• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5141 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۴ بهمن

يادداشت‌هاي زندان

از استاد شهيد مرتضي مطهري 15 تيرماه 1342

بسمه تعالي شأنه
قال علي عليه‌السلام: ليس احد و ان عظمت في الحق منزلته و تقدمت في الدين فضيلته بفوق ان يعان علي ما حمّله الله و ليس احد و ان اقتحمته العيون و صغرته النفوس بدون ان يعين علي ذلك او يعان عليه(1)
هرچند ممكن است حافظه صددرصد جمله بالا را ضبط نكرده باشد ولي مضمون همين است كه هيچ فردي هر چند در عالي‌ترين مقامات فضيلت باشد بالاتر از حد همكاري و تعاون و عمل دسته‌جمعي نيست و هيچ‌كس هم هر اندازه كوچك و حقير به نظر برسد به اين حد از دعوت به همكاري نيست. خيلي عجيب است كه ما مسلمانان با داشتن چنين راهنمايي‌هاي عالي اجتماعي در زمينه همكاري‌هاي اجتماعي، تا اين اندازه گرفتار بيماري «تكروي» مي‌باشيم. آن كه در خود شخصيتي احساس مي‌كند همكاري ديگران را فقط به عنوان پيروي و تابعيت و فرمان‌پذيري مي‌پذيرد و ليس‌الّا، و آن كسي كه آنقدرها در خود شخصيت و عظمت احساس نمي‌كند، بدون توجه به ديگران مذبوحانه دست و پايي مي‌كند؛ برخلاف ملل اروپايي كه از اصول مسلّمه حكمت عملي آنها فعاليت در كادر حزب و فعاليت اجتماعي تحت برنامه منظم است. اميدوارم از خطباي عاليقدر و با حسن‌نيتي مانند حضرت مستطاب ثقه‌الاسلام جناب آقاي سيد جواد الياسي خرم‌آبادي دامت افاداته كه به اين نكته توجه كامل داشته باشند و در تبليغات خود، دعوت به همكاري دسته‌جمعي تحت برنامه منظم را كه از ضروري‌ترين احتياجات روز مسلمين است سرلوحه تبليغات خود قرار دهند. والسلام عليه و علي جميع دعاه الاسلام و خدّام المسلمين. 
تهران ـ زندان موقت شهرباني 
مرتضي مطهري ـ 14 صفر  83
1- نهج‌البلاغه صبحي صالح، ص 332، خطبه 216.

توضيح: اين يادداشت‌ها كه توسط آقاي علي مطهري در اختيار روزنامه گذاشته‌شده‌است براي اولين بار به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامي ( انقلابي كه شهيد مطهري يكي از سازندگان بناي فكري آن بود) منتشر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون