• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5191 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۱ فروردين

سوالي كه در هياهو گم شد

استراماچوني واقعا مربي خوبي بود؟

سامان سعادت

 

دو باخت ۵ بر يك مقابل السد و الدوحيل، يك شكست ۶ بر ۴ مقابل السد، يك شكست ۵ بر ۳ مقابل الوكره و يك شكست ۴ بر صفر مقابل القطر با حسن ختام باخت ۸ بر ۲ مقابل شباب الاهلي امارات در ليگ قهرمانان آسيا بخشي از كارنامه استراماچوني در تيم الغرافه قطر بوده است. مربي سابق اينتر و استقلال حالا به‌ شدت تحت فشار رسانه‌هاي قطري و طرفداران الغرافه قرار گرفته است. 
قبل از آمدن استرا به ايران منتقدين به نتايج او اشاره مي‌كردند. به اينكه او گرچه نام سرمربي سابق اينتر را يدك مي‌كشد اما وضعيت فاجعه‌باري با آن تيم به وجود آورده بود. به اينكه استرا در تيم‌هاي بعدي هم نتايج قابل توجهي نگرفته و احتمالا در استقلال هم نتيجه نخواهد گرفت. 
در اين شرايط بود كه استراماچوني به ايران آمد و شروع نااميدكننده‌اي هم داشت. با اين حال در ادامه مربي ايتاليايي موفق شد سبك خاص خودش را در استقلال پياده كند. او نتايج قابل توجهي به دست آورد تا اينكه تيمش بعد از مدت‌ها توانست به صدر جدول ليگ برسد. البته در آن مقطع كنسل شدن بازي پرسپوليس كه صدرنشين ليگ بود در صدرنشيني استقلال تاثير گذاشت. بعد از اين صدرنشيني بود كه ساز مخالف آقاي خوشتيپ كوك شد و طي يك فعل و انفعال باور نكردني ايران را ترك كرد. در حالي كه ساير مربيان خارجي شاغل در ايران با علم بر موانع تراكنش‌هاي مالي بين‌المللي معمولا براي دريافت مطالبات‌شان صبوري به خرج مي‌دادند، استراماچوني مثل برق و باد پروسه اعتراض و قهر و خروج از ايران را يك كاسه كرد و با عنوان «مربي تيم صدرنشين» ايران راهي ايتاليا شد. بعد از آن در چند مقطع گفته شد استرا به ايران برمي‌گردد اما مشخص بود چنين چيزي اتفاق نخواهد افتاد. 
استراماچوني امروز به تنظيمات كارخانه بازگشته و نتايج نااميدكننده‌اش با الغرافه و مخصوصا شكست‌هاي سنگينش بار ديگر اين فرضيه كه او هرگز مربي قابل توجهي نبوده را تقويت كرده است. خروج ناگهاني او از استقلال درست روزي كه تيمش صدرنشين ليگ شده بود هم حامي اين نظريه است كه او فقط يك رزومه خوب از ايران مي‌خواسته تا شكست‌هاي قبلي‌اش را پوشش بدهد. پس وقتي موفق شد بعد از مدتي طولاني استقلال را به رتبه نخست ليگ برساند ايران را ترك كرد. درست مثل جمله‌اي كه «بايرام لودر» در فيلم «اخراجي‌ها» براي خداحافظي با جبهه گفت: «ما كه جبهه‌مونو رفتيم، عكس يادگاريمونو هم گرفتيم.»
انگار استراماچوني با خودش گفته بود من كه قراردادم را بستم صدر جدول هم رفتم پس به ريسكش نمي‌ارزد كه در ادامه فصل وارد چالش‌هاي بزرگ و كوچك بشوم. البته حضور او در استقلال بيش از اينها برايش سود داشت. او يك پيج پرمخاطب با ركورد كامنت اينستاگرام هم به دست آورد. 
استراماچوني با رها كردن استقلال در آن مقطع خودش را به عنوان يك قهرمان معرفي كرد بدون اينكه معلوم شود اگر در اين تيم مي‌ماند آيا واقعا مي‌توانست عنوان قابل توجهي با آبي‌ها به دست آورد يا خير. او قلب هواداران را شكست تا فقط رزومه خودش را تكميل كرده باشد. رزومه‌اي كه با آن توانست يه يكي از تيم‌هاي متمول قطري برود. احتمالا با توجه به آخرين رتبه تيم قبلي‌اش كه صدرنشيني بوده توانسته آپشن‌هاي خوبي هم از قطري‌ها بگيرد. در حالي كه استقلال اين روزها بدون او در ليگ ايران مي‌تازد و احتمالا عنوان قهرماني را هم از آن خود مي‌كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون