• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5176 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۴ فروردين

اقتصاد بين‌الملل

 تولید ماهانه نفت اوپک افزایش یافت
نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ماه مارس افزایش یافت اما کمتر از سقف تعیین شده تحت توافق این گروه با هم‌پیمانانش بود.نظرسنجی رویترز نشان داد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مارس ۲۸.۵۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۹۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با فوریه افزایش داشت اما کمتر از ۲۵۳ هزار بشکه در روز افزایشی بود که قرار بود این گروه اعمال کند.اوپک و متحدانش در قالب گروه اوپک پلاس سرگرم تسهیل تدریجی محدودیت عرضه ای هستند که در اوج بحران پاندمی ویروس کرونا در واکنش به ریزش تقاضا به اجرا گذاشته بودند. وزیران این گروه روز پنجشنبه با وجود افزایش قیمت نفت به رکورد بیش از ۱۳۹ دلار در هر بشکه پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، موافقت کردند به افزایش تدریجی تولید پایبند بمانند.تحت این توافق، تولید اوپک پلاس در مارس ۴۰۰ هزار بشکه در روز باید افزایش پیدا می‌کرد که از این میزان، سهم اوپک ۲۵۳ هزار بشکه در روز بود.در نتیجه افزایش کمتر از سطح توافق شده، نرخ پایبندی اوپک به توافق محدودیت عرضه اوپک‌پلاس در مارس به ۱۵۱ درصد رسید که بالاتر از ۱۳۶ درصد در فوریه بود.


ریزش قیمت نفت رکورد دو ساله زد
قیمت نفت روز جمعه که اعضای آژانس بین‌المللی انرژی برای پیوستن به بزرگترین برداشت آمریکا از ذخایر نفت استراتژیک موافقت کردند، کاهش پیدا کرد و بزرگترین کاهش هفتگی در دو سال گذشته را رقم زد.پس از اعلام برداشت نفت از ذخایر اضطراری آمریکا از سوی بایدن، بهای معاملات نفت برنت و آمریکا حدود ۱۳ درصد کاهش هفتگی پیدا کردند که بزرگترین کاهش هفتگی در دو سال اخیر بود.بهای معاملات نفت برنت ۳۲ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۰۴ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمديیت آمریکایک دلار و یک سنت معادل یک درصد کاهش یافت و به ۹۹ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید.رئیس جمهور آمریکا برداشت روزانه یک میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک را به مدت شش ماه از ابتدای مه اعلام کرد. آزادسازی۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر نفت استراتژیک، بزرگترین برداشت از ذخایر آمریکا به شمار می رود.


تورم ۶۲ درصدی در انتظار ترکیه با افزایش قیمت گاز
شرکت دولتی واردکننده انرژی ترکیه موسوم به بوتاس BOTAS، پنجشنبه شب اعلام کرد که قیمت گاز طبیعی برای تأسیسات صنعتی را 50 درصد و برای خانوارها را 35 درصد افزایش داده است.این افزایش قیمت باعث رشد چشم انداز تورم در این کشور شده است به طوری که انتظار می رود در ماه مارس به بالای 60 درصد برسد.شرکت بوتاس همچنین اعلام کرد که قیمت گاز طبیعی برای تولید برق تا 1 آوریل 44.3 درصد افزایش یافته است. این شرکت افزایش جهانی قیمت حامل‌های انرژی را دلیل این افزایش ذکر کرد.ترکیه تقریبا تمام نیاز خود به انرژی را وارد می‌کند و این موضوع این کشور را در برابر نوسانات قیمتی آسیب‌پذیر می‌کند.آمارهای دولتی نشان می دهد که هزینه های انرژی این کشور در ماه سپتامبر شروع به افزایش کرد و در دو ماه اول سال 2022 با 212 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 16.8 میلیارد دلار رسید.به گفته اقتصاددانان، افزایش قیمت گاز خانگی تورم را 55 واحد پایه افزایش می‌دهد. تاثیر ثانویه افزایش قیمت گاز طبیعی صنعتی، شاخص قیمت مصرف کننده را بیش از 55 واحد پایه افزایش می دهد.تورم قیمت مصرف کننده در ترکیه با 54.4 درصد در ماه فوریه، عمدتا به دلیل کاهش 44 درصدی ارزش لیر در برابر دلار در سال گذشته صورت گرفت.


اختلالات تولید روزانه نفت  به٥ تا ٦ میلیون بشکه رسید
محاسبات رویترز نشان می دهد اختلالات در عرضه جهانی نفت تحت تاثیر تحریم‌ها، مناقشات و مشکلات زیرساخت به پنج تا شش میلیون بشکه در روز رسیده است.آژانس بین المللی انرژی۱۶ مارس اعلام کرد سه میلیون بشکه در روز نفت روسیه در نتیجه تحریم‌ها از آوریل از راهیابی به بازار بازمی ماند و بازار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ با ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه به دلیل تحریم‌های غرب علیه مسکو و عدم تمایل خریداران برای واردات از روسیه روبرو می شود.معامله‌گران هشدار دادند بازارهای انرژی برای هضم از دست رفتن حدود دو میلیون بشکه در روز عرضه نفت روسیه به مشکل برخواهند خورد زیرا حتی پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ظرفیت مازاد تولید اندکی وجود داشت.


تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها در اروپا بادوام‌تر می‌شوند
اتحادیه اروپا قصد دارد با هدف مقابله با آسیب زیست محیطی کالاهای دور ریخته شده، اطمینان حاصل کند که کالاهای مختلف از کیف دستی گرفته تا لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه، بادوام‌تر تولید می شوند.تحت پیشنهاد «بسته اقتصاد چرخشی» که از سوی کمیسیون اروپا ارائه شد، شرکت‌ها باید نشان دهند محصولاتی که در داخل اتحادیه اروپا فروخته می شوند، عمر طولانی‌تری دارند و می توانند به راحتی تعمیر و بازیافت شوند.ویرگنیوس سینکاویچوس، کمیسر محیط زیست اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای گفت: طرح‌های مذکور به محض اجرایی شدن می تواند به صرفه‌جویی انرژی معادل ارزش یک سال واردات گاز طبیعی روسیه به این بلوک تا سال ۲۰۳۰ منتهی شود. هدف ما اطمینان از این است که وابستگی به منابع طبیعی که واقعا در اروپا نداریم را کمتر کنیم. می‌خواهیم مطمئن شویم که اقتصاد چرخشی فراگیر می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون