• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5176 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۴ فروردين

خبر كوتاه

توقف تولید سمند و پژو ۴۰۵ تا دو ماه دیگر
سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت برای دومین بار پس از صدور فرمان هشت‌ ماده‌ای ريیس‌جمهور در حوزه خودرو، ۱۳ فروردین ماه از گروه‌های صنعتی ایران خودرو و سایپا بازدید کرد. فاطمی‌امین، در بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن مناسب خواندن اقدامات این مجموعه در اجرای فرامین ريیس‌جمهوری، گفت: کاهش خودروهای پارکینگ ایران خودرو به ۱۵ هزار دستگاه در پایان فروردین‌ماه، فراتر از فرمان صادر شده بود و بسیار مناسب است.وزیر صمت افزایش مدت گارانتی محصولات ایران خودرو به ۳ سال و یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش را نیز از دیگر اقدامات این شرکت در راستای اجرای فرامین ريیس‌جمهوری دانست. طراحی و توسعه محصولات و خروج محصولات قدیمی سمند و ۴۰۵ نیز از محورهای مورد تأکید وزیر صمت بود.


دولت برای عدم پاسخگویی درباره افزایش نرخ تورم سپر ایجاد می‌کند
مرتضی سامتی،کارشناس اقتصادی اظهار داشت: دولت از اعلام افزایش نرخ تورم با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی سپری را ایجاد می‌کند تا پشت آن در برابر پاسخگویی درباره افزایش سنگین نرخ تورم پنهان شود.سامتی با اشاره به اذعان دولت به افزایش نرخ تورم با حفظ ارز 4200 تومانی گفت:  دلیل اینکه امروز دولت اعلام می‌کند با حذف ارز 4200 تومانی تورم ایجاد خواهد شد این است که می‌خواهد با حذف ارز ترجیحی مابه‌التفاوت آن را خرج موضوعات بی‌اهمیت در اقتصاد مردم کند. کارشناسان اقتصادی هم با افزایش نرخ تورم پس از حذف ارز ترجیحی موافق هستند اما چرا نباید جلوی این افزایش تورم گرفته نشود.وی تاکید کرد: ارزی که برای 16 قلم کالای مشمول ارز ترجیحی پرداخت می‌شود نسبت به تورمی که در سال‌ها تجربه کردیم عدد بالایی نیست و اصل موضوع این است که دولت از اعلام افزایش نرخ تورم با حذف ارز 4200 تومانی سپری را ایجاد می‌کند تا پشت آن در برابر پاسخگویی درباره افزایش سنگین نرخ تورم پنهان شود.


ترمز هزینه وام مسکن در سال جدید کشیده شد
درحالی که قیمت هر برگ تسهیلات مسکن در روزهای پایانی سال گذشته ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت داشت، در روزهای ابتدایی سال جدید به ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان کاهش یافت.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۰۴ هزار و ۹۰۰، ۱۰۱هزار و ۲۰۰ و ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیرماه سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۰۳ هزار و ۴۰۰، مردادماه با قیمت ۱۰۳هزار و ۳۰۰ و شهریورماه با قیمت ۱۹۳ هزارتومان داد و ستد می‌شود.همچنین هر کدام از اوراق مهر و آبان و آذرماه این سال ۱۰۱ هزار و ۲۰۰، ۱۰۴هزار و ۵۰۰ و ۱۰۲ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارد. قیمت اوراق دی و بهمن سال گذشته نیز به ترتیب ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ و ۱۰۵ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که این گزارش بر اساس نرخ اوراق در بهمن ماه نوشته شده است.


ارزش معاملات بورس در سال گذشته چقدر بود؟
بورس تهران ارزش کل معاملات از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد که این رقم بیش از ۱.۲ میلیون میلیارد تومان بوده است.بر اساس این گزارش، ارزش کل معاملات بورس تهران در یک ساله ۱۴۰۰ یک میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۵۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.این رقم نسبت به ارزش کل معاملات بورس تهران در سال ۱۳۹۹ کاهش ۵۴.۰۵ درصدی داشته است.حجم کل معاملات نیز یک میلیون و ۶۰۲ هزار میلیارد و ۶۳۵ میلیون سهم بوده است.این شاخص (حجم کل معاملات) نسبت به یک ساله ۱۳۹۹ افت ۳۱.۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.تعداد روزهایی که معاملات انجام شده، ۲۳۹ روز بوده است.شاخص کل بورس در روز ابتدایی سال گذشته (1400)۱میلیون و ۳۶۷ هزار و ۲۴۷ و احد و در روز پایانی (۲۸ اسفند ۱۴۰۰) ۱ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۰۰ واحد بود که رشد ۴.۵۵ درصدی را شاهد بوده‌ایم.


  تامین برق از تجدیدپذیرها در ایران زیر یک درصد!
حمیدرضا صالحی عضو‌کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: کشور ما در حوزه انرژی خورشیدی و باد، چگالی و پتانسیل بالایی دارد، بنابراین ظرفیت‌ها باید بیش از این گسترده شود.وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، مصوبه ماده ۱۶ قانون جهش تولید و گسترش پله نیروگاه تجدیدپذیر از ۱۰۰ کیلووات به ۲۰۰ کیلووات و توسعه تجدیدپذیرها در شهرک‌های صنعتی، ابراز امیدواری کرد که بخش خصوصی در سال ۱۴۰۱ بتواند حضور خوبی در تجدیدپذیرها داشته باشد. وی تاکید کرد: باید ضعف موجود در حوزه تجدیدپذیرها را تبدیل به فرصت کنیم، کشور ما در حوزه انرژی خورشیدی و باد چگالی و پتانسیل بالایی دارد، بنابراین ظرفیت‌ها باید بیش از این گسترده شود.  عضو‌کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تاکید کرد: شایسته نیست که تامین برق از تجدیدپذیرها در کشور ما زیر یک درصد باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون