• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5165 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ اسفند

پيشخوان

كاهش اطاله در فرآيند رسيدگي به انحصار وراثت
در راستاي عملياتي‌شدن طرح و سند تحول قضايي و تقويت خدمات الكترونيك قضايي به مردم و پس از ابلاغ دستورالعمل ساماندهي و تسريع فرآيند رسيدگي به انحصار ورثه، فرآيند طولاني و زمان‌بر انحصار وراثت كوتاه و آسان مي‌شود. به گزارش خبرگزاري ميزان، با ابلاغ «دستورالعمل ساماندهي و تسريع فرآيند رسيدگي به انحصار ورثه و تحرير تركه» از سوي محمد مصدق، معاون اول قوه قضاييه در راستاي اجراي ماموريت نخست سند تحول قضايي و رفع اطاله در فرآيند رسيدگي و اصلاح فرآيندهاي زمان‌بر و با هدف ارايه مطلوب‌تر خدمات به عموم مردم تسهيلات جديدي در مسير انحصار وراثت ايجاد شده است. بر اين اساس، فرآيند چندگانه و گسترده انحصار ورثه كه زمان طولاني را از وراث تلف كرده و موجب ايراد صدمات به وقت و مال مردم مي‌شد، با اجراي اين دستورالعمل به سرعت كاهش يافته و تسهيل خواهد شد. بر پايه اين دستورالعمل مركز توسعه حل اختلاف، معاونت حقوقي و امور مجلس قوه قضاييه، مركز آمار و فناوري اطلاعات و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مكلف شده‌اند كه با استفاده حداكثري از دادرسي الكترونيك، حذف مراحل غيرضروري و اصلاح و تكميل فرآيند صدور گواهي انحصار ورثه و تحرير تركه، به تسهيل جدي فرآيندهاي زمان‌بر براي مردم اقدام نموده و همه امور در تمامي مراحل به اطلاع كليه وراث و ذي‌نفعان برسد. بر اساس اين دستورالعمل كه هم‌اكنون فرآيند اجرايي آن آغاز شده است پس از ثبت درخواست صدور گواهي انحصار ورثه، مراتب شروع فرآيند نشر آگهي به اطلاع كليه وراث و ديگر ذي‌نفعان قابل شناسايي مي‌رسد.


صدور حكم قصاص  براي‌متهم قتل شهيد رنجبر
پس از برگزاري جلسه رسيدگي به اتهامات قاتل شهيد رنجبر در شعبه اول دادگاه كيفري يك استان فارس رييس كل دادگستري استان فارس از صدور حكم قصاص براي متهم اين پرونده يك ماه پس از وقوع جنايت خبر داد. به گزارش خبرگزاري ميزان، حجت‌الاسلام سيدكاظم موسوي با بيان اينكه پس از تكميل تحقيقات در دادسرا و صدور كيفرخواست و همچنين معرفي وكيل تعييني از سوي متهم و رعايت مقررات مندرج در آيين دادرسي كيفري دادگاه نسبت به تعيين وقت رسيدگي در سريع‌ترين زمان ممكن اقدام نمود، گفت: روز شنبه ۱۴ اسفند تنها پس از گذشت يك ماه از وقوع حادثه قتل و شهادت مظلومانه شهيد رنجبر جلسه رسيدگي دادگاه برگزار و دادگاه پس از اعلام ختم رسيدگي به‌صورت حضوري اقدام به صدور راي نمود و متهم اين پرونده را با توجه به مطالبه اكيد اولياي دم و شكات پرونده به قصاص نفس، حبس، شلاق و پرداخت ديه و از باب جراحات غير موثر در قتل نسبت ‌به سرباز وظيفه محكوم كرد. نماينده عالي قوه قضاييه در استان فارس با بيان اينكه وقوع اين جنايت باعث جريحه‌دار شدن احساسات طيف گسترده‌اي از مردم در سراسر كشور شد، گفت: با توجه به هدف دستگاه قضايي در بازدارندگي از وقوع جنايات مشابه، رسيدگي سريع، قاطع و قانوني را پيگيري و امروز پيش از فرا رسيدن چهلمين روز از شهادت مامور وظيفه‌شناس نيروي انتظامي، دادگاه متهم اين پرونده برگزار شد و راي قصاص اين قاتل را صادر كرد.


طرح صيانت، تولد ديكتاتوري مطلق در فضاي مجازي است
يك نماينده مجلس گفت: طرح صيانت، تولد يك ديكتاتوري مطلق در فضاي مجازي است كه مي‌تواند تمام مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي را تحت‌تاثير قرار دهد. به گزارش خبرآنلاين، جلال رشيدي كوچي كه ازجمله مخالفان طرح صيانت در مجلس است، در برنامه زاويه گفت: «اين درحالي است كه مقام معظم رهبري تصميم‌گيري درباره فضاي مجازي را در اختيار شوراي عالي فضاي مجازي قرار داده‌اند.»


مهم‌ترين مصوبات بودجه‌اي مجلس
نشست علني روز گذشته مجلس براي بررسي جزييات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش درآمدي برگزار شد و در جريان بررسي موارد ارجاعي از كميسيون تلفيق در بخش درآمدي، نمايندگان پيشنهاد كميسيون عمران، بندي از لايحه را بررسي كرده و در نهايت آن را به تصويب رساندند كه بر اين اساس ساز‌و‌كار تامين قير رايگان براي دستگاه‌هاي اجرايي در سال ۱۴۰۱ را مشخص شد. به گزارش ايسنا، نمايندگان همچنين در مصوبه‌اي ديگر به دولت اجازه تهاتر نفت به ميزان هفت و نيم ميليارد يورو را دادند. در ادامه بررسي‌هاي بودجه‌اي روز گذشته، نمايندگان منابع درآمدي لازم براي تخصيص ارز ترجيحي به منظور تامين كالاهاي اساسي و دارو در سال آتي را مشخص كردند. براساس اين مصوبه، دولت و دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده قانون مديريت خدمات كشوري از جمله بانك مركزي مجاز به تخصيص، فروش، تهاتر يا مبادله منابع ارزي حاصل از صادرات نفت، گاز، ميعانات گازي، فرآورده‌هاي نفتي و گازي و ساير منابع به غير از نرخ سامانه معاملات الكترونيكي (ets) نيستند. در يك تصميم بودجه‌اي ديگر، سازوكاري براي تكميل طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي تعيين شد. نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي با ۵ بند براي كسب‌وكارهاي آسيب‌ديده از كرونا مشوق‌هاي مالياتي در نظر گرفتند. مجلس همچنين مشوق مالياتي براي استقرار پزشكان و فرهنگيان در مناطق محروم در نظر گرفتند. نمايندگان راهكاري براي تعيين تكليف جاماندگان سهام عدالت در سال آينده مشخص كردند و در ادامه با تصويب مجلس، با اخذ ماليات بر ارزش افزوده از سرمايه‌گذار و مصرف‌كننده در مناطق آزاد تجاري-صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي مخالفت شد. همچنين نمايندگان تصويب كردند كه مشمولان غايب خارج از كشور با پرداخت ۱۵ هزار يورو مي‌توانند كارت معافيت از خدمت سربازي دريافت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون