• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5205 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت

آنچه در وزنه‌برداري جوانان جهان گذشت

احتمال پناهندگي دختر تاريخ‌ساز ايران

گروه ورزش

به دليل درهم ريختگي وضعيت فدراسيون وزنه‌برداري از چند ماه قبل، اعزام تيم ملي جوانان به مسابقات جهاني يونان در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت. علي مرادي رييس فدراسيون از نظر مساله بازنشستگي شرايط مشخصي نداشت و ساير مقامات فدراسيون هم نمي‌توانستند هزينه‌هاي لازم براي اردوهاي تيم ملي را فراهم كنند.  چند روز قبل از شروع مسابقات قرار شد به هر ترتيب دو ورزشكار ايراني يكي در بخش مردان و يكي در بخش زنان به مسابقات جهاني اعزام شوند؛ عليرضا يوسفي در دسته فوق سنگين وزن و يكتا جمالي اولين و تنها مدال‌آور زن ايران در مسابقات جهاني. طبق گفته مقامات فدراسيون دليل انتخاب يوسفي و جمالي شانس صددرصدي آنها براي كسب مدال بود. اتفاقي كه در نهايت هم رخ داد و تيم ملي دو نفره جوانان ايران كه از لحاظ كميت چندان قابل توجه نبود از لحاظ كيفي فوق‌العاده ظاهر شد و با كسب ۳ نشان طلا و يك نقره و كسب ۴ مدال به كار خود پايان داد؛ هر چند اتفاقات بعد از مسابقات همه موفقيت تيم را تحت‌الشعاع قرار داد. 

طلا و نقره ايران چطور به دست آمد؟
ابتدا يكتا جمالي در وزن ۸۷ كيلوگرم زنان روي تخته رفت. او سال گذشته در رقابت‌هاي قهرماني جوانان جهان و نوجوانان جهان اولين مدال تاريخ وزنه‌برداري زنان ايران در سطح بين‌المللي را به دست آورده بود. جمالي در قهرماني ۲۰۲۲ يونان در حركات يك ضرب اين دسته، وزنه‌هاي ۹۴ و ۹۸ و ۱۰۰ كيلوگرم را با موفقيت بالاي سر برد و مدال نقره اين بخش را به خود اختصاص داد. او در بخش حركات دو ضرب، كار خود را با مهار وزنه ۱۱۵ و ۱۲۱ كيلوگرم در حركت اول و سوم، به پايان برد. يكتا در حركت دوم وزنه صدوبيست و يك كيلوگرم را از دست داد. جمالي در مجموع يك ضرب و دو ضرب با اختلاف ناچيزي نسبت به نفر سوم در جايگاه چهارم قرار گرفت و از رسيدن به مدال بازماند. 
عليرضا يوسفي جوان ۱۸ ساله كشورمان ملقب به هركول ايران در روز پاياني مسابقات به عنوان نفر دوم از تيم ملي ايران روي تخته رفت. يوسفي در مسابقات سال گذشته در حركت دو ضرب وزنه ۲۴۵ كيلوگرمي را بالاي سر برده بود اما هيات ژوري اين وزنه را از او نپذيرفت. يوسفي امسال كارش در يك ضرب را با وزنه‌ سبك ۱۶۶ كيلوگرمي آغاز كرد و سپس آن را در حركت سوم با ۱۷۷ كيلوگرمي به پايان رساند و اولين طلاي خود را قطعي كرد. رقيب يوسفي در حركت يك ضرب ۱۷۶ را بالاي سر برده بود. قهرمان المپيك نوجوانان جهان در بوينس‌آيرس ۲۰۱۸ در حركت دو ضرب با ۲۱۵ شروع كرد و با همين وزنه مدال طلاي دو ضرب و مجموع را از آن خود كرد. يوسفي از حركت دوم به دنبال شكستن ركورد رفت. وزنه انتخابي او ۲۳۹ كيلوگرم بود كه ۲۴ كيلوگرم با وزنه قبلي‌اش اختلاف داشت. يوسفي در نخستين تلاش براي بالا بردن اين وزنه ناموفق عمل كرد اما در بار دوم به هر ترتيبي كه بود توانست وزنه را مهار كند و ركورد جديدي به ثبت برساند. سه نشان طلاي يوسفي با طعم ركوردشكني پايان‌بندي كاروان دو نفره تيم ملي وزنه‌برداري جوانان ايران در جهاني يونان بود. آخرين بار چهار سال پيش علي داوودي كه در المپيك توكيو به نشان نقره رسيد، ايران را در مسابقات قهرماني جوانان جهان به مدال طلا رسانده بود. 
بعد از اين درخشش سايت فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري به تمجيد از نابغه وزنه‌برداري ايران پرداخت. در اين پيام آمده است: «روز شگفت‌انگيزي در وزنه‌برداري بود و ما نمي‌توانستيم پاياني بهتر از اين براي مسابقات يونان متصور شويم. عليرضا يوسفي از ايران ضمن شكستن ركورد جهاني دسته فوق‌سنگين روز خارق‌العاده‌اي رقم زد و نظاره اين ركوردشكني براي همه لذت‌بخش بود.»

جمالي پناهنده شد؟
با وجود اين نتيجه قابل توجه روز گذشته و هنگام بازگشت تيم ملي به ايران مشخص شد كه يكتا جمالي اردوي تيم را بدون خبر ترك كرده است. خبرگزاري مهر نوشت: «با پايان كار تيم جوانان ايران در اين دوره از مسابقات، كاروان اعزامي ظهر امروز (چهارشنبه) به وقت يونان اين كشور را به مقصد تهران ترك كردند. اين در حالي است كه يكتا جمالي بدون اطلاع اردوي تيم را ترك كرد و در بازگشت به ايران ساير نفرات اعزامي را همراهي نكرد. پيگيري‌ها نشان داد اين عضو تيم وزنه‌برداري جوانان ايران محل اقامت تيم را ترك كرده و مسوولان فدراسيون و تيم ملي هم از او بي‌خبر هستند.»
روز گذشته اعلام شد علي مرادي، رييس فدراسيون وزنه‌برداري ايران در آتن يونان پيگير ماجراست تا بتواند يكتا جمالي را پيدا كند و همراه با كاروان تيم ملي به تهران برگرداند. فدراسيون وزنه‌برداري ايران در ابتدا اين موضوع را تاييد نكرد و پاسخگوي رسانه‌ها نبود ولي در نهايت نايب‌رييس فدراسيون موضوع غيبت يكتا جمالي در محل هتل اقامت تيم را تاييد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون