• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5232 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد

اميدبخش ولي محتاطانه

عباس عبدي

در ميان اخبار منفي و نااميدكننده‌اي كه اين روزها شنيديم، خبر استعفا و شايد بهتر است بگوييم بركناري محترمانه وزير كار را بايد محتاطانه خبري اميدبخش تلقي كرد، زيرا روشن بود كه برداشتن او يا هر وزير ديگري براي دولت آقاي رييسي هزينه سياسي خواهد داشت كه پرداخت چنين هزينه‌اي نيازمند شجاعت سياسي است و به‌طور قطع اين اتفاق مي‌تواند براي چند وزير بي‌تجربه و كم‌اثر ديگر نيز رخ دهد و بايد هزينه سياسي اين تغييرات را كم كرد، زيرا هيچ نيروي اصلاح‌طلبي خواهان شكست اين دولت نيست، موفقيت آن خواست همگاني است، ولي اين موفقيت يا شكست بيش از همه به دست خودشان است. بايد افراد و نيروهاي متوهم را كه جز زيان اثر ديگري ندارند، تغيير دهند. امور كشور و اقتصاد آن محل كارآموزي يا آزمون و خطاي افراد متوهم نيست. 

واقعيت‌هاي اقتصادي خود را بر هر شخص و گروه و دولتي تحميل مي‌كند. همان روزي كه متوهمانه مي‌گفتند اگر چنين و‌چنان كنيم به راحتي به مقام‌هاي اول و دوم اقتصاد جهاني مي‌رسيم، يا با يك ميليون تومان ايجاد شغل مي‌كردند! يا با ارزپاشي چند صد ميليوني، قيمت آن را به زير ۱۵ هزار تومان مي‌آورند، يا لامبورگيني توليد مي‌كردند، يا اثرات تحريم را نفي و مسخره مي‌كردند، بايد از ميدان تعيين سرنوشت اين ملت كنار زده مي‌شدند، زيرا كسي كه چنين گزاره‌هايي را بگويد و همه بدانند كه متوهمانه بوده ولي از شرم سر به زير نيندازد نشان از موضوعي فراتر از توهم است. در هر حال به هر دليلي آنان بر سرنوشت اين كشور حاكم شدند، حالا كه از آن تصميم عدول كرده‌اند، بايد حمايت كرد. ماهي را هر وقت از آب بگيريم تازه است، مشروط بر اينكه اين ماهي پيش از صيد نمرده و فاسد نشده باشد. 
از اين رو از تصميم رييس‌جمهور بايد حمايت و درخواست كرد كه مجموعه تيم اقتصادي دولت را بازسازي و عقلانيت اقتصادي را بر آن حاكم كند، و به جاي ۷۰۰۰ صفحه برنامه ۷ خط يا گزاره روشن در اقتصاد ارايه شود و تيم اقتصادي بر محور آن حركت نمايد. مهم‌ترين آن تأكيد بر سياست نادرست قيمت‌گذاري از جمله ارز و انرژي است كه بلاي جان اقتصاد شده، مساله اصلاح سياست خارجي، مكمل ضروري براي بهبود وضعيت اقتصادي كشور است. كنترل تورم از نان شب واجب‌تر است. بايد ترسيد از اينكه مهار تورم و نقدينگي رها شود. از نظر سياسي و اجتماعي احتمالا تابستان گرمي پيش رو داريم. گرماي سياست اين تابستان مشكل‌آفرين خواهد بود ولي قابل حل است، مشروط بر اينكه براي افزايش اعتماد عمومي اقدامي عاجل به عمل‌ آيد. آقاي رييسي و مسوولان حكومتي بهتر از هر كس ديگري مي‌دانند كه رضايت و ارزيابي و رويكرد مردم نسبت به امور و دولت چگونه است و در حال تنزل شديد است. اين حملات عجيب و خبرسازي‌ها عليه سياستمداران سابق براي توجيه وضع كنوني نه منصفانه است و نه حتي موثر. همين وزارت كار نمونه خوبي است كه چرا در وزارتخانه‌اي كه شعارهاي آنچناني مي‌داد، مسوول حراست جديد آن را در مدت كوتاهي بركنار كردند، و صدايش را هم در نياوردند؟! از اين موارد فراوان است. بترسيد از كساني كه شعارهاي مفت مي‌دهند. از گذشته عبور كنيد و خود را رها‌ سازيد، نگاه را به آينده بايد برد. بايد در جهت درست عمل كرد. نگاهي به همين معاونان جديداً منصوب شده وزارت كار بيندازيد و آنان را با معاونان قبلي مقايسه كنيد تا متوجه عمق تفاوت‌ها شويد. اين چه سياستي است كه در مدت كوتاهي كارمندان ستادي وزارتخانه را به تظاهرات عليه وزير مجبور مي‌كند؟ اينها هزينه‌هاي سياسي و رواني جدي براي دولت دارد و داشته است. 
آقاي رييسي و همكاران‌شان بايد اطمينان داشته باشند كه هر‌گاه اقدام درستي در جهت خير مردم انجام دهند، اكثريت از آن حمايت خواهند كرد و نگران اقليتي مخالف‌خوان نباشند، به قول امام علي(ع) خشم عامه مردم خشنودي خواص را بي‌اثر مي‌سازد و ناخشنودي خواص، با رضايت عموم مردم جبران‌پذير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون