• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5213 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱ خرداد

گوشت گوساله به كيلويي 250هزار تومان رسيد

كاهش مصرف گوشت قرمز پس از افزايش قيمت

رييس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گوسفندي گفت: خشكسالي ميزان مراتع را كاهش داده است از اين‌رو دامدار ناچار است كه به دام خوراك دستي بدهد و از آنجايي ‌كه قيمت نهاده دولتي كيلويي 11 هزار و 700 تومان شده است پس طبيعي است كه قيمت دام زنده و به تبع‌آن گوشت بالا برود.
افزايش قيمت گوشت در بازار باعث شده است كه ميزان مصرف آن كاهشي شود. توليدكنندگان دام علت افزايش قيمت گوشت را به مافيا ي‌گوشت نسبت مي‌دهند اما از سوي ديگر فروشندگان بر اين باورند كه افزايش نرخ دام زنده باعث بالا رفتن قيمت گوشت در بازار شده است. علي‌اصغر ملكي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به كاهشي شدن قيمت گوشت گوسفند نسبت به هفته پيش، گفت: قيمت گوشت گوسفند نسبت به هفته گذشته 10 تا 15 هزار تومان روند كاهشي به خود گرفته است. قيمت گوشت گوسفند نسبت به گوشت گوساله كمتر است، به‌طوري‌كه گوشت گوساله كيلويي 240 تا 250 هزار تومان است اما گوشت گوسفند كيلويي 195 هزار تومان در بازار عرضه مي‌شود. به گفته اين فعال صنفي؛ واحدهاي صنفي گوشت گوسفند را كيلويي 175 هزار تومان خريداري و با احتساب سود 10درصد، كيلويي 195 هزار تومان به‌فروش مي‌رسانند. 
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا قيمت‌ها رو به جلو خواهند ماند يا اينكه روند افزايشي بودن قيمت‌ها كنترل خواهد شد؟ گفت: بازار رمق قابل توجهي ندارد. قيمت كدام كالا متوقف شده است كه انتظار داشته باشيم نرخ گوشت ثابت بماند و به عقب برگردد. آزاد شدن نرخ نهاده روند افزايشي شدن قيمت‌ گوشت در بازار را تشديد كرده است.  رييس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گوسفندي ادامه داد: خشكسالي ميزان مراتع را كاهش داده است از اين‌رو دامدار ناچار است كه به دام خوراك دستي بدهد و از آنجايي‌كه قيمت نهاده دولتي كيلويي 11 هزار و 700 تومان شده است پس طبيعتا قيمت دام زنده و به تبع آن گوشت بالا برود. وي با بيان اينكه واردات در شرايط فعلي نمي‌تواند بازار را متعادل كند، افزود: ممكن است در آينده ميزان واردات افزايش پيدا كند اما در حال حاضر هر مصرف‌كننده‌اي با توجه به توان خريد مي‌كند و از آنجايي‌كه قدرت خريد مردم كاهشي شده است در نتيجه ميزان مصرف نيز نزولي شده است.

كاهش تقاضا براي خريد گوشت گوساله
همچنين در اين رابطه نيما حبيب‌فر عضو هيات‌مديره اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گاوي با اشاره به افزايش 10 تا 15 هزار توماني گوشت گوساله نسبت به هفته گذشته، گفت: گوشت گوساله بدون استخوان در واحدهاي صنفي كيلويي 250 هزار تومان به فروش مي‌رسد اين در حالي است كه نرخ گوشت گوساله هفته گذشته 230 هزار تومان بود. 
وي تقاضاي خريد گوشت گاوي را كاهشي دانست و افزود: هفته اول بعد از اصلاح نظام يارانه‌اي بازار هيجاني شده بود اما در اين هفته هيجان‌ها فروكش كرد و اميدواريم كه قيمت‌ها برگردد. 
به گفته حبيب‌فر؛ قيمت شقه گوشت گوساله با استخوان كيلويي 135 هزار تومان است.
تشديد فشارها بر دامداران
همچنين افشين صدر دادرس مديرعامل اتحاديه دام سبك با اشاره به تشديد فشارها به دامداران، گفت: قيمت دام زنده در بازار با فشار دستگاه‌هاي نظارتي و بدون پشتوانه قانوني پايين نگه داشته شده‌اند ميانگين فروش دام زنده در ميادين كشور كيلويي 73 هزار تومان است از سوي ديگر واردات گوشت افزايشي شده است در حالي كه صادرات دام را متوقف كردند.
وي با بيان اينكه دستگاه‌هاي نظارتي برنامه‌اي براي كنترل بازار گوشت ندارند، افزود: مافياي گوشت سياستي جز بالا بردن نرخ‌ها در بازار داخلي را دنبال نمي‌كند چراكه واردات توجيه‌پذير مي‌شود متاسفانه عملكرد دولت به نفع اين افراد هدايت شده است. اينجا اين پرسش مطرح است كه آيا وقت آن نرسيده است كه دولت به جاي فشار روي توليدكنندگان بازار گوشت، را كنترل كند؟
اين فعال اقتصادي تاكيد كرد: قيمت دام زنده كمترين تاثير را بر قيمت گوشت در بازار مي‌گذارد؛ مافياي گوشت به ‌دنبال حذف توليد و توليدكنندگان هستند اين در حالي است كه امنيت غذايي در كشور با توليد ايجاد مي‌شود نه با واردات.
صدردادرس با بيان اينكه دولت اقدامي براي كنترل بازار گوشت انجام نمي‌دهد، گفت: پرسش اصلي اين است كه چرا ماموران تعزيزات به سراغ مافيايي گوشتي كه همه مي‌دانيم چه كساني هستند نمي‌روند؟ ميش زنده كيلويي 25 هزار تومان از دامدار خريداري مي‌شود اين گوشت تبديل به گوشت چرخ‌كرده مي‌شود اما چرا بايد اين گوشت در بازار كيلويي 225 هزار تومان عرضه و به فروش برسد.
مديرعامل اتحاديه دام سبك در پايان بيان كرد: دامداران اميدوار بودند در دولت سيزدهم وزارت كشاورزي سياست‌گذاري‌هاي خود را تغيير و در راستاي حمايت از توليدكنندگان قدم بردارد؛ اما متاسفانه درعمل هيچ تغيير در سياست‌هاي كلان اين وزارتخانه ايجاد نشد و همان روند سابق در پيش گرفته شده است. دولت از توليدكنندگان حوزه دامپروري بايد حمايت عملي انجام دهد و به وعده دادن به آنها بسنده نكند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون