• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5181 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۰ فروردين

موسيقي

«پينك فلويد» پس از ۳۰ سال بازگشت
گروه موسيقي معروف و انگليسي «پينك فلويد» پس از حدود ۳۰ سال، نخستين آهنگ خود را در حمايت از مردم اوكراين منتشر كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از گاردين، اين گروه موسيقي ويديويي جديد از قطعه جديد خود با عنوان «هِي هِي بلند شو» (Hey Hey Rise Up) را در صفحه رسمي خود در يوتيوب منتشر كردند كه با حضور «ديويد گيلمور» سرشناس به عنوان گيتاريست و خواننده، «نيك ميسون» به عنوان درامر و «آندري خليونوك» از گروه موسيقي معروف و اوكرايني «بوم باكس» همراه شده است. «راجر واترز» خواننده، ترانه‌سرا و گيتاريست انگليسي كه در سال ۱۹۸۵ گروه موسيقي «پيك فلويد» را ترك كرد، در بازگشت مجدد اين گروه موسيقي پس از چند دهه حضور ندارد. اين قطعه موسيقي براي دانلود در فضاي مجازي قرار داده شده و قرار است تمامي عوايد حاصل از آن در حمايت از مردم اوكراين و صندوق بشردوستانه اوكراين اختصاص يابد. «هِي هِي بلند شو» كه به سرعت در شبكه اجتماعي دست به دست و منتشر مي‌شود با اين پيام آغاز مي‌شود كه «آندري خليونوك» تور موسيقي خود را در امريكا پايان مي‌دهد تا براي دفاع از كشورش در جنگ با روسيه به اوكراين بازگردد. «ديويد گيلمور» در صفحه رسمي توييتر گروه موسيقي «پينك فلويد» در اين باره نوشت: «ما نيز شبيه بسياري ديگر از اين عمل زشت در قبال كشوري مستقل، صلح‌آميز و دموكراتيك، احساس خشم و نااميدي كرديم.» گروه موسيقي «پينك فلويد» سال ۱۹۶۵ توسط «سيد برِت»، «نيك ميسون»، «راجر واترز» و «ريچارد رايت» در لندن تشكيل شد. «گيلمور» در سال ۱۹۶۷ همكاري‌اش را با اين گروه موسيقي آغاز كرد و يك‌سال پيش از آن، «برت» به ‌دليل وخامت حال جسمي‌اش از گروه جدا شد. «پينك فلويد» بعدها به يكي از مشهورترين گروه‌هاي موسيقي تبديل شد و در آن زمان، ۲۰۰ ميليون آلبوم در سطح جهاني فروش داشت. «نيمه تاريك ماه»، «ديوار» و «كاش اينجا بودي» از معروف‌ترين آلبوم‌هاي «پينك فلويد» هستند كه در ميان تاثيرگذارترين آلبوم‌هاي راك قرن بيستم قرار دارند. بر اساس اعلام سازمان ملل دست‌كم تاكنون ۱۶۱۱ غيرنظامي در جريان تهاجم روسيه به اوكراين كشته و ۲۲۲۷ نفر نيز مجروح شده‌اند. همچنين بيش از ۴،۳ ميليون نفر از مردم اوكراين به كشورهاي ديگر گريخته‌اند و ميليون‌ها نفر نيز اخيرا بي‌خانمان شده‌اند.


ساز اركستر ايراني براي رهبر آلماني كوك مي‌شود
نخستين اجراي اركستر سمفونيك تهران در سال ۱۴۰۱ به رهبري ولفگانگ ونگنروت، آهنگساز آلماني پانزدهم و شانزدهم ارديبهشت ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه در تالار وحدت برگزار مي‌شود. به گزارش هنرآنلاين، «سمفوني شماره ۲» به آهنگسازي يوهانس برامس، «دو موومان براي اركستر زهي» به آهنگسازي محمدتقي مسعوديه و «اورتور هبريد» به آهنگسازي فليكس مندلسون، قطعاتي هستند كه اركستر اجرا مي‌كند. ولفگانگ ونگنروت رهبر اركستر آلماني، دانش‌آموخته دانشگاه موسيقي و هنرهاي نمايشي گراتس اتريش و همچنين دانشگاه موسيقي سار در آلمان است. در كارنامه ونگنروت اجراهايي با اركستر سمفونيك برن، فيلارمونيك برمن، اركستر سمفونيك كارنتين، اركستر سمفونيك شمال غربي آلمان، تئاتر كولون در بوئنوس آيرس، اركستر سمفونيك شيزوكا كره‌جنوبي، اركستر گواندهاوس و اپراي لايپزيك به چشم مي‌خورد. ونگنروت همچنين اپراهايي از جمله اپراهاي كپنهاگ، استكهلم، گوتنبرگ و مالمو را رهبري كرده است. وي استاد دانشگاه گراتس اتريش است و از جمله فعاليت‌هاي دانشگاهي او مي‌توان به مطالعه تدريس در دانشگاه‌هاي UdK برلين، دانشگاه علوم كاربردي هانوفر و آكادمي موسيقي ويسبادن اشاره كرد. كنسرت اركستر سمفونيك تهران به رهبري ولفگانگ ونگنروت، پانزدهم و شانزدهم ارديبهشت ماه از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه در تالار وحدت برگزار مي‌شود و علاقه‌مندان مي‌توانند جهت تهيه بليت اين اجرا به سايت ايران كنسرت به نشاني www.iranconcert.com مراجعه كنند.


يك هفته با ناصر چشم‌آذر در سيما

شبكه نمايش هفته آينده فيلم‌هاي سينمايي متنوعي را براي مخاطبان درنظر گرفته است و در بخش مرور آثار خود نيز نگاهي به فيلم‌هايي با هنرمندي زنده‌ياد ناصر چشم‌آذر آهنگساز برجسته داشته است. زنده‌ياد ناصر چشم‌آذر آهنگساز سرشناس، متولد سال ۱۳۲۹ اردبيل، موسيقي را در كودكي زير نظر پدرش اسماعيل چشم‌آذر آموخت. او در ۱۲ سالگي وارد اركستر آذربايجاني راديو ايران شد. چشم‌آذر براي تحصيلات موسيقي به امريكا رفت و در سال ۶۳ به ايران بازگشت و در اين سال ساخت موسيقي فيلم تاراج اثر ايرج قادري را برعهده گرفت و فعاليت خود را در حوزه موسيقي فيلم آغاز كرد. چشم‌آذر در اين بخش يكي از هنرمندان پركار و موفق ايراني بود. اجاره‌نشين‌ها، غريبه، ‌اي ايران، هامون و خواهران غريب ازجمله موسيقي فيلم‌هاي اين هنرمند فقيد است. آلبوم باران عشق مشهورترين ساخته ناصر چشم‌آذر در موسيقي است. فيلم‌هاي منتخب اين بازيگر كه هفته آينده از شبكه نمايش پخش خواهند شد، شامل اين فيلم‌ها خواهد بود: لنگرگاه، غريبه، آخرين مرحله، مي‌خواهم زنده بمانم، ديگه چه خبر، خواهران غريب و نبات.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون