• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5229 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۲ خرداد

عضو كميسيون كشاورزي مجلس مطرح كرد

استيضاح وزير كشاورزي

به علت عدم مديريت مناسب بازار كالاهاي اساسي

ايلنا|عضو كميسيون كشاورزي مجلس گفت: همين حالا در بحث نهاده‌هاي دامي و افزايش قيمت تمام‌ شده محصولات كشاورزي خيلي مشكل داريم و در آينده نزديك احتمالا به خاطر همين مشكلات به ويژه كاهش قدرت خريد مردم و كاهش يا عدم فروش محصولات، توليدات روي دست كشاورزان، دامداران و مرغداران بماند و اينها نتوانند هزينه‌هاي توليد را تامين كرده و در نهايت توليد را تعطيل كنند.
جلال محمودزاده، نماينده مردم مهاباد در مجلس، در پاسخ به سوالي در خصوص بحث استيضاح وزير جهاد كشاورزي گفت: ما منتظر بوديم كه موضوع حذف ارز ترجيحي اجرايي شود و نمايندگان مجلس و مردم تبعات آن را مشاهده كنند.
اما موضوع استيضاح وزير جهاد كشاورزي همچنان پابرجا و مطرح است. عضو كميسيون كشاورزي همچنين در رابطه با انتقادات در خصوص نحوه عملكرد وزارتخانه در حوزه تامين نهاده‌هاي دامي عنوان كرد: ما همين حالا در بحث نهاده‌هاي دامي و همچنين افزايش قيمت تمام شده محصولات كشاورزي خيلي مشكل داريم و در آينده نزديك احتمالا به خاطر همين مشكلات به ويژه كاهش قدرت خريد مردم و كاهش يا عدم فروش محصولات، توليدات روي دست كشاورزان، دامداران و مرغداران بماند و اينها نتوانند هزينه‌هاي توليد را تامين كرده و در نهايت توليد را تعطيل كنند.
وي افزود: همين حالا احتمال دارد ما بعد از خردادماه با كاهش شديد جوجه‌ريزي در مرغداري‌ها مواجه شويم، چون از آن سو نهاده‌ها چندين برابر شده است، مثلا قيمت جو و ذرت با ارز نيمايي اكنون كيلويي ۱۲ هزار تومان و قيمت كنجاله نزديك به 16 هزار تومان است كه مرغداران نمي‌توانند اين را تامين كنند. محمودزاده ادامه داد: موضوع ديگر اين است كه منابع بانكي به ميزان و روش مناسب در اختيار آنها قرار نمي‌گيرد و قدرت خريد ندارند.
در كنار اين مساله به علت گراني مردم هم توان خريد خود را از دست مي‌دهند و نمي‌توانند مرغ و گوشت خريداري كنند كه موجب مي‌شود محصول توليد شده روي دست توليدكننده بماند.
وي اضافه كرد: خب در چنين شرايطي توليدكننده چه كار مي‌كند؟ راحت‌ترين راهي كه به نظرش مي‌رسد، اين است كه توليد را تعطيل كند تا خودش را زير بار قرض و بدهي نبرد. مثلا مرغدار جوجه‌ريزي را تعطيل مي‌كند، گاودار گاو شيري را به كشتارگاه مي‌دهد و آن كس كه دام گوشتي دارد هم صادر مي‌كند. در نهايت هم دام مولد، هم دام گوشتي و هم جوجه‌ريزي كم‌كم به تعطيلي كشيده مي‌شود و در پايان ما با كمبود شديد كالاهاي اساسي در اين بخش رو‌به‌رو مي‌شويم.
محمودزاده در رابطه با موضوع استيضاح بيان كرد: بحث استيضاح وزير جهاد كشاورزي به علت عدم مديريت صحيح در اين موضوعاتي كه اشاره شد، ادامه دارد. از نظر تعداد امضا هم استيضاح تعداد مورد نياز را كسب كرده است اما همچنان روي سامانه نمايندگان در دسترس است و منتظريم تا زماني كه تعداد امضاها به عدد قابل قبولي برسد آن را به هيات رييسه مجلس تقديم كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون