• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3272 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد

۱۳ مرداد جلسه دادگاه برگزار مي‌شود

محاکمه متهمان حمله به علی مطهری

گروه سياسي| «آفتاب پشت ابر نخواهد ماند». به نظر مي‌رسد اين جمله پاياني نامه علي مطهري پس از اتفاقات شيراز با اعلام زمان برگزاري دادگاه وي به وقوع خواهد پيوست؛ پرونده‌اي كه اين‌بار رييس و معاون دانشگاه شيراز را نيز در خود مي‌بيند. 18 اسفند 93 اتفاقي در شيراز روي داد كه تا ماه‌ها نام اين شهر را بر سر زبان‌ها انداخت. «علي مطهري مورد حمله قرار گرفت». نماينده مردم تهران كه در اين روز براي انجام يك سخنراني در دانشگاه شيراز به اين شهر سفر كرده بود، در بدو ورودش به فرودگاه شيراز با حمله حدود 50 نفر افراد ناشناس مواجه شد؛ افرادي كه با چوب و سنگ به خودروي وي حمله كردند و اجازه عبور به وي نمي‌دادند، مهاجماني ناشناس كه برخي سوار بر موتور، با اسپري گاز فلفل از وي استقبال كردند. تعدادي از اين افراد كه موتورهاي سنگين نيز در ميان آنها ديده مي‌شدند، ماسك بر صورت و در خروجي بلوار فرودگاه قرار داشتند به دور ماشين حامل مطهري حلقه زدند، جلوي حركت آن را گرفتند و شيشه آن را شكستند. اما تنها عكسي كه از اين نحوه استقبال منتشر شد، تاكسي فرودگاه با شيشه‌هايي شكسته بود و البته تصويري از جراحات وارده بر نماينده مردم تهران. علي مطهري كه اصرار داشت مراسم سخنراني‌اش در دانشگاه شيراز با حمله اين افراد لغو نشود، به سمت يكي از كلانتري‌هاي اين شهر رفت و چند ساعت در آنجا منتظر ماند تا جو ملتهب بيرون از كلانتري آرام شود، اما اين آرامش برقرار نشد. مطهري كه به دعوت انجمن دانشجويي فرهنگ و سياست دانشگاه شيراز براي سخنراني در اين دانشگاه به شيراز رفته بود، گرچه تا چند ساعت همچنان براي ايراد سخنراني اصرار داشت اما موتورسواران همچنان در بيرون كلانتري حضور داشتند. در نهايت بنا به درخواست استانداري فارس مراسم سخنراني وي لغو شد. به اين‌ترتيب مطهري به تهران بازگشت؛ بازگشتي كه البته پايان ماجراها نبود. از آن روز به بعد اظهارنظرها و اعتراضات به اين شيوه برخورد با فرزند آيت‌الله مطهري آغاز شد.

گروه سياسي| «آفتاب پشت ابر نخواهد ماند». به نظر مي‌رسد اين جمله پاياني نامه علي مطهري پس از اتفاقات شيراز با اعلام زمان برگزاري دادگاه وي به وقوع خواهد پيوست. پرونده‌اي كه اين‌بار رييس و معاون دانشگاه شيراز را نيز در خود مي‌بيند. 18 اسفند 93 اتفاقي در شيراز روي داد كه تا ماه‌ها نام اين شهر را بر سر زبان‌ها انداخت. «علي مطهري مورد حمله قرار گرفت».
نماينده مردم تهران كه در اين روز براي انجام يك سخنراني در دانشگاه شيراز به اين شهر سفر كرده بود، در بدو ورودش به فرودگاه شيراز با حمله حدود 50 نفر افراد ناشناس مواجه شد. افرادي كه با چوب و سنگ به خودروي وي حمله كردند و اجازه عبور به وي نمي‌دادند و مهاجماني ناشناس كه برخي سوار بر موتور، با اسپري گاز فلفل از وي استقبال كردند. تعدادي از اين افراد كه موتورهاي سنگين نيز در ميان آنها ديده مي‌شدند، ماسك بر صورت و در خروجي بلوار فرودگاه قرار داشتند به دور ماشين حامل مطهري حلقه زدند، جلوي حركت آن را گرفتند و شيشه آن را شكستند. اما تنها عكسي كه از اين نحوه استقبال منتشر شد، تاكسي فرودگاه با شيشه‌هايي شكسته بود و البته تصويري از جراحات وارده بر نماينده مردم تهران.
علي مطهري كه اصرار داشت مراسم سخنراني‌اش در دانشگاه شيراز با حمله اين افراد لغو نشود، به سمت يكي از كلانتري‌هاي اين شهر رفت و چند ساعت در آنجا منتظر ماند تا جو ملتهب بيرون از كلانتري آرام شود، اما اين آرامش برقرار نشد. مطهري كه به دعوت انجمن دانشجويي فرهنگ و سياست دانشگاه شيراز براي سخنراني در اين دانشگاه به شيراز رفته بود، گرچه تا چند ساعت همچنان براي ايراد سخنراني اصرار داشت اما موتورسواران همچنان در بيرون كلانتري حضور داشتند. در نهايت بنا به درخواست استانداري فارس مراسم سخنراني وي لغو شد. به اين‌ترتيب مطهري به تهران بازگشت. بازگشتي كه البته پايان ماجراها نبود. از آن روز به بعد اظهارنظرها و اعتراضات به اين شيوه برخورد با فرزند آيت‌الله مطهري آغاز شد.
نخستين اظهارنظر از سوي متولي برقراري امنيت در فارس انجام گرفت. محمد احمدي، استاندار فارس بعد از اين حادثه ادعا كرد كه شوراي تامين شهرستان شيراز با انجام اين سخنراني مخالف بوده و وي از طريق فرماندار جهرم كه رابطه دوستي با مطهري دارد از او خواسته بود براي سخنراني به شيراز نيايد و اين سفر را با چند روز تاخير انجام دهد. اما اين اظهارات در حالي صورت گرفت كه مجيد ارشاد، رييس دانشگاه شيراز، در همين زمينه گفته بود كه توصيه «شوراي تامين» شهرستان شيراز مبني بر برگزار نشدن جلسه سخنراني مطهري، در هيات نظارت بر تشكل‌هاي دانشجويي مطرح و رد شده بود.
مكاتبات بين مطهري و امام جمعه شيراز و ديگر چهره‌هاي سياسي مخالف با ديدگاه‌ها و نگرش‌هاي اين نماينده مردم تهران، سناريوي ديگري از اتفاقات پس از اين حادثه را رقم زد. گفتارهايي از سوي امام جمعه اين شهر و پاسخ‌هاي كتبي علي مطهري كه در نهايت به هيچ نقطه روشني نرسيد. اعتراضاتي كه از سوي مخالفان روش‌هاي مرسوم سياستمداري مطهري شكل گرفته بود، عامل اصلي اين رويداد را رفتارهاي شخص مطهري مي‌دانستند كه از سوي مردمي شكل گرفته كه بنا را بر مبارزه با اين انحرافات قرار داده بودند.
اما نامه علي مطهري پس از اين ماجرا، ابعاد و زوايايي از اين رويداد و مقصران آن را روشن كرد. مطهري در اين نامه متذكر شد كه: انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه شيراز با ارسال دعوتنامه اصرار بر ايراد سخنراني وي در آن دانشگاه را داشته و با وجود مشغله زياد و كارهاي عقب‌مانده سرانجام دعوت آنها را براي هفته‌اي كه مجلس جلسه علني نداشت پذيرفت. موضوع سخنراني «اسلام و آزادي» بود كه وي بنا داشت وضعيت افتخارآميز آزادي تفكر و آزادي بيان در طول تاريخ اسلام و نيز تفاوت نگاه اسلامي و نگاه غربي به مساله آزادي را تشريح كند. علي مطهري كه در اين نامه گله‌مندي خود از برخي از مقامات شيراز را پنهان نمي‌كند، مقاماتي كه از يك سو تلاش مي‌كردند تا سخنراني انجام نشود و از سوي ديگر هيچ كاري به كار مهاجمان نداشتند و آنها را اينگونه براي هر اقدامي آزاد گذاشته بودند. تعلل مديراني كه نتيجه را به گونه‌اي رقم زد كه سرانجام از طرف استانداري در سالن سخنراني به دروغ اعلام شد آقاي مطهري به تهران بازگشتند تا جمعيت متفرق شود.
جواب‌هاي ضد و نقيض و اعتراضات به برخورد با مطهري تا آنجا پيش رفت كه حتي رييس‌جمهور نيز ديگر سكوت را جايز ندانست.  هفت روز پس از اين حادثه هياتي به دستور روحاني و وزير كشور و همچنين گروهي از سوي شوراي امنيت كشور براي بررسي اين ماجرا عازم شيراز شدند.
 نتيجه پيگيري‌هاي اين هيات‌ها هرچه بود اما هيچگاه علني نشد تا سرانجام آن از سوي وكيل مطهري و با پيگيري‌هاي چندين باره وي رقم بخورد. پس از گذشت نزديك به 10 روز از اين ماجرا و بعد از اعلام خبر استاندار فارس مبني بر اينكه مقدمات شناسايي مهاجمان و معرفي آنان به مقامات قضايي استان فارس فراهم شده است، دادستان شيراز دستور جلب عاملان حمله به مطهري را صادر كرد. بعد از اين دستور، موضوع در شعبه ششم بازپرسي دادسراي انقلاب شيراز مورد رسيدگي قرار گرفت و 10 نفر از عاملان اين حادثه شناسايي و دستگير شدند. در اين فاصله زماني تنها خبرهايي كه واصل مي‌شد از رفت و آمدهاي وكيل نماينده تهران به شيراز و اطلاع‌رساني‌هاي وي از روند پيگيري‌هاي اين پرونده بود.
اينك و با گذشت كمتر از چهار ماه از اين اتفاق، متهمان پرونده حمله به علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، ۱۳ مرداد امسال در شعبه ۱۰۱ دادگاه جزايي شيراز محاكمه مي‌شوند. پرونده‌اي كه دو نفر از مقامات دانشگاه و يك نفر از دانشجويان دعوت‌كننده از اين نماينده را نيز در فهرست متهمان قرار داده است.
به گزارش ايسنا، مصطفي ترك همداني وكيل مدافع علي مطهري در اين پرونده گفت: دادگاه رسيدگي‌كننده، ساعت 10 صبح سه‌شنبه 13 مرداد امسال برگزار مي‌شود. به گفته وي در اين پرونده براي 11 متهم كيفرخواست صادر شده است كه سه نفر از متهمان، رييس دانشگاه، معاون دانشگاه و دانشجوي دعوت‌كننده است. وي يادآور شد: در جريان رسيدگي‌هاي دادسرا، از تعداد زيادي تحقيقات به عمل آمد كه در نهايت براي 11 نفر در اين پرونده كيفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون