• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5120 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ دي

ستون انتقادات

دكتر بابك زماني

با سلام و با تشكر از نشريه خوب شما. 
اينكه اين مطلب را در ستون انتقادات آن نشريه وزين منتشر مي‌كنم نبايد تصور شود كه من فقط يك منتقد هستم، اتفاقا تغييرات و پيشرفت‌هايي كه اخيرا در سيستم سلامت كشور به مدد مسوولان محترم و پيشروي كشور پيدا شده انتظار آدم را بالاتر برده و تشويق به انتقاد مي‌كند.
 واقعا تصور نمي‌كردم مسوولان ما موفق شوند اين پزشكان پرتوقع را مجبور كنند بالاخره از كامپيوتر و وسايل مدرن استفاده كنند و تنبلي و استفاده از رانتي كه اجازه اين تنبلي را مي‌دهد كنار بگذارند و به قافله تمدن بپيوندند و نسخه الكترونيك بنويسند. واقعا اينكه فقط اين آقايان و خانم‌هاي محترم حق دارند براي داروخانه‌ها نسخه بنويسند اسمش اگر رانت نيست پس چيست؟ اين ‌همه داد و قال در مورد نبود زيرساخت‌ها هم كه بهانه است، اصلا چه اشكالي دارد چندساعتي هم هرروز به دليل قطعي اينترنت و ساير مشكلات صرف اين  كار  بكنند؟ 
مگر بقيه مردم مثلا مهندسين و حسابدارها چه‌كار مي‌كنند؟ مگر نوشتن چند تا كلمه كه آدم خودش هم مي‌تواند، در اينترنت سرچ كند چه زحمتي دارد كه اين آقايان و خانم‌ها برايش اين‌قدر كلاس مي‌گذارند؟ مغز آدميزاد را كه ام‌آر‌آي با تمام جزيياتش نشان مي‌دهد، از تمام بدن كه مي‌شود سونوگرافي و سي‌تي‌اسكن گرفت، تمام جزييات بدن را هم كه مي‌شود با آزمايش خون بررسي كرد واقعا با اين ‌همه پيشرفت‌هاي دانش و فناوري نوشتن اسم چند تا دارو مگر چه‌كار مهمي است؟ واقعا بايد از مسوولان براي اين كار مثبت تقدير كرد اما انتقاد يا بهتر بگويم پيشنهاد من: 
 حالا كه با زحمات مسوولان امكان نسخه‌نويسي الكترونيك فراهم شده و با اين گستردگي فضاي نت واقعا لازم است در اين شرايط كرونايي براي نوشتن اسم اين چند دارو در سامانه مربوطه، حتما به اين مطب‌هاي آلوده و شلوغ و غيربهداشتي مراجعه حضوري داشته باشيم؟ آيا بهتر نيست همه مدارك را براي‌شان ارسال كنيم و آنها طبق وظيفه‌اي كه دارند اسم داروها را در سامانه وارد و به‌اصطلاح آن «نسخه» كذايي را بنويسند؟ در اين صورت هم محيط‌زيست پاك‌تر مي‌ماند و هم فاصله‌گذاري اجتماعي رعايت مي‌شود و هم آدم از شر اين منشي‌هاي بداخلاق خلاص مي‌شود. البته موضوع مهمي نيست اما 
با وجود اينكه هرقدر آدم براي نوشتن اسم چند قلم دارو پول بدهد اضافي است ولي براي قدرداني از كادر درمان تمام مبلغ ويزيت را هم كه به كارت‌شان واريز مي‌كنيم، اگر لازم  باشد حتي قبل از ويزيت!
در خاتمه اطمينان دارم اين پيشنهاد مفيد هم مثل ساير اقدامات مفيدي كه مسوولان ما انجام مي‌دهند موردتوجه قرار مي‌گيرد و اين بي‌عدالتي‌ها كه به نفع گروهي سودجو صورت مي‌گيرد پايان مي‌يابد و جامعه ما هم نهايتا به شكل يك دهكده الكترونيك پيشرفته درخواهد آمد. ان‌شاءالله

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون