• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5178 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ فروردين

قاليباف وعده داد

طرح شفافيت آراي نمايندگان به زودي در صحن بررسي مي‌شود

اين‌طور كه به نظر مي‌آيد طرح شفافيت آراي نمايندگان مجلس سرانجام قرار است در صحن علني مجلس بررسي شود. محمدباقر قاليباف رييس مجلس روز گذشته در جلسه علني مجلس در پاسخ به اخطار قانون اساسي سلمان اسحاقي، در اعتراض به بررسي نشدن موضوع شفافيت آراي نمايندگان در صحن علني مجلس گفت: «بحث مربوط به شفافيت در دستور جلسه مجلس قرار دارد و در همين ماه مبارك رمضان اين موضوع در صحن مجلس به بحث گذاشته خواهد شد.»
طرح شفافيت آراي نمايندگان در سال 99 بعد از چند ماه بررسي در مركز پژوهش‌هاي مجلس و كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس، در تاريخ پانزدهم بهمن سال 99 در مجلس به راي گذاشته شد اما تصويب نشد. اين طرح در آن زمان ۱۵۳ راي موافق داشت، اما از آنجايي‌كه تصويبش به دو سوم آراي نمايندگان نياز داشت، از دستور كار خارج شد. 
بعد از رد اين طرح بيش از ۵۰ نماينده به هيات رييسه مجلس براي بررسي مجدد طرح شفافيت آراي نمايندگان نامه نوشتند. بدين‌ترتيب درخواست بررسي مجدد طرح شفافيت در صحن علني مطرح شد. در همان جلسه محمدباقر قاليباف، رييس مجلس تصريح كرد كه ضعف‌‌هايي در طرح شفافيت آرا وجود دارد، اما با راي نمايندگان و در مدار بررسي مجدد قرار گرفتن آن، مشكلات آن رفع خواهد شد تا طرح به شكل پخته‌تري به صحن برگردد.
در مرداد سال گذشته، برخي نمايندگان در عمل به وعده خود، خبر از نهايي شدن طرح شفافيت براي بازگشت به صحن علني در كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس دادند. درنهايت اين طرح در كميسيون آيين‌نامه داخلي مجلس بررسي و جزييات آن تصويب شده و آماده ورود به صحن علني مجلس شوراي اسلامي شد تا از آن زمان تاكنون اين اقدام به دلايل نامشخص صورت نگرفت. برخي نمايندگان از جمله، محمدحسين حسين‌زاده بحريني رييس كميسيون آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي درخصوص تاخير بررسي اين طرح در صحن علني گفت كه كميسيون آيين‌نامه داخلي مدت زيادي است كه اين طرح را تقديم هيات رييسه كرده است و گزارش اكنون در دستور هيات رييسه قرار دارد، هر زماني كه هيات رييسه اين را به صحن بياورد، قاعدتا بايد رسيدگي شود.
جواد كريمي قدوسي، عضو كميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس در گفت‌وگويي با باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص تاخير در بررسي اين طرح گفته است: «اينكه طرح شفافيت پس از اصلاح مدتي در دستور كار ماند، به علت نگراني رييس مجلس و برخي افراد ديگر بود. آنها نگران بودند كه اگر طرح شفافيت دوباره در دستور نشست علني بيايد، ممكن است با مخالفت تعداد بيشتري از نمايندگان مواجه شود.» سيد نظام الدين موسوي، ديگر نماينده مجلس نيز گفته بود كه «برخي نمايندگان اعتقاد دارند شفافيت بايد در ديگر دستگاه‌هاي كشور هم ايجاد شود.» به اعتقاد جواد كريمي قدوسي كه مسووليت كميته تدوين طرح شفافيت آرا را برعهده دارد «هم در مجلس دهم و هم يازدهم برخي نمايندگان منطقي را روي دست گرفتند كه شفافيت چيز خوبي است اما همه جا با هم بايد شفاف شوند.» نكته جالب اين است كه كريمي قدوسي كه حالا مسووليت تدوين اين طرح را برعهده دارد به گفته خودش در مجلس دهم در زمره كساني بود كه اين طرح را امضا نكرد. او در اين خصوص گفته است: «اصلاح‌طلبان مجلس دهم طرحي را براي شفافيت آراي نمايندگان تهيه كردند كه آقاي وكيلي برايش امضا جمع مي‌كرد و پيش من هم آورد؛ به او گفتم اين طرح را امضا نمي‌كنم، چون شما براي شفاف شدن، چيزي را از شوراي نگهبان، مجلس خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام خواستيد كه در اختيار نمايندگان مجلس نيست.»
قدوسي البته درباره تصويب اين طرح در صحن علني مجلس خوشبين نيست و مي‌گويد: «جمع‌بندي من اين است كه اگر طرح شفافيت با شرايط كنوني دوباره در دستور كار قرار بگيرد، همان ۳ راي كمتر، به ۳۰ راي كمتر مي‌رسد و تعداد مخالفان كليات آن بيشتر مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون