• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5208 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۶ ارديبهشت

روزي براي روابط عمومي

منوچهر - محمد شميراني

از سال ۱۹۶۹، همه ساله در روز ۱۷ ماه مه‌ (۲۷ ارديبهشت)، روز جهاني ارتباطات جشن گرفته مي‌شود؛ اين روز، همزمان با روز تاسيس واحد تلگراف بين‌المللي است كه در سال ۱۸۶۵ آغاز به كار كرد تا بتواند روش‌هاي ارتباط فوري را پشتيباني كند در تقويم ايراني هم از روز ۲۷ ارديبهشت به عنوان: روز «ارتباطات و روابط عمومي» ياد شده است . بهانه و توجيه انتخاب اين روز، اين بوده در دنياي امروز كه به يك دهكده جهاني تبديل شده است نقش ارتباطات و روابط عمومي، بسيار فراتر از گذشته شده و تاثيرگذاري بيشتري پيدا كرده است.
سابقه عضويت ايران در اتحاديه تلگراف بين‌المللي - كه اكنون به اتحاديه جهاني مخابرات تغيير نام داده است - به بيش از يك‌صد سال مي‌رسد . اين اتحاديه، جزو نهادهاي تخصصي سازمان ملل متحد به شمار مي‌رود و هر ساله، محورها و شعارهايي را براي اجراي سياست‌ها و توسعه اهداف ارتباطي در سطح جهان مطرح مي‌كند . در ايران نيز به همين مناسبت طي چند روز، براي گراميداشت ارتباطات در حوزه‌هاي متفاوتي چون مخابرات و روابط عمومي، برنامه‌هايي برگزار و سخنراني‌ها و مقالات فراواني در اين زمينه عرضه  مي‌شود .

تاكيد بر ارتباطات مخابراتي
نگاهي به پيشينه و محتواي برگزاري اين روز در جهان، حاكي از آن است كه تاكيد محورها و شعارهاي اعلام شده در طول سال‌هاي گوناگون، بيشتر بر مخابرات و ارتباطات و اينترنت و پيشرفت‌هاي جديد در زمينه تكنولوژي‌هاي جديد به دست آمده توسط بشر است. حتي هدف اصلي از برگزاري روز جهاني مخابرات و ارتباطات، كمك به ايجاد پل‌هاي ارتباطي قوي و مستحكم‌تر، ميان كشورهاي مختلف و همچنين توسعه فناوري‌هايي كه براي گسترش ارتباطات و زيرساخت‌هاي مخابراتي ساخته شده است، ذكر مي‌شود.
بنابراين مي‌بينيم هدف اصلي از برگزاري روز جهاني ارتباطات، اين است كه به افراد كمك كند تا آگاهي بيشتري در مورد امكانات ايجاد شده توسط تكنولوژي‌هاي ارتباطي روز جهان داشته باشند و به عنوان راهي براي بهبود اقتصاد جامعه خود، ارتباطات ديجيتالي موجود را گسترش دهند .

ارتباطات نرم‌افزاري
به اين ترتيب مي‌توان گفت درست است كه ارتباطات مخابراتي و پيشرفت و گسترش تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي در جهان موجب شده است ارتباط بين انسان‌ها در سراسر كره زمين، تسهيل شده و راحت‌تر صورت پذيرد؛ به شكلي كه فاصله‌ها و مرزهاي جغرافيايي تا اندازه زيادي برداشته شود و مردم سراسر جهان بتوانند فارغ از زمان و مكان و فاصله، به راحتي و با سرعت و با استفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي همچون اينترنت و تلفن‌هاي هوشمند، با دورترين نقاط جهان در ارتباط باشند ولي نكته‌اي كه شايد، كمتر به چشم كارشناسان و متخصصان روابط عمومي كشور آمده و لازم است به آن توجه كرد، اين است كه ارتباطات مخابراتي، ارتباطي مبتني بر «سخت‌افزار» و ابزار نوين مانند كامپيوتر، لپ‌تاپ، تبلت، گوشي‌هاي هوشمند و... است.
در حالي كه روابط عمومي، وظيفه برقراري ارتباط بين انسان‌ها با يكديگر، سازمان (بازرگاني يا دولتي يا مردم‌نهاد) با مخاطبان و حكومت‌ها با شهروندان جامعه خويش را بر عهده دارد؛ به عبارتي، برقراري ارتباطي انساني بيشتر مدنظر است و مي‌توان فعاليت روابط عمومي را فعاليتي «نرم‌افزاري» تعبير كرد كه با رشد و پيشرفت تكنولوژي‌هاي ارتباطي در دهه‌هاي اخير، از اين ابزار براي سرعت بخشيدن به برقراري ارتباط بهنگام با مخاطبان، گسترش و تعميق اين ارتباط انساني و پاسخگويي مداوم و هميشگي استفاده مي‌كند .

روزي، فقط براي روابط عمومي
درست است كه روابط عمومي، مجبور است با رشد و گسترش جوامع و پيشرفت تكنولوژي‌هاي ارتباطي، از اين ابزار براي رسيدن به اهداف پيش‌بيني شده استفاده كند ولي حرف، آن است كه آيا بهتر نيست جامعه روابط عمومي ايران، انجمن‌ها و نهادهاي مرتبط با عرصه روابط عمومي كشور، به فكر آن باشند ضمن گراميداشت روز جهاني ارتباطات و مخابرات، تاملي كنند و روزي مانند تاسيس اولين واحد روابط عمومي كشور در شركت ملي نفت ايران، يا زادروز دكتر حميد نطقي پدر روابط عمومي ايران و ... را به روز بزرگداشت روابط عمومي اختصاص دهند و در اين روز، ضمن طرح پيشرفت‌هاي انجام شده و ايده‌هاي جديد در خصوص بهبود وضعيت روابط عمومي كشور، مطالبات صنفي و شغلي فراوان جامعه روابط عمومي ايران را نيز مطرح و پيگيري كنند؟!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون