• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5229 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۲ خرداد

حمله اسراييل به فرودگاه دمشق با واكنش تند روسيه مواجه شد

زيرساخت‌هاي غيرنظامي سوريه هدف تازه تل‌آويو

شهاب  شهسواري

حمله بامداد جمعه اسراييل به فرودگاه بين‌المللي دمشق باعث آسيب شديد به باند اصلي اين فرودگاه شد و انجام پروازها از اين فرودگاه را تا مدت نامعلومي غيرممكن كرد. اقدام اسراييل در موشك‌باران فرودگاه بين‌المللي دمشق با واكنش‌هاي تندي از جانب ايران و روسيه مواجه شده است. اسراييل مانند بسياري از حملات شبانه ديگر خود به سوريه، هنوز رسما مسووليت اين اقدام نظامي را برعهده نگرفته است. وزارت خارجه روسيه در اظهارنظري بي‌سابقه اقدام اسراييل را محكوم كرده و آن را اقدامي شرورانه توصيف كرد. حمله بامداد جمعه اسراييل به سوريه، سومين حمله از اين دست در طول يك هفته گذشته است. دوشنبه هفته گذشته موشك‌هاي اسراييلي يك مركز نظامي در جنوب دمشق را هدف قرار دادند، اين حمله تلفاتي در پي نداشت. همچنين تانك‌هاي اسراييلي، هفته گذشته مواضع سوريه در شرق جولان اشغالي را هدف گلوله‌باران قرار داده ‌بودند، اما حمله آشكار و علني به زيرساخت‌هاي غيرنظامي سوريه كه روز جمعه با حمله به فرودگاه بين‌المللي دمشق رخ داد، اقدامي نادر از سوي اسراييل محسوب مي‌شود.

براساس تصاوير ماهواره‌اي منتشر شده از سوي شركت اطلاعات ماهواره‌اي اسراييلي ايمج‌ست اينترنشنال، هر دو باند نظامي و غيرنظامي پرواز فرودگاه دمشق كاملا بر اثر حمله از كار افتاده‌اند. اين تصاوير نشان مي‌دهد كه هر باند با سه موشك هدف قرار گرفته است. نحوه تخريب و محل اصابت موشك‌ها درست با فواصل مشخص در باندهاي پروازي فرودگاه بين‌المللي دمشق، نشان از اين دارد كه اسراييل در اين حمله هيچ هدف نظامي را درنظر نگرفته‌ بود و عامدانه قصد از كار انداختن فعاليت فرودگاه دمشق را داشت. رسانه‌هاي اسراييلي هدف اين حمله را «توقف ارسال سلاح‌هاي ايراني با استفاده از پروازهاي غيرنظامي براي حزب‌الله لبنان» عنوان كرده‌اند. تايمز آو اسراييل به اظهارات ماه پيش سخنگوي عرب زبان ارتش اسراييل استناد كرده است كه مدعي شده ‌بود عمليات ارسال سلاح توسط ايران به وسيله «داماد» سردار شهيد سپهبد قاسم سليماني مديريت مي‌شود. آويچاي آدراعي، سخنگوي عرب زبان ارتش اسراييل مدعي شده‌ بود كه ايران و حزب‌الله با استفاده از فرودگاه بين‌المللي دمشق براي «محرمانه نگه داشتن قاچاق اسلحه، غيرنظاميان را به مخاطره مي‌اندازند.»

محكوميت تند حملات اسراييل توسط روسيه
روسيه كه تقريبا بر حريم هوايي سوريه كنترل كامل دارد، عمدتا در مقابل حملات گاه و بي‌گاه اسراييل كه با ادعاي هدف قرار دادن مواضع نظامي ايران يا گروه‌هاي نزديك به ايران انجام مي‌شود، سكوت مي‌كند. اما بر‌خلاف گذشته اين حمله با واكنش تند روسيه مواجه شد. روسيه هفته گذشته نخستين رزمايش هوايي مشتركش را با سوريه از زمان آغاز جنگ عليه اوكراين برگزار كرده بود. هدف از اين رزمايش، تمرين مواجهه با پرنده‌هاي متخاصم عنوان شده‌ بود. روسيه روز جمعه تجاوز اسراييل به سوريه را به‌ شدت محكوم و تاكيد كرد كه اين تجاوز به منزله نقض قوانين اساسي حقوق بين‌الملل است. ماريا زاخاروا، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه به ‌شدت حمله هوايي اسراييل را محكوم كرد و از طرف اسراييلي خواست اين اقدامات شرورانه را متوقف كند. زاخاروا افزود: «در اين باره ما بايد بار ديگر تاكيد كنيم كه بمباران مستمر اسراييل عليه اراضي سوريه و نقض قوانين بين‌المللي، امري غير قابل قبول است و تجاوز اسراييل را تحريك‌آميز مي‌دانيم.» وزارت امور خارجه روسيه تاكيد كرد كه اين‌گونه اقدامات غيرمسوولانه خطرات جدي براي حمل و نقل هوايي بين‌المللي ايجاد مي‌كند و جان افراد بي‌گناه را به خطر مي‌اندازد. وزارت امور خارجه روسيه تاكيد كرد اقدامات غير مسوولانه اينچنيني منجر به مخاطرات بزرگي بر پروازهاي بين‌المللي مي‌شود و زندگي افراد بي‌گناه را در معرض خطر واقعي قرار مي‌دهد.
بر اساس گزارش‌ها، باند پرواز فرودگاه بين‌المللي دمشق بر اثر حمله روز جمعه آسيب جدي ديده است. سوريه در نخستين اقدام كليه پروازها از فرودگاه بين‌المللي دمشق را متوقف و پروازهاي خطوط هوايي اجنحه الشام را به فرودگاه حلب منتقل كرد. بر اساس بيانيه وزارت حمل و نقل سوريه كه روز شنبه منتشر شد، آسيب‌ها به ‌شدت به زيرساخت‌هاي اين فرودگاه از جمله باند اصلي پرواز و ترمينال مسافري آسيب رسانده است. به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه، وزارت حمل و نقل سوريه اعلام كرد كه تجاوز وحشيانه دشمن اسراييلي كه در سحرگاه جمعه زيرساخت‌هاي فرودگاه بين‌المللي دمشق را هدف قرار داد باعث از كار افتادن باندهاي فرودگاه شد. اين وزارتخانه در بيانيه‌اي اشاره كرد كه باندهاي فرودگاه‌ در بيش از يك محل و چراغ ناوبري به‌طور قابل ‌توجهي آسيب ديده‌اند و علاوه بر آن خسارت‌هاي مادي به ساختمان ترمينال دوم فرودگاه وارد شده است. در نتيجه خسارات وارده، پروازهاي ورودي و خروجي از فرودگاه تا اطلاع ثانوي به حال تعليق در مي‌آيد. اين وزارتخانه خاطرنشان كرد كه كادر خود در هوانوردي غيرنظامي و شركت‌هاي بومي متخصص براي رفع آثار تجاوز و اصلاح خسارات عمده وارده به فرودگاه تلاش مي‌كنند و پس از تعمير و حصول اطمينان كامل از ايمني و امنيت فرودگاه، با هماهنگي شركت‌هاي هواپيمايي فعاليت‌هاي فرودگاه از سر گرفته مي‌شود.

اميرعبداللهيان: سكوت جامعه جهاني 
مايه شرم است
اسراييل مدعي است كه در حملات خود به سوريه، مواضع جمهوري اسلامي ايران و گروه‌هاي متحد ايران در سوريه را هدف قرار مي‌دهد. در پي اقدام تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي و حمله به فرودگاه دمشق، حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه كشورمان طي گفت‌وگو با همتاي سوري خود، تجاوز رژيم اسراييل به جمهوري عربي سوريه را به ‌شدت محكوم و تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره در كنار دولت و ملت سوريه بوده و همچنان خواهد ماند. وزير امور خارجه كشورمان اظهار داشت: استمرار حملات رژيم متجاوز اسراييل به تاسيسات زيربنايي سوريه از جمله فرودگاه‌ها، بنادر و ساير مراكز مهم و حياتي آن كشور، نه تنها نقض آشكار حاكميت و تماميت ارضي سوريه است، بلكه برخلاف تمامي قوانين بين‌المللي، هنجارها و اصول انساني است. اميرعبداللهيان سكوت غيرقابل قبول كشورها و جامعه جهاني، محافل و مجامع منطقه‌اي و بين‌المللي را تاسف‌برانگيز و آن را مايه شرم دانست. فيصل مقداد، وزير امور خارجه سوريه در اين گفت‌وگوي تلفني، ضمن تشكر از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران، بر ادامه مقاومت ملت سوريه در برابر اشغالگري و تجاوزات رژيم صهيونيستي تاكيد و خاطرنشان كرد: اين‌گونه اقدامات و تجاوزات سراسيمه رژيم اسراييل در منطقه، نشان‌دهنده ترس و ضعف رژيم اشغالگر صهيونيستي است. صهيونيست‌ها به دنبال برهم زدن آرامش و ثبات در منطقه هستند تا وضعيت ناپايدار و شكننده خود را مخفي كنند. وزير امور خارجه سوريه افزود: حملات اسراييل با هدف تقويت باقيمانده گروه‌هاي تروريستي ازجمله داعش و جبهه النصره در سوريه صورت مي‌گيرد و البته راه به جايي نخواهد برد. وي در پايان تاكيد كرد: اين‌گونه تجاوزات، عزم ملت و دولت سوريه در مقابله با اشغالگري و تروريسم را بيش از پيش تقويت خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون