• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5205 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت

صالحي اميري: مي‌توانم بمانم اما نمي‌مانم

خداحافظي با آخرين بازمانده دولت روحاني در ورزش

بهرام سرگوسرايي

آخرين بازمانده دولت قبل در مديريت كلان كشور و به خصوص حوزه ورزش تصميم دارد كنار بكشد. سيدرضا صالحي اميري كه در دولت روحاني به رياست كميته ملي المپيك رسيد روز گذشته اعلام كرد با وجود امكان ثبت‌نام براي انتخابات پيش روي هيات اجرايي و رياست كميته قصدي براي اين كار ندارد و ميدان را براي جوان‌ترها خالي خواهد كرد. 

از زمان روي كار آمدن دولت سيدابراهيم رييسي و تغيير و تحول در حوزه وزارت ورزش گمان مي‌رفت كه فشارها براي كناره‌گيري صالحي اميري نيز آغاز شود. با وجود تاكيد وزير ورزش و رييس كميته ملي المپيك بر همكاري‌هاي دوجانبه و هماهنگ اخباري كه از گوشه و كنار شنيده مي‌شد حاكي از آن بود كه اصطكاك‌هايي ميان دو نهاد اصلي ورزش كشور وجود دارد. در مقطعي برخي رسانه‌هاي نزديك به دولت و وزارت ورزش از مدت‌ها پيش بحث بازنشستگي صالحي اميري را وسط كشيدند؛ بحثي كه با وجود تاكيد رييس و دبير كميته مبني بر بازنشسته نبودن صالحي اميري و شغل به حساب نيامدن رياست كميته ملي المپيك همچنان هم ادامه دارد.
پيش از اين قرار بود انتخابات رياست كميته ملي المپيك بعد از بازي‌هاي آسيايي برگزار شود كه رفتار عجيب چيني‌ها برنامه انتخابات را به‌هم ريخت. چين چند روز قبل اعلام كرد به دليل شيوع بيماري كرونا بازي‌هاي آسيايي لغو و به سال آينده موكول مي‌شود. اين در حالي است كه چين چند ماه قبل و در شرايطي كه شيوع كرونا شرايط بدتري داشت بازي‌هاي المپيك زمستاني را برگزار كرد و تا مدتي ديگر قرار است المپيك دانش‌آموزي كشوري را با تعداد زيادي ورزشكار برگزار كند. 
روز گذشته صالحي اميري در نشستي كه با اصحاب رسانه داشت رسما از عدم ثبت‌نام در انتخابات جديد پرده برداشت. صالحي اميري در ابتدا بار ديگر در مورد بازنشستگي‌اش توضيحاتي ارايه كرد: «تاريخ بازنشستگي من براساس ۳۵ سالگي ۱۵ تير ماه خواهد بود. مجلس تصويب كرده بود تغييرات اساسنامه بايد به تصويب دولت برسد. روند اصلاح تسريع شد، كميته كارشناسي تشكيل شد، اساسنامه را در مجمع تصويب كرديم، به كميسيون اجتماعي ارسال و تصويب شد كه به صحن دولت رفت. بعد از آن اساسنامه به شوراي نگهبان ارسال و با نگاه مثبت آنها تصويب شد. تاريخ تصويب ۲۴ آبان ۱۴۰۰ تاييد و دي ماه توسط دولت ابلاغ شد. ماده ۱۹ مي‌گويد رياست كميته افتخاري است و شغل محسوب نمي‌شود. به لحاظ سابقه ايثارگري ۳۵ سال سابقه و ۶۵ سال سن را مطرح مي‌كنند و الان من در سن ۶۱ سالگي هستم و امكان فعاليت در ۴ سال آينده را دارم اما چنين تصميمي ندارم.»
او در مورد تصميمش مبني بر عدم ثبت‌نام براي انتخابات پيش رو و اينكه آيا مجبور به اين كار شده گفت: «از يك ‌سال قبل و پيش از تشكيل دولت جديد بنا به شهادت كميسيون رسانه گفتم در دوره جديد كانديدا نمي‌شوم پس بقيه تحليل‌ها ناشي از ذهنيت منفي است كه مي‌خواهند از مواضع خود درباره جايگاه من صحبت كنند. هيچ كس درباره عدم ثبت‌نام بنده از هيچ مرجعي با من صحبت نكرد.»
با توجه به تغييراتي كه در نهاد رياست‌جمهوري و وزارت ورزش صورت گرفته به نظر مي‌رسد رييس بعدي كميته ملي المپيك گزينه‌اي نزديك به سياست‌هاي دولت سيزدهم باشد. از همين حالا برخي اسامي براي رسيدن به اين سمت مهم در ورزش ايران رديف شده‌اند. افرادي كه بايد به خوبي از چالش‌هاي پيش روي ورزش در سطح بين‌المللي باخبر باشند. ورزش ايران امروز بيش از هر زمان ديگري به ديپلماسي درست و ارتباط مناسب با نهادهاي بين‌المللي ورزش نياز دارد و اگر قرار باشد افرادي تندرو و انعطاف‌ناپذير كه نمونه‌شان در جاي‌جاي بدنه دولت به چشم مي‌خورد زمام امور كميته ملي المپيك را در دست بگيرند، ورزش ايران وضعيت بدي را تجربه خواهد كرد. به قول يكي از مقامات بلندپايه ورزش كه نخواست نامي از او برده شود ورزش ايران امروز روي لبه تيغ قرار دارد و با هر اشتباهي چه در حوزه تصميم‌گيري چه در حوزه اجرا ممكن است دچار مشكل شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون