• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5183 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۲ فروردين

تلاش‌ ايران براي نقش‌آفريني در جام جهاني قطر بيشتر شده

اسكان در كيش، تماشاي فوتبال در دوحه

گروه ورزش

چند ماه مانده به شروع جام جهاني قطر مقامات ايران از همكاري جزيره كيش و قشم در برگزاري جام جهاني قطر مي‌گويند. ابراهيم رييسي رييس‌جمهور بعد از انجام مراسم قرعه‌كشي به امير قطر گفت: «جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در جهت برگزاري هر چه بهتر و باشكوه‌تر بازي‌هاي جام‌جهاني، در جزيره كيش و ساير جزاير نزديك به قطر هرگونه مساعدت و كمك مورد نياز را ارايه كند و اطمينان داريم با برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام شده، جهانيان شاهد بازي‌هاي خاطره‌انگيزي خواهند بود.»

بر همين اساس رستم قاسمي، وزير راه و شهرسازي مامور شده مقدمات همكاري ايران و قطر را فراهم آورد. دو روز قبل وزير راه قطر به همراه رستم قاسمي راهي جزيره كيش شدند تا در اين زمينه رايزني كنند. قاسمي در اين سفر اعلام كرد ايران در سه زمينه مي‌تواند در برگزاري جام‌جهاني قطر سهيم باشد. قاسمي گفت: «جمهوري اسلامي ايران در سه بخش اسكان، حمل و نقل هوايي و دريايي از جام جهاني ۲۰۲۲ قطر پشتيباني مي‌كند.»
در همين راستا طرفين صبح روز گذشته در يك نشست مشترك به بيان ديدگاه‌هاي خود در زمينه همكاري ايران در برگزاري جام جهاني قطر پرداختند. دو طرف در اين سفر درباره اقدامات مربوط به پشتيباني ايران از برگزاري جام جهاني ۲۰۲۲ قطر از جمله راه‌اندازي خطوط منظم كشتيراني بين بنادر دو كشور و توافق براي استفاده بيشتر خطوط هوايي تجاري قطر از آسمان ايران ديدار و گفت‌وگو داشتند و تفاهمنامه‌هايي نيز امضا كردند. در اين نشست سعيد محمد، مشاور رييس‌جمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري نيز حضور داشت. 
سردار سعيد محمد در اين جلسه از آمادگي كيش، جهت ارايه خدمات و پذيرش سرمايه‌گذار براي جام جهاني قطر خبر داد و گفت: «رويداد جام‌جهاني قطر شروع مناسبي براي تبديل ايران به هاب منطقه، به ويژه در مناطق آزاد و راس آنان ‌جزاير كيش و قشم است.» او هدف‌گذاري اصلي كيش را در حوزه‌هاي گردشگري، ورزشي و سلامت دانست. 
در حاشيه اين نشست معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به رشد تردد تجاري دريايي بين ايران و قطر در دولت سيزدهم تاكيد كرد: «براي پشتيباني و تسهيل تردد دريايي بخشي از هواداران تيم‌ها در مسابقات جام جهاني ۲۰۲۲ در قطر، امكانات و ظرفيت‌هاي خوبي در سه استان هرمزگان (جزيره كيش)، بوشهر (بندر بوشهر) و خوزستان (ترمينال مسافري خرمشهر) فراهم است.» علي‌اكبر صفايي با تاكيد بر اينكه لازم است خط مسافري دريايي بين ايران و قطر تا شهريور ماه جاري تسهيل و فعال شود، اظهار داشت: مطابق برنامه، فعاليت كشتي‌هاي كروز در خطوط دريايي جنوب، تا عيد فطر امسال راه‌اندازي مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي پيش‌بيني كرده است كه دست‌كم ۵۰۰ هزار نفر از ايران در ايام جام جهاني قطر راهي اين كشور خواهند شد. ايشان بر اين باور است كه با راه‌اندازي خط دريايي ميان دو كشور تماشاچيان ايراني به جاي اقامت در كشور قطر مي‌توانند در جزيره كيش اسكان پيدا كنند و براي تماشاي بازي‌ها به سفري دو ساعته خودشان را به دوحه برسانند. همچنين گردشگران خارجي نيز مي‌توانند از اين فرصت استفاده كرده و راهي ايران شوند. قاسمي در اين رابطه گفت: «بسياري از شركت‌كنندگان در مسابقات جام جهاني با توجه به اينكه فاصله بازي‌ها چند روز است مايلند براي بازديد از مراكز تفريحي و سياحتي ايران به بنادر و جزاير جنوبي ايران بيايند. پيش‌بيني ما اين است ۵۰۰ هزار ايراني از جام جهاني قطر بازديد كنند. خارجي‌هايي هم كه به قطر مي‌آيند، مي‌توانند دريايي يا هوايي به بازديد از جزاير جنوبي ايران بپردازند و ما امكان جابه‌جايي و اسكان آنها را داريم.»
در همين زمينه چند روز پيش به وزارت امور خارجه پيشنهاد شده بود كه رواديد ميان قطر و ايران در ايام دو ماهه جام جهاني حذف شود. حال روز گذشته مديركل دفتر بازاريابي و توسعه گردشگري خارجي وزارت ميراث فرهنگي گفت: «وزارت خارجه با پيشنهاد حذف رواديد ۲ ماهه بين ايران و قطر در جام جهاني موافقت كرده است.» 
با نزديك شدن به ايام جام‌جهاني تلاش‌ها براي بهره‌برداري از اين رويداد تاريخي كه در نزديكي ايران برگزار مي‌شود، بيشتر شده. با اين حال بايد ديد آيا اين تلاش‌ها در نهايت به ثمر خواهد نشست يا همه در حد حرف و طرح و نقشه باقي خواهد ماند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون