• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5181 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۰ فروردين

درخشش كودكان فلسطيني در ورلد پرس‌فوتو

تصويري كه فاطمه شبير عكاس جوان فلسطيني از كودكان و نوجوانان ساكن در ويرانه‌هاي باريكه غزه زير نور شمع گرفته، جايزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۲ را در منطقه آسيا از آن خود كرد. برگزيدگان جوايز معتبر ورلد پرس فوتو سال ۲۰۲۲ در بخش‌هاي مختلف معرفي شدند و جايزه تك‌عكس منطقه آسيا به فاطمه شبير، عكاس-خبرنگار ۲۵ ساله ‌زاده غزه رسيد. شبير در اين تصوير، گروهي از كودكان و نوجوانان را در ويرانه‌هاي ناشي از حمله‌هاي وحشيانه ارتش رژيم صهيونيستي زير يك چادر نشان مي‌دهد كه چند شمع روشن كرده‌اند؛ شايد به ياد قربانيان و شهيدان حمله صهيونيست‌ها به غزه در بهار ۲۰۲۱. در ۱۱ روز تهاجم ددمنشانه نظاميان صهيونيست با بمب و موشك به باريكه غزه، بيش از ۲۵۰ شهروند فلسطيني به شهادت رسيدند كه بسياري از آنها زنان و كودكان بودند. ساكنان غزه كه براي در امان ماندن از حمله‌هاي هوايي خانه و كاشانه خود را رها كرده بودند، در بازگشت فقط ويرانه ديدند اما زندگي‌شان را با اميد بار ديگر از نو ساختند. برنده بزرگ و نهايي جايزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۲ هم عكسي است از امبر بركن كانادايي كه براي روزنامه امريكايي نيويورك تايمز گرفته است. اين تصوير نمادي است از كشتار كودكان بومي كانادا در مدارس شبانه‌روزي چند دهه پيش كه سفيدپوستان مرتكب شدند و جنازه‌هاي كودكان بي‌گناه را در گورهاي دسته‌جمعي دفن كردند. رسوايي اين فاجعه بزرگ انساني پس از سال‌ها افشا شد و يك لكه ننگ بسيار بزرگ و داغي ابدي بر پيشاني دولتي نهاد كه خود را سردمدار حقوق بشر مي‌داند. در اين تصوير لباس‌هاي كودكان به يادبود صدها كودك قرباني نژادپرستي سفيدپوستان كانادا كنار بزرگراهي در بريتيش كلمبيا به نمايش درآمده است.
رويدادهاي مهم معماري 2021
نمايشگاه‌هاي معماري و طراحي در كشورهاي مختلف بهترين مكان براي تبادل اطلاعات و بهره‌گيري از آخرين تكنولوژي و دستاوردهاي اين فن است. اين رويدادها راهي جديد براي كسب تجربه معماري در مقياسي جهاني براي معماران، طراحان و علاقه‌مندان به اين رشته است. امسال اين رويدادها به دو شكل آنلاين و فيزيكي برگزار خواهد شد. هنرآنلاين در گزارشي به بررسي پنج رويداد كه در ماه جاري برگزار مي‌شود، پرداخته است.
دوسالانه بين‌المللي طراحي سنت‌اتين
دوازدهمين دوسالانه بين‌المللي طراحي كه در شهر سنت‌اتين فرانسه برگزار مي‌شود، از طراحان، محققان و علاقه‌مندان دعوت مي‌كند تا از آثار و اينستاليشن‌هاي مختلف در هفت نمايشگاه ديدن كنند. دوسالانه امسال با موضوع «انشعاب» ادامه دوره پيشين است و به عنوان «تقسيم چيزي به دو شاخه يا بخش» و كنش بررسي احتمالات جايگزين تعريف مي‌شود. در كنار هفت نمايشگاه، ۱۵۰ رويداد نيز برگزار مي‌شود تا بازديدكنندگان را به تفكر ‌جمعي درباره شاخه‌ها و جلوه‌هاي مختلف طراحي تشويق كند. اين نمايشگاه از ۶ آوريل تا ۳۱ جولاي در فرانسه ميزبان مخاطبان است.
نمايشگاه طراحي داخلي تورنتو (IDS) 
اين نمايشگاه با فهرستي از محصولات، مبلمان، گفت‌وگوها، سمينارها و نمايشگاه‌هاي طراحان، خلاقان داخلي و بين‌المللي هرساله در تورنتو برگزار مي‌شود. در اين رويداد چهار روزه، بيش از ۱۰۰ كارشناس صنعت ساختمان، بازسازي و طراحي از جمله نمايندگاني از شبكه اجتماعي تيك‌تاك، استوديو معماري گنسلر واستوديوهاي پيشرو طراحي در مورد موضوعات مختلف و آينده طراحي به بحث و گفت‌وگو مي‌پردازند. اين رويداد شامل آخرين مجموعه‌ها و خلاقيت‌هاي طيف گسترده‌اي از طراحان مناطق مختلف جهان است كه از ۷ تا ۱۰ آوريل در كانادا برگزار مي‌شود.
جشنواره Open House Worldwide 2022 
اين جشنواره مجازي و يك روزه شامل پخش زنده ۱۲ ساعته تورهاي معرفي پروژه‌هاي معماري به ميزباني شهرهاي مختلف سراسر جهان از جمله لاگوس، نيويورك، تايوان، وين و لندن است. اين تورها شامل پروژه مسكن در سواحل مديترانه و بازسازي خانه دهه ۱۹۳۰مهاجران ايتاليايي است. تعدادي مناظره نيز با تمركز بر تاثير فناوري، سياست و فرهنگ بر خانه‌ها برگزار خواهد شد. فرشيد موسوي معمار ايراني، خاوير بورون كوادرادو 
مدير مسكن شوراي شهر بارسلونا،
 Antonio Cortés Ferrando معمار اسپانيايي، يوهانسن اگن معمار نروژي و Shih-We Liu مدير مركز ملي مسكن و بازسازي شهري در تايوان سخنرانان و راهنمايان اين تور خواهند بود. اين جشنواره بر آينده مسكن و برنامه‌ريزي محله تمركز دارد و ۹ آوريل به صورت آنلاين برگزار خواهد شد. 
نمايشگاه Architect@Work 2022
نمايشگاه تجاري Architect@Work در كارخانه Old Truman در شرق لندن، بيش از ۲۰۰ محصول و خدمات از توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان را براي معماران و طراحان داخلي به نمايش مي‌گذارد. همراه با نمايشگاه تجاري، اين رويداد همچنين ميزبان برنامه‌هاي گفت‌وگو محور با موضوع «هوا و معماري» است. در اين مباحث به بررسي رابطه بين رفاه، هوا، فضا، مواد و بيوفيليا در محيط كار مي‌پردازند. همچنين اين برنامه بر نقشي كه طراحي براي حمايت از جامعه ايفا مي‌كند از جمله محافظت در برابر هواي آلوده، پاكسازي و بازسازي تمركز خواهد كرد. تعدادي نمايشگاه در اين رويداد دو روزه از جمله ديوار پروژه كه ۴۰ پروژه توسط معماران و طراحان را ارايه مي‌دهد. ۱۳ و۱۴ آوريل اين نمايشگاه ميزبان بازديدكنندگان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون