• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5217 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۵ خرداد

در حمله يك مرد مسلح به يك مدرسه ابتدايي در تگزاس، 19 كودك كشته شدند

قربانيان معصوم لابي مرگ

محمدحسين لطف‌الهي

يك مرد مسلح 18 ساله، روز سه‌شنبه كلاس به كلاس در مدرسه ابتدايي «راب» واقع در شهر «يوالده» در ايالت تگزاس جست‌وجو مي‌كرد، به كودكان شليك مي‌كرد و با قتل بي‌رحمانه 19 كودك و 2 بزرگسال دومين جنايت خونبار تاريخ مدارس ايالات متحده را رقم زد. فاجعه كه فرا مي‌رسد، تنها عاملان بروز آن نيستند كه در معرض توجه قرار مي‌گيرند. مطالعه درباره زمينه‌هاي بروز فاجعه و موضوعاتي كه به رقم خوردن آن منجر شده نقش مهمي در سياستگذاري‌ها و تلاش براي جلوگيري از تكرار فجايع دارد. در ايالات متحده اما شرايط متفاوت است. دولتمردان و قانونگذاران امريكايي در حالي كه بارها با جنايت‌هايي كه نتيجه مستقيم قوانين مربوط به آزادي خريداري و نگهداري از اسلحه است روبه‌رو شده‌اند يا نمي‌توانند يا نمي‌خواهند براي تغيير اين قوانين و جلوگيري از فجايع قابل پيش‌بيني آينده گامي بردارند. حقيقتي كه شهروندان امريكايي ظهر روز سه‎شنبه بار ديگر با تلخي آن مواجه شدند.

بر اساس اعلام مسوولان محلي، روز 24 ماه مه يك دانش‌آموز دبيرستاني 18 ساله به مدرسه ابتدايي «راب» واقع در شهر «يوالده» در ايالت تگزاس مي‌رود و با شليك گلوله 19 كودك و 2 بزرگسال را به قتل مي‌رساند. مسوولان محلي مي‌گويند فرد مهاجم توسط مامور پليسي كه حين گشت‌زني صداي تيراندازي را شنيده و بدون انتظار براي رسيدن نيروهاي كمكي وارد مدرسه مي‌شود، كشته شده است.
جنايت روز سه‌شنبه در مدرسه ابتدايي «راب» در شهر «يوالده» كه شهري با جمعيت غالب لاتين‌تبارهاي مهاجر است، پس از تيراندازي مرگبار سال ۲۰۱۲ ميلادي در شهر «نيوتاون»، خونين‌ترين و مرگبارترين تيراندازي در تاريخ سال‌هاي اخير امريكاست. در دسامبر 2012، طي حمله يك مرد مسلح به مدرسه «سندي هوك» در شهر «نيوتاون» واقع در ايالت كنتيكت 20 كودك و 6 بزرگسال جان خود را از دست داده بودند.
آسوشيتدپرس گزارش داده است كه تا ساعاتي پس از حمله، تعدادي از خانواده‌ها همچنان منتظر شنيدن خبري از سوي فرزندان‌شان بودند. جيم ورتونو، خبرنگار اين رسانه مي‌نويسد: «خانواده‌ها در بهت و سكوت در ميدان اصلي شهر جمع شده بودند و اين سكوت هر از گاهي با فرياد و زاري يكي از حاضران شكسته مي‌شد. مردي كه فرياد مي‌زد نه! لطفا نه! يا زني كه صداي گريه‌اش جمعيت حاضر را به گريه مي‌انداخت.»
گرك ابوت، فرماندار جمهوري‌خواه ايالت تگزاس مي‌گويد يكي از كشته‌شدگان معلم بوده است. جمهوري‌خواهان از موافقان سرسخت آزادي خريد و نگهداري اسلحه هستند و معتقدند هر تغيير قانوني در اين زمينه كه به اعمال محدوديت منجر شود، ناقض متمم دوم قانون اساسي امريكا خواهد بود.
اين حمله تنها 10 روز پس از آن اتفاق افتاد كه يك جوان ۱۸ ساله سراپا مسلح وارد يك سوپرماركت در منطقه سياهپوست‌نشين شهر بوفالو در ايالت نيويورك امريكا شد و به سوي مردم حاضر در سوپرماركت آتش گشود. در جريان اين تيراندازي حداقل ۱۰ نفر كشته و سه نفر زخمي شدند كه 11 نفر از آنان سياهپوست بودند.
به‌رغم بروز اين سلسله حوادث مرگبار، هيچ نشانه‌اي از تغيير در سياست‌هاي جمهوري‌خواهان در قبال اصلاح قوانين مربوط به خريد و نگهداري اسلحه ديده نمي‌شود.
بر اساس داده‌هايي كه نيويورك‌تايمز منتشر كرده، حمله اخير در شهر يوالده، صدوهشتادوهشتمين حمله مسلحانه به مدارس در امريكا از سال 1970 به اين سو محسوب مي‌شود. طي اين حملات به مدارس، دست‌كم 200 نفر كشته‌ شده‌اند.

درباره قاتل
روزنامه واشنگتن‌پست قاتل را فردي 18 ساله معرفي مي‌كند كه به تازگي اسلحه خود را خريداري كرده است. به نوشته اين روزنامه، اين پسر 18 ساله كه خود دانش‌آموز دبيرستاني در آن منطقه بوده، روز 16 مه 18 ساله شده و درست در همان روز براي خريداري اسلحه به يك فروشگاه مراجعه كرده است. به گفته پليس و مقامات محلي اين فرد سابقه كيفري نداشته و تحقيقات درباره انگيزه او براي انجام اين جنايت همچنان ادامه دارد.

«چه زماني جلوي لابي اسلحه
 خواهيم ايستاد؟»
جو بايدن رييس‌جمهور ايالات متحده سه‌شنبه شب در فاصله كوتاهي پس از بازگشت به كاخ سفيد از تور 4 روزه آسيايي، خطاب به ملت امريكا سخنراني كرد. او در اين سخنراني خواستار اعمال محدوديت‌هايي جدي درخصوص خريد و نگهداري اسلحه شد: «به عنوان يك ملت بايد از خود بپرسيم كه ديگر چه زماني قرار است در مقابل لابي اسلحه بايستيم؟ چه زماني قرار است كاري را كه بايد انجام دهيم؟ چرا ما حاضريم با اين كشتار زندگي كنيم؟»
رييس‌جمهور كنوني امريكا براي سال‌ها يكي از جدي‌ترين طرفداران اعمال محدوديت در خريد و فروش اسلحه بود، اما تلاش‌هاي او در سنا يا در زمان معاونت رياست‌جمهوري بارها با مخالفت جمهوري‌خواهان و تعدادي از دموكرات‌ها شكست خورد.
بايدن سه‌شنبه شب تاكيد كرد: به‌رغم اينكه تيراندازي و قتل‌هاي اينچنيني به امري عادي در ايالات متحده تبديل شده، در ديگر كشورها چنين فجايعي ديده نمي‌شود. او همچنين گفت كه اكنون «زمان اقدام» است و گفت كه لازم است «درد بزرگ» به «اقدام مناسب» تبديل شود.

«ما چه مي‌كنيم؟»
كريس مورفي، سناتور دموكرات ايالت كنتيكت كه سابقه 15 ساعت سخنراني مداوم به منظور استفاده از قانون فيلي‌باستر و جلوگيري از راي‌گيري محكوم به شكست لايحه‌اي در خصوص محدود كردن خريد و نگهداري اسلحه را دارد، روز گذشته در يك سخنراني احساساتي به‌ شدت به جمهوري‌خواهان و همكارانش كه در مجلس سنا مخالف تصويب قوانين محدود‌كننده هستند، حمله كرد. ويديوي سخنراني كريس مورفي در سنا بازتاب گسترده‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي داشت.
«ما چه مي‌كنيم؟»؛ مورفي اين جمله را با صداي بلند فرياد مي‌زد. «ما چرا اينجا هستيم، اگر قرار نيست تلاش كنيم تا مدارس و افراد كمتري آنچه سندي هوك از سر گذراند يا آنچه در يوالده اتفاق افتاد را تجربه كنند؟ من امروز اينجا هستم تا التماس كنم. تا به معناي واقعي كلمه روي زانو بنشينم و به همكارانم التماس كنم كه يك مسير رو به جلو پيدا كنيد و براي تصويب قوانيني كه احتمال وقوع اين اتفاقات را كمتر مي‌كند با ما همكاري كنيد.»
پيش‌تر، ماجراي سندي هوك باعث شده بود كنگره بيش از هميشه به تصويب يك قانون موثر و محدودكننده درباره اسلحه نزديك شود اما همراهي تنها 4 جمهوري‌خواه و مخالفت 4 دموكرات در سنا باعث شد اين طرح شكست بخورد. هيچ كدام از آن 4 دموكرات امروز در سنا نيستند.
نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا روز گذشته جمهوري‌خواهان را متهم كرد كه فرصت زندگي را از كودكان مي‌ربايند؛ «كودكاني كه هرگز فرصت درك لذت فارغ‌التحصيل شدن از مدرسه، رفتن به دنبال روياها، عاشق شدن و تشكيل خانواده را درك نخواهند كرد.» او در توييتي از جمهوري‌خواهان خواست تا اجازه دهند يك قانون منطقي به صورت دو حزبي در اين باره تصويب شود.
دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان، در مارس 2021 
دو قانون را درباره اسلحه به تصويب رساندند كه «نقاط ضعف قانوني» در اين خصوص را كمتر مي‌كند و اهميت زيادي براي «بررسي كامل پيشينه خريدار» قائل مي‌شود. هيچ كدام از اين قوانين با وضعيت 
50-50 سنا قابل تصويب نيستند و براي فرستادن آنها روي ميز رييس‌جمهور موافقت كامل دموكرات‌هاي سنا و همراهي دست‌كم 10 جمهوري‌خواه در اين مجلس است.
حمله مسلحانه اخير به مدرسه ابتدايي «راب» درست يك روز پس از آن اتفاق افتاد كه اف‌بي‌آي گزارش داد: «تعداد حملات مسلحانه احتمالي» در سال 2021 دو برابر يك‌سال پيش از آن بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون