاييه مي‌گويد: قرار بود خودرو‌هاي دپو شده تا پايان آبان به بازار وارد شوند كه چنين نشد. مدعي هستيم اين همه خودرويي كه در توقفگاه‌ها وجود دارد موجب التهاب در بازار مي‌شود و حبس سرمايه را در آنجا داريم. براي پيگيري موضوع دپوي خودروها، به پاركينگ يكي از خودروسازان رفتيم. بخت‌آزما، معاون توليد خودروي ايران‌خودرو گفت: خودرو‌هايي كه كف پاركينگ مانده به دليل نبود يك قطعه الكترونيكي است. پيرمحمدي مديرعامل ساپكو نيز گفت: تعداد خودرو‌هايي كه كف پاركينگ مانده به دليل نبود يك قطعه الكترونيكي است كه كل دنيا اكنون با اين مشكل مواجه هستند. طبق مشاهدات ميداني خودرو‌هايي كه كف پاركينگ ايران‌خودرو مانده از نظر ظاهري سالم بودند، اما طبق گفته معاون توليد ايران‌خودرو اين محصولات به دليل نبود ريزتراشه‌ها كف پاركينگ متوقف شده‌اند. بعد از پاركينگ ايران‌خودرو، به سراغ پاركينگ سايپا رفتيم؛ پاركينگي كه حجم زيادي از خودرو‌هاي دپو شده در آن وجود داشت و طبق گفته نگهباني، به تعداد اين خودرو‌ها هر روز اضافه مي‌شود. معاون برنامه‌ريزي جامع توليد سايپا گفت: با تامين ۳۰ هزار دستگاه از قطعات موردنياز براي تكميل حدود ۷۰ هزار دستگاه ناقص موجود در سايپا، اين خودرو‌ها در حال تكميل، تجاري‌سازي و ورود به بازار هستند. به گفته پروين با وجود مشكلات ناشي از محدوديت‌هاي بين‌المللي، شرايط كرونايي و اختلال جهاني در توليد برخي قطعات با تكنولوژي بالا نظير چيپ‌ست و IC، از ابتداي سال ۱۴۰۰ تاكنون، اقدامات لازم براي تامين بيش از ۱۵۰ هزار قطعه از كسري قطعه‌سازان توسط شركت سايپا به عمل آمده و برنامه‌ريزي براي ادامه اين روند و تكميل محصولات باقي‌مانده انجام شده است.
۱۷۸ هزار خودرو به دليل كمبود ECU 
در پاركينگ خودروسازان معطل ماند
بازرس كل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسي كل كشور نيز در اين‌باره مي‌گويد: بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد از ۹۵ هزار دستگاه خودروي ناقص ايران‌خودرو بيش از ۹۱ هزار دستگاه به دليل ريزتراشه‌ها در پاركينگ اين خودروساز دپو شده است؛ بنابراين بيش از ۹۶درصد محصولات ناقص ايران‌خودرو به دليل نبود ECU امكان تجاري شدن نداشتند. به گفته ميرمحمدي از ديگر خودروساز كشور يعني سايپا نيز خبر مي‌رسد كه از مجموع ۴۵ هزار خودروي ناقص، بيش از ۳۸ هزار دستگاه خودرو يا به عبارت ديگر حدود ۸۵درصد خودرو‌هاي دپويي اين شركت به دليل كمبود ECU در پاركينگ اين خودروساز معطل مانده‌اند. از آنجا كه ريزتراشه‌ها در قطعات الكترونيكي خودرو مانند ECU مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در حال حاضر بيش از ۱۲۹ هزار دستگاه خودرو در پاركينگ خودروسازان به دليل نبود اين قطعه زمين‌گير شده‌اند، بنابراين بحران ريز‌تراشه‌ها به نوعي تبديل به چالش اصلي شركت‌هاي خودروساز داخلي در خطوط توليد شده است. سخنگوي قوه قضاييه گفت: همكاران ما مدعي هستند اگر اين خودرو‌ها به دليل نقص قطعات خودرو توقف دارند، چرا وقتي قيمت خودرو‌ها افزايش مي‌يابد تعداد اين خودرو‌ها كاهش پيدا مي‌كند؟ به گفته خداييان، مديران خودروساز به مراجع قضايي فرا خوانده شدند و منتظر هستيم توضيحات اين افراد كامل شود و اگر توضيحات قانع‌كننده نباشد پرونده آنها در محاكم قضايي تشكيل خواهد شد. وزير صمت هم يك زمان‌بندي را تعيين كرده و خواهش ما اين است كه وزير جدي‌تر به اين مساله ورود پيدا كند و افراد را مورد بازخواست قرار دهد و مانع التهاب بازار در اين زمينه شوند. نمايندگان مجلس نيز دليل اين كار خودروسازان را تشنه نگه داشتن بازار خودرو مي‌دانند و مي‌گويند تا زماني كه عرضه به بازار افزايش نيابد بازار ملتهب خواهد بود. طبق قانون خودروسازان بايد قبل از پيش‌فروش به فكر تامين قطعات خودرو باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون